Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hét Niet-ronde kettingbladen-topic (Q-ring, O'symmetric,etc)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 25 jun 2017 13:55

Wij van WC-eend…
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
jerome2710
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39

Gebruikersavatar jerome2710 25 jun 2017 13:57

alien schreef: 25 jun 2017 13:55 Wij van WC-eend…
Kan allicht geen kwaad om het eens te proberen, alle beetjes helpen.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 25 jun 2017 14:56

Vorsprung durch Pedantik

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 jun 2017 15:17

remco81 schreef: 25 jun 2017 11:51 Weet iemand of je met ovale bladen ook minder last van je knieën krijgt ?
Op het moment heb ik al meerde fietsmetingen gehad en heb snel last van me knieën.
Aan de voorkant van me knie dus echt de knieschijf.
Ik merk duidelijk dat de kracht op mijn knieën anders is met Q-rings. En bij mij heeft dat inderdaad geresulteerd dat ik iets minder last krijg van mijn knieën. Maar verwacht geen wonderen.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 26 jun 2017 10:21

remco81 schreef: 25 jun 2017 11:51 Weet iemand of je met ovale bladen ook minder last van je knieën krijgt ?
Op het moment heb ik al meerde fietsmetingen gehad en heb snel last van me knieën.
Aan de voorkant van me knie dus echt de knieschijf.
Ik heb geen last meer van mijn knieën sinds ik met Osymetric rijd. Van mijn part is het placebo, voor mij werkt het. Of dat voor jou geldt weet niemand, maar proberen kan geen kwaad. Kostte mij een weekje om te wennen (wel rustig opgebouwd).

remco81
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:32

remco81 26 jun 2017 18:18

Bedankt voor de antwoorden.
Vandaag me fm maar effe laten kijken of er voor een trippel qrings zijn .

Maxhb123
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2016 22:39

Maxhb123 31 dec 2017 14:24

Hi,

Ik rij absolute black, wou het graag op de mtb en toen ook maar meteen op de racefiets overgestapt. Bevalt opzich prima, alleen het kleine blad vind ik iets minder aanvoelen. Na wat surfen kwam ik erachter dat de 34t een andere ovaliteit heeft dan het buitenblad. Namelijk 6.5% toz het grote blad: 10,3%. Nu ik goed kijk zie ik inderdaad ook vrij duidelijk dat het binnenblad minder ovaal is. Ze hebben ook een 36t die is dan 11,4%

Weet iemand wat het idee hierachter is? Of zal het een ontwerptechnische reden zijn dat ze hem niet gemakkelijk net zo ovaal kunnen maken door de bevestiging?
Op hun site zeggen ze wel iets over dat de 34T dan meer voor cadans rijden in de heuvels is en de 36T voor "sterke" rijders, maar dat klinkt voor mij een beetje als verkooppraat. Het lijkt mij beter dat je gewoon dezelfde ovaliteit heb op het binnen en buitenblad. https://absoluteblack.cc/oval-road-110- ... chainring/

Ik had dus nu het idee om een een binnenblad van rotor op te zetten, ook een 34t. Weet iemand of die wel (ongeveer) net zo ovaal is als het buitenblad?

Bvd

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 31 dec 2017 17:05

De Q-ring is 10% ovaal, zowel buitenblad als binnenblad.

Rotor heeft ook nog de QXL waarvan zij zeggen dat het voor mensen met meer explosiviteit in de benen is maar daar is de ovaal 16%.

Ik kan bevestigen dat ze verschillend aanvoelen en blijf gewoon bij Q-rings.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jan 2018 11:30

Vorige week op een fiets van een maat gereden met q rings xl.

Het voelt wel meteen heel natuurlijk aan. In het voorjaar wil ik eens een langere rit proberen.

Schakelen met Etap vond ik nog meevalenn, je kan alleen de twee uiterste kransen op de cassette niet gebruiken, maar dat vind ik altijd wel een prettige begrenzer en dat gaat met ander schakelmateriaal ook nooit lukken.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 09 feb 2018 13:59

Ik ben nu een maand geleden op Q-rings overgestapt. Precies in deze periode ook een blessure gekregen, maar daar loopt inmiddels al een ander topic voor. Mijn ervaring is dat ik op stand 3 (de geadviseerde start-stand) druk aan de voorkant onder mijn knieën ervaar. Véél meer dan bij ronde bladen. Of dit de oorzaak van mijn blessure is, weet ik niet, maar het heeft in ieder geval niet geholpen.

Nu las ik op de website dat wanneer je aan de voorkant van je knieën ongemak of pijn ervaart, je van stand 3 naar 4 moet switchen. De tijdrit-stand. Dit was sowieso mijn beoogde stand, maar ik zat nog niet op de geadviseerde wen-periode van 10 uur. Toch, vanwege de klachten de switch van 3 naar 4 gemaakt.

Paar vragen voor de gebruikers:

1. Ik kan nergens terug vinden of je per direct moet overschakelen van 3 naar 4 in mijn geval, of dat je beter eerst de wen-periode "afmaakt". Dit ontbreekt in de documentatie.

2. Ik heb nu op stand 4 gekeken hoe dit voelt. Gewoon korte afstand, rustig tempo, niet stampen (ben eigenlijk een stamper), hoge cadans (zat normaal te laag). Ik heb het idee dat ik veel minder ongemak ervaar aan de voorkant van de knie dan bij 3. Na de training wel spierpijn in mijn quadriceps. Met spierpijn heb ik geen problemen, maar ik vroeg mij af of dit "normale" gewenning is. Ik ben nu extra voorzichtig en wil niets forceren.

Ter illustratie, ik reed altijd rond de 40 KMPU met cadans van 80 op 20KM of 40KM (cadans nog lager). Dit trainingsrondje was 20KM met cadans 90 met 35KMPU. Spierpijn, die ik normaal niet heb, lijkt dan vreemd. Concreet de vraag; komt dit door gewenning, door verhogen cadans, wellicht door verlagen druk of moet ik nu al concluderen dat Qrings niet voor mij zijn?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 feb 2018 15:54

Mijn eerste ritten (volgens de aangeraden methode) had ik ook ongelooflijke spierpijn. Dat komt door de andere manier van spier aanspreken met de ovale bladen. (tenminste dat heb ik mijzelf maar wijs gemaakt) Nu al een paar jaar met de Q-rings, en ben laatst ook op de mtb over gestapt. Fietst voor mij veel prettiger.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 09 feb 2018 16:44

@scottwilko

Voor mijn gevoel ook inderdaad. Heb het idee dat het veel 'soepeler' gaat. Op standje 3 voelde ik wel druk voor onder mijn knieën. Had ik echter geen spierpijn of iets dergelijks. Nu op standje 4 voel ik helemaal niks en wel spierpijn. Als jij dit ook hebt gehad, ben ik hier in ieder geval niet uniek in :)

Plaats reactie