Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke banden voor Marmotte?

pepijn
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2005 11:08

pepijn 06 jan 2006 10:26

Beste mensen,
Heeft er iemand tips voor mij welke banden in het beste kan kopen als ik in juli Marmotte ga rijden? Heb ooit eens gelezen dat je beter niet met binnenbanden zou kunnen rijden i.v.m. klapbanden? Is dit een fabeltje of echt waar?
Kortom welke banden (buiten en binnen) gerbuiken jullie voor de deze monster tocht?
 
 

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 06 jan 2006 10:40

latex binnenbanden wordt afgeraden i.v.m. warmte bij het remmen waardoor de banden kunnen klappen.
butyl binnenbanden zijn geen probleem.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 06 jan 2006 11:23

Gewone binnenbandjes (alhoewel ik ook wel van mensen gehoord heb die met latex rijden). Buitenbanden Michelin Pro Race2.

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 06 jan 2006 12:09

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 06 Januari 2006

Gewone binnenbandjes (alhoewel ik ook wel van mensen gehoord heb die met latex rijden). Buitenbanden Michelin Pro Race2.

Of buitenbanden Vittoria Open Corsa Evo CX

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2006 12:31

Als je je leven zat ben moet je met latex binnenbanden rijden. Anders zou ik het maar niet doen.
Als andere opties: Veloflex Corsa of Conti GP4000
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 06 jan 2006 12:54

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Januari 2006


Als je je leven zat ben moet je met latex binnenbanden rijden. Anders zou ik het maar niet doen.


Dat zal toch wel meevallen. Ik heb ook wel eens gehoord dat latex binnenbanden juist langzamer leeglopen bij een lek (wel zo handig als je 70 rijdt).
(Even buiten de bergen om, op het vlakke bieden latex binnenbanden m.i. alleen maar voordelen).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2006 13:46

Een latex binnenband ontploft gewoon als de temperatuur te hoog wordt. De binnenband is dan echt totaal aan flarden. Aangezien bijna iedereen met vouwbandjes rijdt die lekker soepel zijn ben je ook meteen je buitenband kwijt als je maar iets stuurt. (of als je fiets gaat sturen).
Het kan best goed gaan. Als het je achterwiel is en je kan sturen dan kan je nog wel stil komen te staan.
Ik zou het risico nooit nemen, zeker gezien dat de voordelen maar heel beperkt zijn. Het zou net iets wat comfortabeler zijn, maar dat sommige zeggen dat het lichter rolt is nog nooit wetenschappelijk bewezen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 06 jan 2006 16:58

Latex is verder wat lichter dan standaard butyl bandjes, maar niet zo licht als de lichtste butyl varianten. Maar ik rijd met dat spul altijd heel snel lek, bijna nooit met latex.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 06 jan 2006 17:33

Overigens was ik nog nooit lek gereden met latex, tot ik de eerste keer in de bergen was, 2 dagen voor de Marmotte, afdaling van de AdH. Toen heb ik er preventief maar butyl op gegooid, of het door de hitte kwam weet ik niet (het was een klein rond gat, buitenband was gewoon nog heel).

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 06 jan 2006 20:35

Als je met draadbandjes naar beneden rijdt en veel moet remmen (haarspeldbochten) dan wordt de velg behoorlijk heet. Belangrijk is dat je of katoenen velglint gebruikt of die hardplastic (die je in de juiste maat moet kopen en in de velg moet drukken) Die elastische velglintjes moet je niet gebruiken! Die worden door de warmte te zacht waardoor de binnenband door de spaakopening gedrukt wordt en een klapband het gevolg is. Ik spreek uit eigen ervaring.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 06 jan 2006 21:16

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 06 Januari 2006

Een latex binnenband ontploft gewoon als de temperatuur te hoog wordt. De binnenband is dan echt totaal aan flarden. Aangezien bijna iedereen met vouwbandjes rijdt die lekker soepel zijn ben je ook meteen je buitenband kwijt als je maar iets stuurt. (of als je fiets gaat sturen).
Het kan best goed gaan. Als het je achterwiel is en je kan sturen dan kan je nog wel stil komen te staan.
Ik zou het risico nooit nemen, zeker gezien dat de voordelen maar heel beperkt zijn. Het zou net iets wat comfortabeler zijn, maar dat sommige zeggen dat het lichter rolt is nog nooit wetenschappelijk bewezen.


Zo'n vaart loopt het toch meestal niet... In een heel pak tubes zit trouwens ook een latex binnenband (rijdt Rabobank bv. de hele TdF mee).
Wie zit zich nu al zorgen te maken om bandenkeuze voor de Marmotte!  De Marmotte-fixatie van de Nederlanders zeker...  Als het toch zoveel uitmaakt wacht je best tot de week van het gebeuren zelf en zie je welk weertype het dan is.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jan 2006 21:23

Momenteel heb je spikes nodig

Gewoon je normale band die je hier ook gebruikt. Niet te moeilijk over doen.
Less is bore

Plaats reactie