Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadel terugstand

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 12 okt 2005 16:46

hallo,
De stand v h zadel is natuurlijk erg persoonlijk, maar kan iemand mij kort en bondig vertellen:
1-  of er een max/ min is dat de zadelpunt achter het bracket moet staan ?(ik heb ooit gelezen 5 cm bij de profs )
2- wat de voordelen zouden moeten zijn, van een te ver naar voren zadel ?triathlonners hebben dat vaak.
3-wat de voordelen zouden moeten zijn, van een te ver naar achter zadel ?
 
is het een (2) voor meer snelheid te kunnen maken ( tijdrit), en de andere (3) meer kracht (bergen) ?
ofzo ..
weten jullie tot slot wat bij jullie deze maat is ?
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

allard
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 jan 2005 13:04

allard 12 okt 2005 20:48

Ik weet niet wat de meeste profs hebben, maar ik heb mij eigen zadel (selle Trimatic) zover mogelijk naar achteren staan. Ik vind dit zelf prettiger omdat ik dan iets gestrekter zit, en naar mijn gevoel wat makkelijker kracht kan zetten.
Verder naar voren heeft dacht ik te maken met krachtsbesparing. Daarom doen ze dat bij triathlons ook, omdat ze daar nog meer moeten dan alleen fietsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2005 21:54

Triathleten hebben een naar voren wijzende zadelpen en zitten dus veel meer boven het bracket omdat de beweging dan veel meer loopt op hardlopen. Met als gevolg dat ze niet totaal gebroken aan het lopen moeten beginnen.
De UCI heeft regels hoever je achter je bracket moet zitten met je zadel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 13 okt 2005 15:33

Dit is wel een leuk verhaal om door te lezen m.b.t. dit onderwerp:
http://www.sheldonbrown.com/kops.html

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 13 okt 2005 18:46

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 13 Oktober 2005

Is daar achter te komen hoeveel cm dat is? , kunnen we kijken of we mss goed zitten. Maar ja er zal wel geen standaard voor wezen omdat iedereen weer anders zit, maar een richtlijn is altijd welkom.


neemt een touwtje met een gewichtje houdt deze tegen de punt ( voorkant )
van het zadelen laat naar beneden hangen net boven de grond.De afstand van hart trap-as tot het touwtje is de door mij bedoelde maat !
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2005 21:22

je kan denk ik beter meten met de plek waar je zit bot op het zadel zit. Anders heb je heel erg veel last van verschillende lengtes van de verschillende zadels.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

giant-eric
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:49

giant-eric 25 okt 2005 11:38

Quoten: Origineel geplaatst door giant-Eric op 12 Oktober 2005


hallo,
De stand v h zadel is natuurlijk erg persoonlijk, maar kan iemand mij kort en bondig vertellen:
1-  of er een max/ min is dat de zadelpunt achter het bracket moet staan ?(ik heb ooit gelezen 5 cm bij de profs )
2- wat de voordelen zouden moeten zijn, van een te ver naar voren zadel ?triathlonners hebben dat vaak.
3-wat de voordelen zouden moeten zijn, van een te ver naar achter zadel ?
 
is het een (2) voor meer snelheid te kunnen maken ( tijdrit), en de andere (3) meer kracht (bergen) ?
ofzo ..
weten jullie tot slot wat bij jullie deze maat is ?
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 25 okt 2005 16:54

Op mijn nieuwe fiets staat het zadel ook een stuk verder achter het bracket dan mijn vorige fiets. Ik kan idd iets meer kracht leveren geloof ik, maar het voelt wel vreemd aan, alsof er veel meer gewicht op het achterwiel drukt, vooral als het wat steiler bergop gaat voel je dat heel erg. Is nog even wennen denk ik dus.
Overigens ga ik zelf ook automatisch naar het puntje van mijn zadel als ik op het vlakke gas geef, zowel in (trainings)wedstrijden als gewoon tijdens een rondje.

falcone
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:05

falcone 30 nov 2005 16:57

Ik zit ook altijd minstens 9 cm achteruit. Dan klim ik zelf  beter. Garzelli zit bijvoorbeeld ook zeer ver achteruit...

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 30 nov 2005 21:02

Quoten: Origineel geplaatst door falcone op 30 November 2005

Ik zit ook altijd minstens 9 cm achteruit. Dan klim ik zelf  beter. Garzelli zit bijvoorbeeld ook zeer ver achteruit...


        Is die 9 cm om beter te klimmen ?

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 30 nov 2005 21:33

Ik heb het volgende geleerd: Ga op je zadel zitten met je voeten in de pedalen geklikt. Houdt de crancks horizontaal. Vanaf je knie van je been dat naar voren staat loodrecht naar beneden= het hart van de pedaalas.
 

Plaats reactie