Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

rugklachten, kortere stuurpen?

kikker
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 jan 2006 11:49

kikker 09 apr 2006 10:23

Lage rugklachten kunnen optreden als de afstand zadel/stuur tekort en/of het hoogteverschil van zadel en stuur te groot is. In de praktijk wordt bij klachten in de lage rug meestal een kortere stuurpen gemonteerd.

Bovenstaande komt van de bikefitting pagina,maar ik snap het niet. Als de afstand zadel stuur te kort is kan je toch beter een langere stuurpen monteren, dan wordt die afstand toch groter?

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 09 apr 2006 13:45

Quoten: Origineel geplaatst door kikker op 09 April 2006

Lage rugklachten kunnen optreden als de afstand zadel/stuur tekort en/of het hoogteverschil van zadel en stuur te groot is. In de praktijk wordt bij klachten in de lage rug meestal een kortere stuurpen gemonteerd. Bovenstaande komt van de bikefitting pagina,maar ik snap het niet. Als de afstand zadel stuur te kort is kan je toch beter een langere stuurpen monteren, dan wordt die afstand toch groter?

inderdaad wat tegenstrijdig. juist als alles te lang is krijg je die pijn omdat er continue druk (lees: rek) op de spieren zit, raken deze verkrampt
Train ze!

kikker
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 jan 2006 11:49

kikker 09 apr 2006 22:56

ohkee... ik heb m'n eigen posting nog eens een aantal malen aandachtig doorgelezen en zie nu in dat het naar voren zetten van m'n zadel dus eigenlijk een verkeerde actie is. Ik kan hem beter iets naar achteren zetten, dan wordt de afstand iets groter.....
Verschil zadelhoogte en stuurhoogte is netaan 5 cm, daar kan het dus niet aan liggen...

Plaats reactie