Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cyclon Course spray

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 29 apr 2006 18:09

Heb me vandaag een nieuw smeermiddel gekocht: cyclon course spray. Nu had ik daarvoor de Pedro's Ice Wax, waar ik wel tevreden over was maar nu altijd zo droog is en korrelig trapt. Nu had ik graag eens een overzicht gehad hoe eerst de ketting te reinigen, daarna aanbrengen, ...
-Voor m'n ketting gebruik ik wasbenzine, die verdampt redelijk snel, en ga erdan met een droge doek overheen dat het overtollige er zeker af is.
-Dan zit ik met m'n bovenstaande vraag, hoeveel breng ik van de course spray aan? En op welke tijdstippen, avond voor ik ga rijden (elke avond dus) of juist voor de rit, ....
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
Nulla tenaci invia est via!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 29 apr 2006 21:53

Waarom ben je overgestapt??
Ik vind dat Cyclon spul persoonlijk helemaal niets, is baggervet en je ketting wordt er erg zwart van.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 30 apr 2006 00:41

Ik heb wel een idee over het tijdstip; Bij motorkettingsmeermiddelen wordt geadviseerd om dit direct na de rit te doen omdat de ketting dan nog enigzins warm is en het smeermiddel dan beter in de schakels dringt.
Nu weet ik niet of een fietsketting ook maar enigzins opwarmt...
Wel zijn er de droge teflon smeermiddelen, daarvan moet eerst de "drager" verdampen en deze moet je zeker niet net voor de rit aanbrengen.
Misschien maakt het voor jou smeermiddel niet uit, maar bij twijfel zou ik kiezen voor; net na de rit.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 30 apr 2006 06:19

Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 29 April 2006


Heb me vandaag een nieuw smeermiddel gekocht: cyclon course spray. Nu had ik daarvoor de Pedro's Ice Wax, waar ik wel tevreden over was maar nu altijd zo droog is en korrelig trapt. Nu had ik graag eens een overzicht gehad hoe eerst de ketting te reinigen, daarna aanbrengen, ...
-Voor m'n ketting gebruik ik wasbenzine, die verdampt redelijk snel, en ga erdan met een droge doek overheen dat het overtollige er zeker af is.
-Dan zit ik met m'n bovenstaande vraag, hoeveel breng ik van de course spray aan? En op welke tijdstippen, avond voor ik ga rijden (elke avond dus) of juist voor de rit, ....
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden


Hoi,
Ik heb zo een lichtblauw vermoeden dat door het herhaaldelijk gebruik van wasbenzine je ketting te droog is komen te staan. Vandaar wellicht het korrelige gevoel. Als je sterk ontvettende middelen gebruikt, en daar is wasbenzine er een van, dien je best je ketting helemaal opnieuw in de olie te zetten, elke schakel moet worden behandeld en het hele goede laat je best een nachtje intrekken.
Mocht je b.v. een citrus ontvetter of gewoon petroleum/diesel gebruikt hebben om de ketting een beurt te geven had je wellicht geen klachten gehad over de wax. Het laagje wax is eigelijk te dik om de kettingschakels inwendig te smeren en dien je best te beschouwen als een vuilafstotende laag die daarnaast ook nog ietwat geluiddempend werkt. Kortom, eerst de ketting smeren, laten indringen en dan pas met mate de wax erop.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 30 apr 2006 10:21

Dus gewoon ketting eraf ponsen, en in een bakje olie leggen en een nachtje laten liggen. Welke olie gebruik ik hier best voor?
Best zal ik dan de wasbenzine laten voor wat het is en vanaf nu petroleum gaan gebruiken, hopelijk gaat het dan stukken beter nadien.
Bedankt voor al jullie reacties alvast!
Nulla tenaci invia est via!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 30 apr 2006 15:04

Zowel wasbenzine als diesel hebben niets bij een ketting te zoeken. Met beide tast je de olielaag in de bussen gewoon aan. Cyclon en teflon hebben ook niet te zoeken op een ketting (veel te snel weer vuil). Een ketting maak je schoon door het door een oude handdoek te laten lopen en zou het vuil te verwijderen. Na het schoonmaken olie je de ketting in met een vuilafstotend middeltje (iedereen heeft zijn eigen voorkeur). Ik gebruik een mengsel van dry lube (pedro's) of wet lube in combinatie met Rohloff kettingolie. Als de ketting geruisloos loopt veeg ik de buitenzijde van de ketting gewoon weer droog (een ketting heeft tock alleen maar behoefte aan smering binnen de schakels).

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 30 apr 2006 16:16

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 30 April 2006

Cyclon en teflon hebben ook niet te zoeken op een ketting (veel te snel weer vuil).

