Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

speedplay

sjakie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2005 09:37

sjakie 12 apr 2005 15:12

hallo, als speedplay pedalen een onbeperkte float hebben, bijv de x serie en de frog, dan kom je toch als je tenen naar buiten wijzen met je hak tegen de crank?
klopt dit of niet?
 
alvast bedankt
pijn is tijdelijk

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 12 apr 2005 15:53

Waarschijnlijk.

Maar dan begrijp ik het probleem niet. Als je natuurlijke positie zou zijn dat je met je tenen naar buiten wijst en wel zo dat je met je hak tegen je crank komt, dat lijkt het me vragen om blessures als je pedalen neemt die je float beperken zodat je niet meer je tenen zo ver naar buiten kan laten wijzen.

Zeg maar.

sjakie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2005 09:37

sjakie 12 apr 2005 16:22

ja maar speedplay heeft juist onbeperkte float, dus zouden mn voeten in de natuurlijke houding moeten kunnen staan, maar kom ik dan niet met mn hak tegen de cranks?
onbeperkte float heeft toch ook zn beperkingen?
pijn is tijdelijk

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 12 apr 2005 16:35

Wat ik bedoel te zeggen is: je wilt je voeten toch niet dwingen om in een onnnatuurlijke houding te staan? Daar krijg je ongetwijfeld last van.

bartje
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 sep 2005 15:13

bartje 19 sep 2005 15:21

Op de frogs zit een aanslag (nokje) die je hiel ervan weerhoud de crack te raken, hoe dit bij de zero's zit weet ik niet.

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 04 jan 2006 22:46

Ik wil mezelf over een tijdje hoogstwaarschijnlijk een paar speedplay pedalen aanschaffen. Alleen weet ik nog niet welke het gaat worden. Ik zit te twijfelen tussen de X/1 titanium:

en de zero titanium:

wie kan me precies het verschil uitleggen tussen deze twee pedalen?
En wie heeft er gebruikerservaringen? En passen de cleats gewoon op sidi of shimano r...  schoenen?
bedankt, martijn.

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 05 jan 2006 20:01

ik fiets al vanaf '99 met de X/2 pedalen.
op dit moment zou ik niet anders willen,maar dat heeft te maken met mijn knie.
de Zero heeft een mindere float als de X pedalen maar nog altijd meer als andere pedalen.
als je deze pedalen wilt kopen zou ik Sharkman mailen,want die had ze onlangs te koop en kan er meer over vertellen.

succes

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 05 jan 2006 20:03

Quoten: Origineel geplaatst door poets op 05 Januari 2006

ik fiets al vanaf '99 met de X/2 pedalen.op dit moment zou ik niet anders willen,maar dat heeft te maken met mijn knie.de Zero heeft een mindere float als de X pedalen maar nog altijd meer als andere pedalen.als je deze pedalen wilt kopen zou ik Sharkman mailen,want die had ze onlangs te koop en kan er meer over vertellen.succes

valt er ook nog "redelijk" met de cleats onder je schoenen te lopen?? (met welke schoenen fiets je?)

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 06 jan 2006 00:14

moet eerlijk zeggen dat de plaatjes hoger zijn dan die van look e.a
wel is het zo dat de afstand pedaal en schoen minimaal is.
de plaatjes zijn ook duurder dan alle andere nl. € 40,-
maar zoals ik al eerder zei: ik wil geen andere meer,als je voor het eerst er mee fiets dan lijkt het alsof je met je schoenen over ijs loopt,best een vreemde ervaring,eenmaal gewend dan blijken de voordelen pas.
als je knie klachten hebt een absolute aanrader en heel licht.
ik heb carnac schoenen maar ze passen ook onder sidi

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 06 jan 2006 00:17

Quote: Origineel geplaatst door martijntijn op 05 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door poets op 05 Januari 2006 ik fiets al vanaf '99 met de X/2 pedalen.
op dit moment zou ik niet anders willen,maar dat heeft te maken met mijn knie.
de Zero heeft een mindere float als de X pedalen maar nog altijd meer als andere pedalen.
als je deze pedalen wilt kopen zou ik Sharkman mailen,want die had ze onlangs te koop en kan er meer over vertellen.

succes valt er ook nog "redelijk" met de cleats onder je schoenen te lopen?? (met welke schoenen fiets je?)



hierbij 'my 2c worth': ik gebruik de speedplay's nu bijna 3 jaar/25000km en vind ze nog steeds heel fijn. had eerst de X3 (nu X5) en nu de X2 (het blauw van de X5 kleurde echt niet bij mijn nieuwe matwart geanodiseerde fiets met wit/alu/chroom opbouw). De X1 is leuk als je geld teveel hebt.
de zero's hebben inderdaad een begrenzer op de float, daar ben ik zelf niet zo weg van, want vind die hele vrije float (28 graden) juist lekker. Daarnaast zijn er nog tal van andere voordelen, die kan je op de speedplay site nalezen. de altijd trefzekere instap (dubbelzijdig! en nooit missen met inklikken) is er één van. onderhoudsarm is een ander, Q/P verhouding een derde.
voordeel van de zero serie is (alhoewel ik daar in de praktijk weinig last van heb) dat de veertjes en het huis er wat anders uitzien waardoor bij lopen in de modder de veer minder snel beklemd raakt en daardoor minder gaat werken. maar daar zijn nu juist de 'coffestops' voor! ik heb die altijd bij me en zodra ik afstap, ook voor 10m lopen doe ik ze eronder. scheelt echt heel veel slijtage aan je cleats. oh ja de frogs zijn meer voor de MTB
passen ze op sidi's? ja hoor geen enkel probeem.

succes met kiezen
Raphaël

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 06 jan 2006 11:16

Raphael,
waar heb jij die 'coffestops'gekocht ?

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 06 jan 2006 13:21

Quote: Origineel geplaatst door poets op 06 Januari 2006
Raphael,
waar heb jij die 'coffestops'gekocht ?


is al weer tijdje geleden....
mijn FM heeft ze, maar daar zijn ze wat duur, je kan ze direct bij speedplay bestellen (telefonisch) of via een UK webwinkel. Dat laatste heb ik gedaan, welke ik gebruikt heb weet ik niet meer maar dacht dat ze 10 pond waren met paar pond verzendkosten.
Roseversand had ze dacht ik, maar zie ze nu niet meer in de catalogus
Je hebt ook 'namaak' coffeestops die zijn soms wat goedkoper.

succes
Raphaël

Plaats reactie