Pagina 1 van 2

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 29 jun 2006 21:54
door jerommeke
Op mijn huidige fiets zit 52/42 voor en 15-21 achter. Bij die Bianchi zit voor 50/34 en achter 12-25. Kan iemand mij uitleggen of ik daar dan gelukkig van wordt en of dat dus lekker fietst?
Ik fiets nu met name op binnenblad, de zwaardere tandjes en bij dik boven de 30 wil ik nog wel eens naar buitenblad gaan.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 29 jun 2006 22:18
door scepticus
Van een 34 binnenblad word je op het vlakke zeker niet gelukkig.

Ik word zelf ook niet meteen gelukkig van een 12-25 (behalve in de bergen dan he) omdat je dan de '18' moet missen (en bij 9-speed ook nog de '16')

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 29 jun 2006 22:25
door hans
mijn advies: zet een 39 op de plaats van de 34, die 34 hou je dan lekker voor de bergen.
Of je die 18 mist is persoonlijk, op mijn 12-23 9sp casette heb ik hem ook niet en mis ik hem niet.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 30 jun 2006 23:18
door laser
zet er 11-23 op. is ideeal!

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 08 jul 2006 20:57
door arnotreuren
Ik ben net bij Roseversand geweest en heb een Truvativ carbon rouleur op mijn nieuwe fiets besteld met een 36 kettingblad . De verkoper wist me te vertellen dat je op een crankstel ook een 39 kunt monteren voor het vlakke en achter ook makkelijk een groter verzet.
Nu ben ik geen echte kenner over verzetten, maar ik heb laten overtuigen.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 08 jul 2006 21:20
door youri
Hier een verzettentabel:
 
http://img284.imageshack.us/my.php?imag ... 9yp6xg.jpg
 
Je moet maar eens wat uitleg vragen aan Casran, die rijdt ook met een compakt, zelfs met een 50/34 en die koerst er zelf mee.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 08 jul 2006 22:47
door jerommeke
Quoten: Origineel geplaatst door youri op 08 Juli 2006


Hier een verzettentabel:
 
http://img284.imageshack.us/my.php?imag ... 9yp6xg.jpg
 
Je moet maar eens wat uitleg vragen aan Casran, die rijdt ook met een compakt, zelfs met een 50/34 en die koerst er zelf mee.

Dank allemaal voor de reacties. Ik heb de verzettentabel ook eens vergeleken en met een compact rijd ik straks de zelfde omwentelingen die ik nu ook maak. En dus ook veel lichter, maar ook zwaarder. Ik zal het dus merken straks. Deze week krijg ik mijn nieuwe fiets. Ik zal het laten weten hoe ik het vind. Overigens kan ik inderdaad ook een 36 of zo laten monteren. Maar eerst maar eens kijken.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 08 jul 2006 23:03
door youri
@ Jerommeke;
Laat zeker iets weten, hoe je compakt rijdt, ik ga in oktober een nieuwe fiets kopen, maar ik twijfel ook of ik al dan niet een compakt ( 50/36) zou nemen.
 
 

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 09 jul 2006 19:27
door spietpiet
Rij zelf ook met een compact 50-38 en achter 12-23.
Heb dit pas gemonteerd.
Denk er toch hard over na om toch weer een 40 of een 42 te monteren.
Rij nu bijna altijd met een schuine kettinglijn tussen de 35 en 40 km/u op het vlakke.
Had eerder een 52-42 en dat fietst een stuk prettiger.
Kon toen tot ruim 40km/u op het kleine blad blijven.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 10 jul 2006 10:58
door 6:13freak
Monteer in Nederland 42/50 voor. Bevalt zeer goed. Als je op vakantie gaat zet je de 34 erop.

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 10 jul 2006 11:31
door youri
Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 10 Juli 2006

Monteer in Nederland 42/50 voor. Bevalt zeer goed. Als je op vakantie gaat zet je de 34 erop.


Naar mijn weten, kun je op een "normaal" crankstel niet lager gaan dan een 38 tandwiel ( alleszins bij Campa niet) gaan. Dus effe veranderen van 42 naar 34 gaat niet lukken.
En op een compakt crankstel kan je niet hoger dan een 36 tandwiel gaan.
Anders zouden er geen verschillen zijn tussen een "normaal" en compakt crankstel. Het zou natuurlijk heel gemakkelijk zijn indien dat wel zou lukken, maar ja, de economie moet draaien,hé
 

Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)

Geplaatst: 10 jul 2006 15:20
door 6:13freak
Quoten: Origineel geplaatst door youri op 10 Juli 2006


En op een compakt crankstel kan je niet hoger dan een 36 tandwiel gaan.
 

Jawel hoor! Zoals gezegd een 42 (van T.A.) gaat uitstekend