Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

campa ketting

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2005 23:02

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 15 September 2005


1. -Je kan een ketting toch bij elke gewenste schakel openen?
2. -Wat is een HD-link en moet je elke keer een nieuwe gebruiken?
3. -Kan je nu ECHT alleen maar een campa pons gebruiken en waarom is deze zo ontzettend veel duurder dan andere?
4. -Wat is het verschil tussen een Campa Record C10 Ultra en Record C10 HD ketting?
5. Toen ik mij fiets kocht (campa Veloce 10sp) heb ik er meteen een extra Campa ketting bij gekocht en daar zat wel een klein pinnetje bij. Is dit om te ketting te openen met een ander type pons of om de ketting juist weer mee te sluiten?
      


1. Openen wel ja, gewoon de pons erop en draaien maar :D
2. HD link is de naam die Campa aan hun linkje heeft gegeven. Het is een stukje ketten met (ik dacht) 2 schakels en nieuwe sluitpennetjes
3. Openen kan met elke pons, sluiten eigenlijk alleen met een Campapons. Ik heb mijzelf daar ook al in vergist. Het gaat echt niet :(. Mijn goedkoop aangeschafte ketting (Salden) werd toen toch nog een dure..(sluitschakel erbij moeten kopen en bij LBS laten monteren)
4. Ultra is 20gr lichter en heeft holle verbindingspinnetjes
5. dat kleine pinnetje is om de ketting weer te sluiten
Less is bore

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 16 sep 2005 01:28

de grote tacx pons gaat ook prima. ook al draai je hem wel uit.
schakel verwijderen. pons zo vast draaien als je kan (op een geven moment draait alleen je handvatje niet de pons). hamer pakken en met een klap op de pons de pin eruit slaan (korte tik en weer wat draaien, keer of 2-3)
de campa pin vastzetten. van binnen naar buiten. met het tacx ponsje gene probleem bij mij.
 
 
12 speed. wie heeft er meer info?
DM-LM-ORM

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2005 01:47

Moet je bij Divve zijn op het ww forum  die heeft een foto van de 12 speed shifter
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 16 sep 2005 03:43

Als ik het goed begrijp ram je bij Campa de stift er dus helemaal uit waarna je hem met een andere, nieuwe, stift weer moet sluiten?!
Bij Shimi is dit toch trouwens niet het geval? Daar draai je de stift er bijna helemaal uit, ketting kan uit elkaar, en daarna er weer in?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 16 sep 2005 16:30

nee je kan de ketting alleen inkorten.
en het ponsen van het pinnetje kan alleen op 1 speciale schakel.
alsje vaker de ketting uit elkaar haalt moet je de pin bij het losponsen beter niet helemaal eruit ponsen, dat is ook niet nodig
DM-LM-ORM

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 16 sep 2005 21:49

Sorry, maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
Zoals ze het hier uitleggen: http://www.campagnolo.com/pdf/7225279_Hd_link.pdf
Helemaal onderaan staat de NL versie.
-Moet ik iedere keer dat ik me ketting open en weer dicht wil doen een nieuwe HD-link, zo'n stuk ketting van een aantal schakeltjes, er tussen zetten? (Waarom zo'n heel stuk ketting vervangen?!)
-Je moet je ketting dus bij een speciale schakel openen? Hoe kerken ik deze? Is dat de schakel met het serienummer erin gedrukt?
-Waarom kan ik niet een willekeurige schakel nemen en deze weer sluiten met een nieuwe smalle pen? ( |E| in hun pdf)
Ik zie het een beetje zo: als je iedere keer zo'n HD-link erin moet zetten moet je TWEE schakels openen en sluiten, terwijl als je gewoon ergens een schakel open maakt en deze weer sluit met een nieuwe pen je maar één schakel hoeft te openen en dit altijd beter zal zijn dan twee!
Of zie ik echt iets over het hoofd? Hopelijk kan iemand het me verduidelijken!
Bedankt!
ps. Campa zegt data het helemaal niet nodig is om je ketting eraf t halen om hem schoon te maken....dus eigenlijk is het een onzinnige discussie . Of willen ze gewoon het risico vermijden dat mensen zelf gaan zitten prutsen? Ze zetten wel heel vaak het volgende neer:   ".....dit kan ongelukken, verwondingen of de dood veroorzaken" leuke sport dat wielrennen....
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 16 sep 2005 22:16

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 09 Augustus 2005
Nee wordt 12 speed...... vermoedelijk in 2006


Kettinkjes haal je dan niet meer bij de FM, maar bij de juwelier. Campa schijnt ook al een contract te hebben met diverse modehuizen als Gucci en D & G..............

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 sep 2005 22:44

Maar dit allemaal lezend. Is het niet handiger om een kmc of whipperman ketting ofzo te nemen met powerlink. Of ben ik weer heel naief en niet verstandig

kobus
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 nov 2004 12:58

kobus 16 sep 2005 23:50

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 16 September 2005

Maar dit allemaal lezend. Is het niet handiger om een kmc of whipperman ketting ofzo te nemen met powerlink. Of ben ik weer heel naief en niet verstandig

Inderdaad! Ik rij nu enkele maanden met een KMC ketting met sluitschakel. De- en monteren gaat erg makkelijk en schoonmaken is een stuk makkelijker geworden. En de rijeigenschappen zijn prima.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 19 sep 2005 22:27

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 16 September 2005


Sorry, maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
Zoals ze het hier uitleggen: http://www.campagnolo.com/pdf/7225279_Hd_link.pdf
Helemaal onderaan staat de NL versie.
-Moet ik iedere keer dat ik me ketting open en weer dicht wil doen een nieuwe HD-link, zo'n stuk ketting van een aantal schakeltjes, er tussen zetten? (Waarom zo'n heel stuk ketting vervangen?!)
-Je moet je ketting dus bij een speciale schakel openen? Hoe kerken ik deze? Is dat de schakel met het serienummer erin gedrukt?
-Waarom kan ik niet een willekeurige schakel nemen en deze weer sluiten met een nieuwe smalle pen? ( |E| in hun pdf)
Ik zie het een beetje zo: als je iedere keer zo'n HD-link erin moet zetten moet je TWEE schakels openen en sluiten, terwijl als je gewoon ergens een schakel open maakt en deze weer sluit met een nieuwe pen je maar één schakel hoeft te openen en dit altijd beter zal zijn dan twee!
Of zie ik echt iets over het hoofd? Hopelijk kan iemand het me verduidelijken!
Bedankt!
ps. Campa zegt data het helemaal niet nodig is om je ketting eraf t halen om hem schoon te maken....dus eigenlijk is het een onzinnige discussie . Of willen ze gewoon het risico vermijden dat mensen zelf gaan zitten prutsen? Ze zetten wel heel vaak het volgende neer:   ".....dit kan ongelukken, verwondingen of de dood veroorzaken" leuke sport dat wielrennen....

Heeft niemand hier een mening/tip/advies over??!!?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 sep 2005 22:34

In principe is elke genoemde optie o.k. Heb zelf nog nooit de behoefte gehad om de ketting eraf te halen (schoonmaken gaat goed aan de fiets) en na 3000 km gaat er toch weer een nieuwe op.
De links van Kmc en connex zijn prima maar zijn iets (niet veel) zwakker dan een goed geniete ketting. Heb zelf de Campa pons die duur is maar goed gereedschap mag wat mijn betreft iets kosten (heeft de hele vereniging van geprofiteerd).

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 20 sep 2005 16:43

ooh
een ketting bestaat uit 2 typen schakeltjes. dun binnenschakeltje en dik buitenschakeltje.
je krijgt de ketting 'open' geleverd met aan een kant een dun schakeltje en aan de andere kant een dikke. logisch.
als je de ketting vast wil maken pons je zo een pinnetje van binnen naar buiten tov de fiets. het pinnetje gaat dus door de buitenschakel, binnenschakel en naar de andere buitenschakel.
de pin zit dus eigenlijk alleen vast aan de buitenschakel. vandaar dat er een speciaal schakeltje gebruikt is.
als je de ketting wilt inkorten haal je dus niet de dikke buitenschakel weg, maar kort je in vanaf de andere kant.
als je hem los wilt halen pons je dat speciale pinnetje (terug!) los. je kan er evt. een nieuwe terug inzetten of de oude gebruiken.
DM-LM-ORM

Plaats reactie