Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hét Niet-ronde kettingbladen-topic (Q-ring, O'symmetric,etc)

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 09 feb 2018 17:47

Rotor noemt het niet voor niets "Optimum Chainring Position". Welke positie optimaal is verschilt per persoon. Het is dus goed dat jij van 3 naar 4 bent gegaan. Wel ben je daarbij ook naar een hogere cadans gegaan en nu moet je wennen aan twee veranderingen en dat voel je!

Ikzelf maakte de gewenningsperiode af en probeerde daarna stand 2. Geen succes, na enkele uren krampen in de bovenbenen, niet in de quadriceps maar meer naar binnenkant. Terug naar 3 en weer okay.

Vorig jaar probeerde ik de XL maar dat ging alleen goed in stand 4 met een (nog) hogere cadans >100, terwijl ik 90-95 gewend ben. Ben niet met XL doorgegaan, maar rijd nu al 10jr. met Q-rings

Volgens mij is het dus niet zo vreemd wat jij nu ervaart, gun jezelf wat tijd!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 09 feb 2018 20:24

Dank voor de reactie! Dan houd ik dit aan en kijk ik hoe het loopt. De eerste keer vier voelde iig goed! Een dag later ook voor het eerst weer pijnvrij (na 24/7 een verdoofd gevoel, meer dan een week lang) De fysio helpt met de opbouw, maar weet niets van Qrings e.d. Vandaar mijn vragen :)

Dominow
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2018 11:50

Dominow 08 aug 2018 11:55

Ik heb een vraag over de Q-rings in combinatie met een Ultegra R6800 compact. Ik wil overstappen op Q-rings, maar kom er niet helemaal uit welke combinatie nu gaat passen op mijn Ultegra 4-arm spider.

Ik zag deze:
https://www.bakkerracingproducts.nl/rot ... nblad.html

Ik zie dat er in de productomschrijving staat dat deze in elk geval voor Ultegra R8000 geschikt zijn.
Maar zijn ze ook geschikt voor de 6800? Want volgens mij zit er in de beide crankstellen geen verschil!?

En anders zou ik graag weten welke versie van Q-rings ik dan wel op mijn spider kan zetten. En waar schroef je ze in vast, want normaal zit er bij de Ultegra schroefdraad bij het buitenblad, maar dat zit er bij de Q-ring niet..?

Dit past volgens mij niet: https://www.mantel.com/rotor-q-ring-lim ... ettingblad

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 10 aug 2018 11:13

Het antwoord op je eerste vraag weet ik niet, maar ik zet mijn Q-rings (op een 6800-crank) vast met deze bladbouten: https://www.mantel.com/rotor-shimano-ul ... 4jc3RhcnQy
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 10 aug 2018 11:45

Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 16 apr 2023 18:54

Ik heb rotor q-rings vooraan 50/34 maar ik ben er nog niet in geslaagd om de derailleur vooraan zo afgesteld te krijgen dat er geen contact is tussen ketting en derailleurkooi voor sommigge combinaties. Ik heb pas een adaptersetje besteld en ontvangen die mogelijks helpen. Zitten 2 adapters bij maar gek genoeg geen handleiding of ergens een instructie online hoe deze moet worden gemonteerd. 1 dikke adapter 90° met bout om de derailleur hoger en meer naar achter te kunnen plaatsen. En ook 1 erg dunne van 88° om vooral de hoek aan te passen. Ik denk dat deze laatste de juiste is voor mijn setup, maar is maar weet iemand of de smalle kant naar onder of naar boven gericht moet zijn? Maw moet de derailleurkooi verticaler of horizontaler? Ik vermoed verticaler?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 apr 2023 08:46

Het is vooral ook proberen.
Ik heb een setup bij iemand op een gravelbike met AXS en dat kreeg ik gewoon niet op alle versnelling stil en goed werkend.

De uiterste twee klein/klein en groot/groot en dan 2 uiterste dus niet 1.

De derrie moet naar achter en de kooi zo dat ie 2 of 3mm op het hoogste punt van het grote blad zit.
Dat was in deze setup het beste. Het werkt redelijk in die marges.

Plaats reactie