Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

prijzen bij fietsenmakers veel te hoog???

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 10 aug 2006 11:24

nlangs weer bij de fietsenmaker geweest voor een paar onderdeeltjes (remblokjes). Ik doe dit bewust omdat ik hem het brood niet uit de mond wil stoten. Maar ik bestel ook wel eens wat via internet. Bijvoorbeeld fietsbanden, een fietsenmaker vraagt voor conti GP4000 rustig 40 euro terwijl op internet je ze voor onder de 30 euro kunt krijgen. In duitsland zie ik ze ook voor 21 euro. Met een beetje mazzel krijg je wel eens 10 korting, maar daar moet je wel om vragen.
Ik bergrijp heel goed dat je niet elk onderdeel via internet moet willen kopen, ik heb onlangs een zadel gekocht omdat je die moet voelen voordat je hem koopt. Bovendien als je erom vraagt kun je hem wel eens uitproberen. Wel bijna 30 euro duurder dan op internet............
Daarnaast is via internet bestellen reuze makkelijk.
Discussie die ik eigenlijk wil voeren, is de fietsenmaker wat betreft onderdelen nog wel aantrekkelijk, wat kun je wel bij de fm kopen en wat kun je beter laten. De andere kant is dat de fm ondernemer is, en zal moeten zoeken naar andere manieren van geld verdienen. Het is mijn zak met geld en ik kan die maar 1 keer besteden.
 
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 10 aug 2006 11:43

1 - er is wel verschil in FM's en prijzen hé, 't is niet omdat die van U doorrekend dat je ze allemaal over dezelfde kam moet scheren !!! 2 - internet is over het algemeen idd goedkoper, maar dat is omdat ze met veeeel kleinere marges kunnen werken omdat ze 0 onkosten hebben, voor een kleine zelfstandige ligt dat wel wat anders (maar dat zal je waarschijnlijk toch niet begrijpen)3 - bij een internetaankoop heb je dan ook 0 service naverkoop, bij uw FM kan je steeds terug terecht met uw problemen.4 - van zulke topics (en dan nog in dat grote letterschrift) moet ik werkelijk
 
@ Am-classic, van mij mag je dit topic sluiten, want ik voel dat het in een serieuze discussie gaat eindigen.
Dat iedereen koopt waar hij wil ! Of op internet, of bij zijn FM, we zijn allemaal wijs genoeg om onze plan te trekken ipv onzinnige discussies te voeren over dit.

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 10 aug 2006 11:56

Dank je voor de reactie, dit is precies wat ik verwachtte.  Wel een beetje geprikkeld. Waarom?
Dat een fietsenmaker ook wat moet verdienen snap ik heel goed, echter huidige marktomstandigheden in de fietswereld zijn door komst internet aan het veranderen, en een ondernemer zal daarop moeten reageren. Dit blijkt ook uit het grote aantallen internetbedrijven, en volgens mij doen ze het niet slecht.
Dat je geen service krijgt bij een internetaankoop is sterk afhankelijk bij wie en wat je koopt. Ook bij FM's ben ik niet altijd over de service te spreken.
M.b.t. het lettertype, dat kan ik helaas op een of andere manier niet aangepast krijgen, dit was niet mijn bedoeling.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 10 aug 2006 12:02

Ik betaal heel veel bij mijn FM, maar de service is er ook niet geweldig. Voorbeeld: mijn Ksyrium SL velgen scheurden uit. Toen moest ik wel arbeidsloon betalen voor het overspaken, terwijl ze nog geen 3000 km gereden hadden...

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 aug 2006 12:44

Ik heb het vermoeden dat de FM van de topicstarter een beetje racefietsen erbij doet zoals zo vele zaken omdat het hoort ofzo.
Als je een trapas koopt die kraakt zullen vele internetwinkels het je lekker zelf uit laten zoeken. Terwijl als je hem bij je FM hebt gekocht je gewoon langs kan gaan en dat hij je kan helpen met zijn expertise. Hierbij ga ik er dus vanuit dat je naar een FM gaat die echt verstand heeft van racefietsen en/of mountainbikes.
Wat weer houdt je om alles op het internet te kopen? Bedenk dat maar eens, want er is waarschijnlijk meer dan genoeg aan je fiets wat je niet zelf kunt doen en dat laten doen gaat zo lastig via de computer.
Bedenk eens wat bijv het pand van een FM al kost tov een internetboer. Die FM moet makkelijk bereikbaar zijn en dergelijke, winkel moet mooi en ruim zijn, moet een goed ingerichte werkplaats zijn. Een internetshop kan gewoon in een loods wat spul op voorraad hebben liggen en that's it. Zo zijn er nog meer zaken op te noemen waar TS-Biker al naar refereerde
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 aug 2006 13:08

Het verschil tussen de prijzen van een fietsenmaker, groothandel (van Eyck in Aalst bvb) en internet is soms toch wat te groot denk ik.
Nochtans zorg ik er voor dat ik mijn fietsenmaker ook iets gun. BVB ik heb daar mijn fietskader, wielen, stuurpen en stuur gekocht.
Omdat het verschil tussen de prijzen van de groepen en de banden te groot was heb ik die in de groothandel gekocht. Kwestie van service is die groothandel Van Eyck wel een dikke 0 .
Kleding, bidon, remblokjes en zo koop ik ook bij mijn fietsenmaker.
Mensen die alles zo goedkoop mogelijk willen kopen en hun fietsenmaker enkel kennen om reparaties uit te voeren, wel ja, ik zou 't nie willen of durven om niet te zeggen dat het profiteurs zijn..
Langs de andere kant verwacht ik van mijn fietsenmaker dan ook dat hij mij niet scheef bekijkt of laat staan omdat er een onderdeel niet bij hem gekocht is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2006 13:53

Het ligt niet alleen aan de fietsenmakers zelf trouwens, volgens mij maken de fabrikanten en importeurs een gezonde frisse concurrentie op prijs ook vrijwel onmogelijk.

