Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadel terugstand

fuego
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 nov 2005 17:25

fuego 30 nov 2005 22:00

Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 30 November 2005


Ik heb het volgende geleerd: Ga op je zadel zitten met je voeten in de pedalen geklikt. Houdt de crancks horizontaal. Vanaf je knie van je been dat naar voren staat loodrecht naar beneden= het hart van de pedaalas.


Is inderdaad een heel goede uitgangspositie
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 dec 2005 10:42

Quoten: Origineel geplaatst door Fuego op 30 November 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 30 November 2005


Ik heb het volgende geleerd: Ga op je zadel zitten met je voeten in de pedalen geklikt. Houdt de crancks horizontaal. Vanaf je knie van je been dat naar voren staat loodrecht naar beneden= het hart van de pedaalas.



Is inderdaad een heel goede uitgangspositie

Dat klopt ook helemaal, maar nu ben ik dus benieuwd wat er bij iedereen als maat uitkomt.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 02 dec 2005 13:23

Merckx adviseert ook vaak om de zadelbuis meer achterover hellend te plaatsen ( bij maatframe) om zodoende meer achter het bracket te zitten.
Hij vertelde mij eens dat zijn lange zoon Axel ook met zo'n frame rijdt. Dus er zijn nogal wat verschillende meningen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 02 dec 2005 13:59

Volgens (ex)Shimanotechneut Bert Boom moet je wel weer oppassen met het (ver) achter je bracket zitten ( let daarbij vooral op de hellinghoek van de zitbuis ), Omhoog is het een voordeel ( je duwt ahw de pedalen van je af ) omlaag is het een nadeel doordat er veel gewicht op je achterwiel terecht komt, idealiter hou je zoveel mogelijk gewicht boven het midden van je fiets. Te weinig druk op het voorwiel leidt tot instabiel afdalen.
Axel Merkcx is volgens mij 1m90, de reden dat hij verder achter het bracket zit, kan ook te maken hebben met het feit dat hij anders zijn lange bovenbenen niet kwijt kan.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 02 dec 2005 14:05

Omlaag moet je ook niet op je zadel zitten maar net iets erboven hangen om druk op je pedalen te houden, of op je bovenbuis gaan zitten voor de super-aero houding...

poppe
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2005 22:07

poppe 12 dec 2005 22:27

ik heb daar ook problemen mee vindt de juiste afstand niet tussen zadel en stuur, de hoogte is wel in orde. Het is soms zo erg dat mijn edele delen gevoelloos worden na een lange tijd in de zelfde positie te zitten, weet iemand hier een oplossing voor

funbiker
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2005 09:17

funbiker 12 dec 2005 23:23

www. m2 racer.com
word het uitgelegd bij de powermodule met een leuk filmpje

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2005 23:44

@Poppe Probeer je zadel eens wat meer voor over te kantelen, dat kan wel eens net het verschil maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 17 dec 2005 23:03

neem een ligfiets...lekker ver achter het bracket...

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 21 dec 2005 17:48

Dit heeft ons ploeg mij verteld wanneer ik begonnen ben met competitie, mijn houding moest namelijk wat worden aangepast. Natuurlijk iedereen zijn zadelstand is anders...Maar een naar achter gesteld zadel, dat zorgt ervoor dat je meer kracht moet leveren,Een naar vooren gericht zadel zorgt ervoor dat men minder kracht gebruikt maar meer op souplesse te draaien.Het ideale is tussen dat kracht en souplesse, dan zit men ideaal...Je bent best dat je eens 2 uur gaat gaan rijden en een sleuteltje meedoet en zo af en toe eens bijsteld tot je het hebt gevonden... Dat duurt misschien wel een tijdje, maar achteraf ga je nog zo blij zijn met je gevonden positie...!!!
Mijn Canyon Ultimate CF

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 21 dec 2005 17:55

nderzoeken tonen juist aan dat een positie ver boven het braquet het meest efficient is mbo het te leveren vermogen.
Het nadeel van een zeer ver naa voren geschoven zadel is dat het gewichtsverdeling zeer nadelig wordt beinvloed. Dit is ook de reden dat de UCI de regel heeft opgesteld dat de punt van het zadel een minimaal aantal CM achter het braquet moet staan.
De methode van trudie is inderdaad een bekende richtlijn maar een positie veder naar voren is beter.
Hoeveel cm dit precies is weet ik niet meer, ik geloof een stuk of 6.
Aan de andere kant, andere onderzoeken geven aan dat de positie waarmee een rijder jaren heeft gefiets het efficients is. (hoewel het lichaam zich op termijn weer kan aanpassen natuurlijk)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie