Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hartslagmeter slaat op hol bij tegenwind

jvdp
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2004 22:34

jvdp 05 jun 2006 22:34

Ik heb de laatste tijd problemen met mijn Polar hartslagmeter. Tijdens het fietsen geeft deze het grootste deel van de tijd de goede hartslag aan maar als ik flinke tegenwind heb, zoals vandaag, dan slaat de hartslagmeter op hol en geeft ie constant een hartslag van ruim boven de 200 aan (en zo veel moeite heb ik nou ook weer niet om tegen de wind in te komen  )  Zodra ik stil ga staan geeft ie weer een normale hartslag aan. Ook met wind mee is het geen probleem.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan voorkomen? Het gaat om gecodeerde Polar hartslagmeter.

66cm
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jun 2004 20:26

66cm 05 jun 2006 23:28

Ik heb het zelfde probleem met mijn CS100.... dacht eerst dat het aan radarinstallaties, tramsporen, verkeerslichten etc. lag. Het vreemde is dat ik er alleen last van heb als ik de handen onderin de beugel heb (en tegenwind natuurlijk).

Misschien heeft het te maken met de luchtstromen die dan langs je lichaam gaan, maar dat verklaart niet echt waarom het na een aantal minuten weer voorbij is en waarom het de ene keer wel gebeurt en de andere keer niet.

zever
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 jan 2005 16:50

zever 05 jun 2006 23:40

Ik heb het ook soms voor, heeft waarschijnlijk te maken met een wapperend truitje.
z4ever

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 06 jun 2006 01:30

Quoten: Origineel geplaatst door zever op 05 Juni 2006

Ik heb het ook soms voor, heeft waarschijnlijk te maken met een wapperend truitje.

Staat ge te scherp, zever?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 06 jun 2006 01:32

en wind onder de sensor door en of vorm van de borstkas waardoor sensor minder aansluit -> elerekkie strakker zetten (went vanzelf)

marrrtin
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 apr 2005 22:37

marrrtin 06 jun 2006 04:37

Quoten: Origineel geplaatst door JvdP op 05 Juni 2006


Ik heb de laatste tijd problemen met mijn Polar hartslagmeter. Tijdens het fietsen geeft deze het grootste deel van de tijd de goede hartslag aan maar als ik flinke tegenwind heb, zoals vandaag, dan slaat de hartslagmeter op hol en geeft ie constant een hartslag van ruim boven de 200 aan (en zo veel moeite heb ik nou ook weer niet om tegen de wind in te komen  )  Zodra ik stil ga staan geeft ie weer een normale hartslag aan. Ook met wind mee is het geen probleem.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan voorkomen? Het gaat om gecodeerde Polar hartslagmeter.
 
Is het niet zo dat:
Je bij tegenwind laag in de beugels gaat,
je  daarom veel meer voorover zit,
je borstband losser komt te zitten,
en dat de elektroden mogelijk dus slechter/minder  contact met je huid maken?
Maw: is je band wel strak genoeg?
Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 06 jun 2006 11:37

Ik heb het ook altijd. Als je dan rechtop gaat zitten en je drukt de band goed tegen je borst gaat het meestal vanzelf weer over. Ik heb sinds een half jaar ook een CS200 en deze lijkt er nog meer last van te hebben dan mijn polshorlogemodel. Ook welk shirt ik aanheb is van invloed. Het lijkt of de ene stof meer stoort dan de andere. Al met al zeer irritant. Ik heb geen rit meer zonder een maximum van rond de 220. Ik heb ook wel eens speciale gel geprobeerd die ziekenhuizen wordt gebruikt voor dit soort metingen maar dat hielp helaas ook niet.    

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 06 jun 2006 12:03

Nog een mogelijke oorzaak: de rits-sluiting van je shirt die de boel verstoort.
Test eens met een shirtje zonder rits (voor zover je die zou hebben) en kijk dan wat er gebeurt. Bij een houding in de beugels, komt het bovenste deel van je shirt wat losser te hangen en gaat de rits heen en weer. Aangezien deze rits van metaal is (meestal tenminste) kan deze een magnetisch/elktrisch veld verstoren.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

zever
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 jan 2005 16:50

zever 06 jun 2006 13:23

Quote: Origineel geplaatst door marrrtin op 06 Juni 2006
Is het niet zo dat:Je bij tegenwind laag in de beugels gaat,
je daarom veel meer voorover zit,
je borstband losser komt te zitten,
en dat de elektroden mogelijk dus slechter/minder contact met je huid maken? Maw: is je band wel strak genoeg?

Bij een slecht contact krijg je normaal toch geen waarde van 250 slagen per minuut, en een wapperend truitje is toch een logische uitleg?

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 05 Juni 2006
Staat ge te scherp, zever?

Euh, niet scherper dan jij zeker?
z4ever

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 06 jun 2006 15:12

Ik zou dit probleem eens bij Polar voorleggen!  Het is geen incidenteel geval dus zal Polar ook wel meerdere klachten gekregen hebben. Het is een raadsel!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 06 jun 2006 15:34

Deze klachten komen bij mij ook heel herkenbaar voor. Van 't weekend 450 km gefietst met veel wind en had ook telkens pieken van dik boven de 200, meestal minutenlang! Ook kreeg ik regelmatig geen signaal meer door van m'n voorvork sensor. Erg vervelend allemaal, helemaal als je de piepjes aan hebt staan. Ik baal hier echt van wat ik had meer van deze teller verwacht. IN de twee weken dat ik hem heb heb ik pas één rit zonder problemen gereden, dit kan toch nooit de bedoeling zijn! Ze moeten die bende toch getest hebben voordat ze het op de markt hebben gebracht! Ik draag trouwens altijd een craft dus een klapperend shirt lijkt mij niet het probleem omdat de sensor door de craft strak zit. Ik heb eerder het vermoeden dat de wind gewoon lawaai maakt ofzo wat de sensor weer opvangt. Alhoewel, dit klinkt ook wel erg vaag.....

jvdp
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2004 22:34

jvdp 06 jun 2006 18:06

Ik heb de vraag nu ook bij Polar uitgezet. Dit was het (zeer snelle!)antwoord:
"Waarschijnlijk rekent de hartslagmeter het klapperen van uw shirt mee als hartslag. U kunt eens proberen om te zien of hij het ook nog doet als u een strak shirt aanheeft."
Komt dus wel overeen met de overige reacties. Overigens draag ik onder mijn wielershirt altijd een strak zweetshirt. Misschien is de rits nog wel een verklaring. Ik ga het eens proberen. Ik ben in ieder geval blij om te merken dat ik niet de enig ben met dit probleem. En inderdaad, het is best irritant om je max hartslag niet te kunnen lezen aan het einde van de rit.
Wat ik trouwens nog raar vind is dat het een gecodeerde hartslagmeter betreft. Die mag toch niet van slag raken door een klapperend shirtje??!
En verder... de borstband is een Wearlink... die zou sowieso al comfortabeler moeten zitten en ook beter moeten aansluiten... of....?

Plaats reactie