Zie ook dit artikel:
http://www.groene.nl/2000/0048/jb_fietsen.html

Vaak kunnen de prijsstunters alleen zo goedkoop zijn door al dan niet overjarige OEM-spullen in te kopen. Als een gewone brave LBS dat doet raakt hij bijvoorbeeld zijn dealership van een bepaald merk kwijt.
Vrij lullig want het prijsverschil tussen LBS en internetwinkels is daardoor soms zó ranzig groot dat je als consument nauwelijks een andere keus hebt dan via internet bestellen. (in het geval van bandjes of onderdelen is inet soms wel 40 goedkoper dan de LBS)


Wat die service van internetwinkels betreft: kijk maar naar Rose, het kan dus wel: én goedkoop én service!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 10 aug 2006 14:09

Maar wat als je fiets bij Rose vandaan komt en je hebt een klein probleem, rij je er heen, of stuur je je karretje op. Je bent dan een week zonder fiets. dan mag je LBS wel voor je klaar staan. En als je LBS je niet voldoende kan helpen wordt je natuurlijk boos.
Verder wat doe jij voor werk ASSEN20, jou salaris wordt toch ook ergens uit betaald. Misschien dat de winst van jou werkgever ook wel wat lager kan door lagere marches te berekenen.
Veel mensen vergeten dat een LBS niet de tijd in rekening kan brengen voor de info die je krijgt, en toch de fiets ergens anders gaat halen.
Enne we hebben het hier alleen over de race en atb, de moederfietsen en kinderfietsen en andere aanverwante fietsen maken een veel groter deel uit van de omzet. Koop jij je fiets met kinderzitjes enzo via internet.
Maar goed iedereen is vrij om te handelen, en te shoppen. Maar weeg de voor en nadelen niet te zwaar.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2006 14:14

Quote: Origineel geplaatst door peedsbikes op 10 Augustus 2006
Maar wat als je fiets bij Rose vandaan komt en je hebt een klein probleem,








Dan fix ik het zelf

Quote: Origineel geplaatst door peedsbikes op 10 Augustus 2006
rij je er heen, of stuur je je karretje op. Je bent dan een week zonder fiets.








Mwa, dan rij ik maar een weekje op mn reservefiets


Quote: Origineel geplaatst door peedsbikes op 10 Augustus 2006
dan mag je LBS wel voor je klaar staan. En als je LBS je niet voldoende kan helpen wordt je natuurlijk boos.








Ik word niet boos hoor. Maar een LBS kent ook gewoon een werkplaatstarief (meestal rond 35 euro), en gezien het salaris van de gemiddelde monteur houdt de FM hier zelf ook nog wel wat aan over hoor.


Quote: Origineel geplaatst door peedsbikes op 10 Augustus 2006
de moederfietsen en kinderfietsen en andere aanverwante fietsen maken een veel groter deel uit van de omzet. Koop jij je fiets met kinderzitjes enzo via internet.




Aan die zijde van de markt komt de dreiging voor de traditionele handel meer van zaken als Halfords en Megabike en b.v. de Gamma, Aldi, Blokker etc.
En ook wel begrijpelijk dat mensen daar hun toevlucht zoeken, want de prijzen van gewone stadsfietsen en hybrides van b.v. Accel en Gazelle zijn extreem gestegen de laatste tijd, deels door de prijspolitiek van de fabrikanten (al dan niet via kartelvorming, de NMA heeft het niet kunnen bewijzen maar ik ben ook niet achterlijk), deels door de enorme hoeveelheid flauwekulinnovaties waar die fietsen mee uitgerust worden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 10 aug 2006 14:16

Ik denk dat je niet alle internetshops en LBS over 1 kam mag en kan scheren. Er zijn LBS die het wel begrepen hebben en er alles aan doen om hun klanten middels goede service te behouden. Er zijn ook internetshops die gewoon een omruilgarantie toepassen. Niet goed? Hier komt een andere voor. Maar, er zijn natuurlijk ook veel voorbeelden van juist slechte voorbeelden. Zulke LBS en internetshops zullen waarschijnlijk geen lang leven beschoren zijn, want op forums zoals deze worden die wel bekend.
Ik koop meestal bij een FM tenzij het artikel gewoon niet te koop is zoals mijn onlangs aangeschafte Abus kettingslot(140 cm) dat ik voor de vakantie kocht en er 4 racefietsen mee vast kon zetten. Heb 3 zaken bezocht en nog eens 4 gebeld voor dat type kettingslot en heb het toen maar bij sloten.nl besteld waar die nog eens een maandaanbieding was ook! Ook heb ik enkele Polar HS meters gekocht bij de HSmetershop. Prima verlopen. Tja, als de FM die niet op voorraad heeft, dan maar naar een internetshop.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 10 aug 2006 14:46

Ja je moet zelf even bekijken waar je je spullen haalt. De ene keer de LBS en de andere keer de WWWBS.
Maar kwaliteit velochent zich niet. Een Target of Intersens haalt het niet bij een Colnago oid. Dat geldt ook voor de fietsen van Gamma en Aldi in vergelijking van een batavus of Gazelle.
Ik heb jaren bij een LBS gewerkt, en heb de verschillen gezien. Fatsoenlijk sleutelen aan een gamma fiets is bijna niet mogelijk, en dan op langere termijn betaalt die kwaliteit zich weer terug.
Maar goed, iedereen is vrij om te handelen en te kopen. maar dan niet achteraf zeuren of klagen. Je hebt keus genoeg tegenwoordig.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Plaats reactie