Dus die producten van Cyclon, die speciaal voor de fiets zijn gemaakt, zijn volgens jou allemaal waardeloos?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 30 apr 2006 16:49

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 30 April 2006
Zowel wasbenzine als diesel hebben niets bij een ketting te zoeken. Met beide tast je de olielaag in de bussen gewoon aan. Cyclon en teflon hebben ook niet te zoeken op een ketting (veel te snel weer vuil). Een ketting maak je schoon door het door een oude handdoek te laten lopen en zou het vuil te verwijderen. Na het schoonmaken olie je de ketting in met een vuilafstotend middeltje (iedereen heeft zijn eigen voorkeur). Ik gebruik een mengsel van dry lube (pedro's) of wet lube in combinatie met Rohloff kettingolie. Als de ketting geruisloos loopt veeg ik de buitenzijde van de ketting gewoon weer droog (een ketting heeft tock alleen maar behoefte aan smering binnen de schakels).


Pedro's dry lube IS een Teflon smeermiddel al gebruiken ze niet het spul van Dupont maar generiek PTFE en mogen ze dus niet Teflon op de verpakking zetten.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 30 apr 2006 17:08

klopt, ik gebruik het om zijn vuil afwerende eigenschappen (blijft je ketting langer schoon). Smeren doe je met olie en daar is de rohloff voor. Het enige wat nog beter werkt is een produkt van Interflon (25+) op basis van synthetische olie en teflon. Je ketting kraakt zelfd na een regenbui nog niet (wordt normaal gebruikt voor kettingen van sneeuwscooters e.d.). Helaas is het nogal duur.
P.s. de meeste produkten van cyclon zijn redelijk tot goed (en het is op elke hoek verkrijgbaar) maar voor sommige toepassingen is er beter op de markt dus waarom dat niet gebruiken? 

conomorales
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 mar 2006 19:48

conomorales 30 apr 2006 21:13

Ik gebruik voor het reinigen een Barbieri reinigingsmolentje, gevuld met biocleaner.(ontvetter) 10 minuten in laten trekken, afspoelen met gewoon water, en afdrogen met een doek.
Hierna de ketting weer lekker in de olie.
Klimmen is (een) kunst!

redhot
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2006 15:10

redhot 30 apr 2006 22:23

Ik vind Cyclon een goed smeermiddel. Mijn mening is dat een goed smeermiddel dat je niet al te vaak wil aanbrengen zoiezo vuil aantrekt.
Wil je je ketting zuiver houden dan heeft Cyclon een ander smeermiddel: Dry Lube. Alleen zo'n smeermiddel moet je veel vaker aanbrengen...
http://www.cyclon.nl/Extranet/Extranet. ... PageID=227

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 mei 2006 05:58

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 30 April 2006

Zowel wasbenzine als diesel hebben niets bij een ketting te zoeken. Met beide tast je de olielaag in de bussen gewoon aan. Cyclon en teflon hebben ook niet te zoeken op een ketting (veel te snel weer vuil). Een ketting maak je schoon door het door een oude handdoek te laten lopen en zou het vuil te verwijderen. Na het schoonmaken olie je de ketting in met een vuilafstotend middeltje (iedereen heeft zijn eigen voorkeur). Ik gebruik een mengsel van dry lube (pedro's) of wet lube in combinatie met Rohloff kettingolie. Als de ketting geruisloos loopt veeg ik de buitenzijde van de ketting gewoon weer droog (een ketting heeft tock alleen maar behoefte aan smering binnen de schakels).


Hoi,
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Als je wasbenzine gebruikt ontvet je de ketting compleet, in die mate zelfs dat je ze absoluut helemaal opnieuw moet olieen. Proper is ze wel, te proper dus. Petroleum, en dan bedoel ik huisbrandolie of diesel, ontvet matig en is van nature vrij vet dus dat zet je lagers niet droog. Niettemin kan je best na het reinigen alles met een oude handdoek of vod droog wrijven en opnieuw olieen door wat onderhoudsolie (vrij fijne olie) over de ketting te laten lopen zodat ze na een nachtje staan goed in de bussen is ingetrokken. Even het teveel afwrijven en dan wat van je favoriete smeermiddel erop en presto. Niet verbaasd zijn als de olie zelf nog heel wat vuil losmaakt, dat is perfect normaal. 
Kettingen zijn niet gemaakt om om de haverklap open en dicht te ponsen dus dat doe je best toch niet. Is trouwens voor niks nodig en veroorzaakt vroeg of laat toch een kettingbreuk .
Over smeermiddelen is hier ondertussen zowat een half boek geschreven, niks is perfect in alle omstandigheden dus wordt het toch een tijdje wat experimenteren wat voor jouw gebruik het beste resultaat levert.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie