Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

fietsen op je tenen !

nieks
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2011 15:47

nieks 03 jul 2011 16:28

een aantal jaar geleden heb ik een oude peugot fiets vervangen door een nieuwere fiets
hierbij heb ik ook meteen klikpedalen (spd) van shimano genomen.

Ik vind het erg lekker fietsen, maar mis ook de oudere pedalen.
Ik vond het namelijk erg lekker om te wisselen van houding van voet op de pedaal.
Ik vind het lekker om soms op mijn tenen te fietsen.... of in ieder geval hoger op mijn voet.

Kan ik mijn spd-dingetejs aanpassen zodat ik hoger op mijn voet kan fietsen ?

Wat is precies het verschil tussen look en spd ? en kun je bij look-systeem wel meer op je tenen fietsen ?

als dit geen mogelijkheden biedt, ben ik dan genoodzaakt nieuwe schoenen te kopen en ze daar anders op te (laten) zetten ?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 jul 2011 19:06

Als je het echt prettig vindt om van positie te wisselen, moet je er gewone pedalen opzetten. Ik zou die spd pedalen echter nooit in een "vreemde" stand plaatsen. De beste plaats is onder de bal van je voet. Bedenk wel dat het ook een kwestie van wennen is. Op den duur fietst het veel prettiger dan gewone pedalen.

nieks
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2011 15:47

nieks 03 jul 2011 20:29

Ik overweeg ook om er weer gewone pedalen op te zetten, echter fiets ik nu al een aantal jaar met spd-pedalen en ben er dus wel aan gewend geraakt.

Hoeveel rek is er in het bevestigen van die plaatjes onder je schoenen ? kan ik ze verder naar voren (naar tenen) toe schuiven ?
dan niet helemaal, maar ik denk dat een beetje al fijner fietst ?

Is de plek van je voet met LOOK-susteem evengeod bepaalt als met spd ?

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 03 jul 2011 20:55

nieks schreef:Hoeveel rek is er in het bevestigen van die plaatjes onder je schoenen ? (...) Is de plek van je voet met LOOK-susteem evengeod bepaalt als met spd ?
In principe kan je de plaatjes een centimeter o.i.d. naar voor en achteren zetten. Links/rechts is het volgens mij slechts een paar millimeter. Dat zal tussen de verschillende systemen niet veel uitmaken. Als je echt veel wilt kunnen verplaatsen zijn dit soort pedalen niet ideaal. Tijdens het rijden is er sowieso weinig speling mogelijk (afhankelijk van de plaatjes, maar dat is enkel draaiing van de voet, niet voor/achter).

nieks
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2011 15:47

nieks 04 jul 2011 08:51

oke, ik kan dus proberen het plaatje naar voren te zetten.... is er ergens een online snelgids hoe ik dit handig kan doen ?

look-systeem is geen optie ? je hebt hierbij toch een grote raakvlak met het pedaal ?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 04 jul 2011 11:02

Als je van houding wilt wisselen kun je ook proberen meer of minder met je hakken naar beneden te fietsen; ook dat geeft een ander gevoel op je voet. Daarnaast kun je ook nog een beetje op je zadel heen en weer schuiven, dat geeft vnl. een andere belasting op je spiergroepen. Ik zou de plaatjes zo monteren dat ze op de bal van je voet komen. (en zeker niet daarvoor!), misschien is het gewoon even wennen, succes!
Afbeelding

Plaats reactie