Pagina 1 van 3

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 17 feb 2005 21:21
door thestifler
Ik werd er door mijn dealer op geattendeerd dat het aluminium van mijn drie jaar oude stuurbocht (ITM Millennium)zou zijn 'aangetast' door het neergeslagen zout van mijn zweet. Hij gaf mij in overweging om de stuurbocht veiligeidshalve te vervangen. Ik vind dit wel wat snel, maar heb hier niet veel verstand van. Kan iemand daarom aangeven of het kwaad kan om door te rijden met deze stuurbocht en wat überhaupt de (gemiddelde) levensduur is van een stuurbocht bij een gebruik van zo'n 4000km per jaar?    

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 17 feb 2005 21:52
door ts-biker
Quoten: Origineel geplaatst door the stifler op 17 Februari 2005

Ik werd er door mijn dealer op geattendeerd dat het aluminium van mijn drie jaar oude stuurbocht (ITM Millennium)zou zijn 'aangetast' door het neergeslagen zout van mijn zweet. Hij gaf mij in overweging om de stuurbocht veiligeidshalve te vervangen. Ik vind dit wel wat snel, maar heb hier niet veel verstand van. Kan iemand daarom aangeven of het kwaad kan om door te rijden met deze stuurbocht en wat überhaupt de (gemiddelde) levensduur is van een stuurbocht bij een gebruik van zo'n 4000km per jaar?    


Er staat geen levensduur op een stuur. Normaler wijze kan je het best je stuur vervangen na valpartij. Door zweten lijkt me wel sterk. Het voordeel van alu is dat het eerst begint te kraken alvorens het zou breken. Dus zolang het niet kraakt ben je vrij veilig. De meeste kans op breuken zit net naast de klemming v/d stuurpen dus af en toe eens nakijken kan zeker geen kwaad !
Greetz, TS 

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 18 feb 2005 00:00
door blehh
idd verkoop praatjes..

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 20 feb 2005 15:56
door gvanloo
Ik denk dat je dealer je graag wat geld uit je broekzak probeert te praten. Wat een onzin. Zolang je er niet mee gevallen bent kan die een leven lang meegaan. Zweet op een stuur en dan vervangen.. wat een onzin

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 20 feb 2005 16:26
door zever
Van waar zou dat zweet dan wel komen? Je draagt toch meestal handschoentjes?

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 20 feb 2005 16:39
door stefann
van je hoofd misschien?!

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 20 feb 2005 16:46
door schmo
Zweet vreet wel roestvrijstaal aan, zoals NOKN-kabels:
(uit ander topic gepikt...) Wat het met alu doet weet ik niet...maar als het alu aanvreet zal er zichtbare schade zijn lijkt me

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 20 feb 2005 16:59
door thestifler
Ik zit in de wintermaanden veel op de Tacx en drup dan idd flink op (o.a.) het stuur. Ik neem het frame wel af na het tacxen maar onder het stuurlint schijnt toch neergeslagen zout achter te blijven. Bij een recente voorjaarsbeurt kwam er volgens mijn dealer 'een halve kilo Jozo-zout' te voorschijn bij het verwijderen van het stuurlint. Ik kan mij wel voorstellen dat dit wel iets doet met (het oppervlak) van mijn stuurbocht, maar betwijfel ook of dit aanleiding geeft om nu al de stuurbocht te vervangen. Ik wil echter ook geen risico's lopen. Ik moet er niet aan denken dat hij afbreekt terwijl ik de CdF afdender met een gangetje van...

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 20 feb 2005 18:42
door levensnevel
TS Biker,

probleem met aluminium is nou juist dat het niet kraakt.
Het is gewoon krak, zonder enige waarschuwing vooraf.
Maar dat getikt hebbende denk ik dat de dealer van the Stifler vooralsnog alleen aan zijn eigen belang denkt door in te spelen op de onwetendheid / angst van zijn klanten. Heeft de beste dealer dat 'pak JoZo zout' trouwens aan je laten zien?
Tenzij hij natuurlijk weet dat het betreffende stuur uit een productierun van ITM komt waar problemen mee zijn. En dan nog zou het een garantiekwestie moeten zijn.

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 21 feb 2005 00:30
door marconi
Het is algemeen bekend dat na een valpartij  waarbij het stuur een tik heeft opgelopen dit asap vervangen moet worden. Ik heb eens gelezen dat de randen van de voorbouw vaak scherp zijn en in het stuur een bijna onzichtbare groef kunnen veroorzaken waarop het stuur kan afbreken. De remedie was om die scherpe randen enigszins rond te schuren of vijlen zodat die geen groef meer konden 'vreten' in de stuurbocht.
Tijdens een koers was bij een renner zijn alu cranck een paar cm boven het pedaal spontaan afgebroken. Wat bleek? In een vorige koers was hij gevallen. Aan de cranck was  toen niets te zien. Toch was er in het materiaal een breuk ontstaan, onzichtbaar van buiten. Tijdens deze koers was er net iets te hard aangezet en peng, weg cranck ! Iemand met kennis van zaken vertelde mij dat in de kristallijne opbouw van het aluminium een breuk was ontstaan door die valpartij die alleen met röntgen o.i.d. zichtbaar gemaakt had kunnen worden. Aluminium, prachtig , maar safety first na een valpartij.

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 21 feb 2005 03:37
door bike_add1ct
Hm, elke keer na een val je fiets even door een Rontgen-apparaat sturen.

Misschien goedkoper dan gelijk het onderdeel vervangen.

(preventief) vervangen stuurbocht

Geplaatst: 21 feb 2005 11:06
door schmo
Effe vriendelijk vragen bij de incheckbalie op schiphol...