Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

borgen pedaal bij verkeerde draad

lcrc
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 okt 2005 23:29

lcrc 04 mar 2006 14:14

Hoe kun je het beste een pedaal borgen tegen uitlopen wanneer je de LINKERcrank (met pedaal) RECHTS monteert en vice versa?
Even uitleggen (voordat je de RIAGG belt):
Bij onze tandem zit bij de 'stuurman' het tandwiel (met 1-op-1 ketting naar de trapas van de 'stoker' ) aan de LINKERzijde en zou daar dus een LINKER draad moeten hebben. Nu wil ik mijn eigen cranks monteren, dus RECHTERcrank (met normale RECHTSE draad) komt LINKS en vice versa. Zorgen goede borging lopen de trappers er waarschijnlijk (snel) af. Ik wil de trappers er wel weer af kunnen draaien.

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 04 mar 2006 15:06

Quoten: Origineel geplaatst door LCRC op 04 Maart 2006


Hoe kun je het beste een pedaal borgen tegen uitlopen wanneer je de LINKERcrank (met pedaal) RECHTS monteert en vice versa?
Even uitleggen (voordat je de RIAGG belt):
Bij onze tandem zit bij de 'stuurman' het tandwiel (met 1-op-1 ketting naar de trapas van de 'stoker' ) aan de LINKERzijde en zou daar dus een LINKER draad moeten hebben. Nu wil ik mijn eigen cranks monteren, dus RECHTERcrank (met normale RECHTSE draad) komt LINKS en vice versa. Zorgen goede borging lopen de trappers er waarschijnlijk (snel) af. Ik wil de trappers er wel weer af kunnen draaien.

Kan je ze überhaubt wel omdraaien? Dat zou toch betekenen dat je het linker pedaal op de rechter crankarm moet monteren en dat laat het draad niet toe. Maar ik kan het ook mis hebben...Als je een bout goed vast wil krijgen kan je Loctide gebruiken. Dit heeft weer wel tot gevolg dat je hem lastiger los kan krijgen als dat weer moet. Succes ermee!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 mar 2006 17:43

K neem aan dat hij geen klikpedalen gebruikt?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 mar 2006 21:14

Het is wel extreem maar wel eens gedacht om de schroefdraad uit te boren en opnieuw aan te brengen dmv. helicoils (dacht dat ze zo heten) Kan je gelijk de juiste pedalen aan de juiste kant monteren.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 04 mar 2006 22:09

Als je ze er weer vanaf wilt kunnen draaien zou ik het met locktite proberen; de blauwe variant, nr.243.

lcrc
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 okt 2005 23:29

lcrc 04 mar 2006 22:48

klikpedalen gaat inderdaad NIET dus ik moet (helaas) 'normale trappers' monteren...  

lcrc
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 okt 2005 23:29

lcrc 04 mar 2006 22:54

Loctide kon wel eens goed idee zijn. Wat ik niet weet: krijg je dat uberhaupt ooit wel los of kost je dat je (dure) crank?
Ik neem aan dat je Loctide bij (betere) gereedschapboer kunt kopen?
Nogmaals: trapper blijft bij crank horen dus verhuist mee naar de andere kant waardoor klikpedalen niet meer mogelijk zijn, tenzij je achterste voren op de tandem gaat zitten.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 04 mar 2006 23:01

locktide is met verwarmen nog goed los te krijgen.. blauwe versie lukt zeker.. halfvast zetten.. bij loshalen.. evt. fohn drbij en het lukt zeker.. teminste dat is mijn ervaring met locktide

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 mar 2006 00:09

Klopt de blauwe versie bedoeld om "niet los te rammmelen" maar wel los te krijgen, de groene versie is bedoeld om in princiepe altijd vast te blijven zitten.
(leuke tip om het makkelijker los te krijgen door te verwarmen)
Je kan het kopen bij de betere gereedschappen boer, Automaterialenzaken zoals Brezan, of ijzerwarenzaken. Het is trouwens niet echt goedkoop voor zo'n klein beetje vocht, op de gok zo'n €7,00  maargoed je hebt er ook maar weinig van nodig.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 05 mar 2006 15:30

Als je de pedalen extra stevig vastdraait lijkt mij de kans om los te draaien met goed lopende pedalen al heel klein. Een beetje locktite kan het theoretische kansje van losdraaien tot nul reduceren.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

aart
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 feb 2006 03:03

aart 06 mar 2006 15:46

Misschien sla ik de plank geheel mis, maar zou het een idee zijn om Look 4x4 ATB pedalen te gebruiken? Als ik de constructie zo bekijk (van het plaatje), lijkt er geen verschil tussen de voor-en achterkant van het pedaal te zitten. Je lost het probleem met het draad hier natuurlijk niet mee op (tenzij je de asjes kunt omwisselen, of ga ik nu erg ver!?).
Kan iemand met deze pedalen proberen of je ook andersom in kunt klikken?.
Als ik uit "mijn nek praat" dan word ik vast wel gecorrigeerd!

dominic
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 okt 2005 16:13

dominic 06 mar 2006 22:19

Quoten: Origineel geplaatst door Aart op 06 Maart 2006

Misschien sla ik de plank geheel mis, maar zou het een idee zijn om Look 4x4 ATB pedalen te gebruiken? Als ik de constructie zo bekijk (van het plaatje), lijkt er geen verschil tussen de voor-en achterkant van het pedaal te zitten. Je lost het probleem met het draad hier natuurlijk niet mee op (tenzij je de asjes kunt omwisselen, of ga ik nu erg ver!?).Kan iemand met deze pedalen proberen of je ook andersom in kunt klikken?.Als ik uit "mijn nek praat" dan word ik vast wel gecorrigeerd!

ik dacht aan iets soortgelijk: kan je omgekeerd inklikken bij speedplay pedalen?

Plaats reactie