Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Garmin EDGE 305?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 06 jan 2008 14:17

weet iemand eigelijk of de kaarten zo gedetailleerd zijn dat ieder fietspad er op staat en dat ook met die fietspaden de snelste route tussen a en b gepland kan worden.. Voor Zowel, racefiets, MTB en auto.. Dus dat het app gebruik en onderscheid kan maken tussen snelwegen, verharde wegen, fietspadenverhard en fietspaden onverhard? En dat je kan aangeven met wat voor voertuig je gaat?


Enerzijds is het natuurlijk een leuk trainings gadget.. Maar het is natuurlijk ook fijn als je er echt goed mee kan navigeren en er zo het meeste uit kan halen..
:winkthumb:

chorusrijder
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 mei 2006 14:26

chorusrijder 06 jan 2008 14:34

Op de topokaarten zullen de fietspaden staan (topografische kaart nederland).
Waypoint in Notter is bezig met een routeerbare fietskaart te maken.
zie ook : www.gps.nl

Op de mapsource navigator kaarten staan alle wegen om met de auto te navigeren.
steel is real !!!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jan 2008 14:38

de kaarten voor de 705 zijn wel peper duur
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 06 jan 2008 15:06

met andere woorden, het is brak navigeren van a naar b als je met de fiets bent... althans je zal zelf de kaart moeten bestuderen.. en eventueel een route moeten aanmaken .. t is niet zo dat het werkt als een tom tom .. adres invullen en hoppa snelste fiestpad :)
Of begrijp ik het nu verkeerd?
:winkthumb:

chorusrijder
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 mei 2006 14:26

chorusrijder 06 jan 2008 15:30

hendrikjan schreef:met andere woorden, het is brak navigeren van a naar b als je met de fiets bent... althans je zal zelf de kaart moeten bestuderen.. en eventueel een route moeten aanmaken

.. t is niet zo dat het werkt als een tom tom .. adres invullen en hoppa snelste fiestpad :)
Of begrijp ik het nu verkeerd?


goed begrepen nog niet op fietspaden navigeren, maar dat komt volgens mij in de toekomst wel.

Ik werk zelf nu met een 60cs en maak verscillende routes aan op kaart op de pc, maak er tracks van en zend ze naar de gps.
kost wat tijd maar is zeer leuk om te doen:-)
thuisgekomen kijk ik dan de rit terug en maak er een database van.
Op http://www.gpstracks.nl zijn ook verschillende routes te downloaden en na te rijden.
steel is real !!!

bartjan
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 10 jul 2005 20:30

bartjan 20 jan 2008 17:57

Ook ik ben wellicht vanplan de Edge 305 te kopen mar twijfel nog een beetje tussen die en de Polar CS600. Mijn vraag echter is of iemand `ongeveer` kan aangeven hoe onnauwkeurig de GPS snelheidsmeter is tov van de optionele aparate cadans/snelheids sensor? Ik heb een Cervelo R3sl met van die mega liggende achtervorken en als je het plaatje beneden bekijkt kan het maar zo zijn dat die sensor niet gaat passen...... Ik hoop dus stiekum dat die sensor niet echt veel toegevoegde waarde heeft vwb de snelheidsregistratie..... (cadans vind ik wat minder belangrijk)


[img=http://www.pocketgpsworld.com/reviews/g ... sensor.jpg]

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 21 jan 2008 14:05

Bartjan schreef:Ook ik ben wellicht vanplan de Edge 305 te kopen mar twijfel nog een beetje tussen die en de Polar CS600. Mijn vraag echter is of iemand `ongeveer` kan aangeven hoe onnauwkeurig de GPS snelheidsmeter is tov van de optionele aparate cadans/snelheids sensor? Ik heb een Cervelo R3sl met van die mega liggende achtervorken en als je het plaatje beneden bekijkt kan het maar zo zijn dat die sensor niet gaat passen...... Ik hoop dus stiekum dat die sensor niet echt veel toegevoegde waarde heeft vwb de snelheidsregistratie..... (cadans vind ik wat minder belangrijk)


[img=http://www.pocketgpsworld.com/reviews/g ... sensor.jpg]


Zonder snelheidsmeter is de meting op zich niet onnauwkeuriger, alleen valt de meting vaak weg als je onder een bladerdak/viaduct enz. zit. Op die momenten neemt de snelheidssensor het namelijk over van de "satelliet-meting".
Overigens, als je naar de snelheidsmeter kijkt op je Garmin wordt je niet vrolijker: de snelheid fluctueert ontzettend op het display. Als je later de gegevens in je pc bekijkt klopt het allemaal wel nauwkeurig. Ik ben supertevreden over mijn Garmin maar dit vind ik dus een duidelijk minpunt van de Edge...

Overigens past de sensor uitstekend op mijn Kuota Kebel (ook niet bepaald slanke achtervork). Je bevestigt hem met tie-wraps dus moet altijd kunnen passen.
Afbeelding

bartjan
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 10 jul 2005 20:30

bartjan 21 jan 2008 17:27

Bedankt voor de info. Wellicht probeer ik het eerst even zonder de extra sensor (cadans vind ik op deze fiets wat minder belangrijk) en als het teveel problemen oplevert koop ik de sensor er wel bij. Overigens ben ik er nog niet 100% uit of ik moet wachten op de 705 of niet. Ik zie dat de 705 vanaf 455 euro word aangeboden bij http://www.sportxl.nl/N_frame.html?http ... portxl.nl/

De 305 is daar overigens 289 euro.........

Redelijke prijzen dacht ik.

gbrand
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 dec 2006 13:46

gbrand 21 jan 2008 20:11

Bartjan schreef:Ook ik ben wellicht vanplan de Edge 305 te kopen mar twijfel nog een beetje tussen die en de Polar CS600. Mijn vraag echter is of iemand `ongeveer` kan aangeven hoe onnauwkeurig de GPS snelheidsmeter is tov van de optionele aparate cadans/snelheids sensor? Ik heb een Cervelo R3sl met van die mega liggende achtervorken en als je het plaatje beneden bekijkt kan het maar zo zijn dat die sensor niet gaat passen...... Ik hoop dus stiekum dat die sensor niet echt veel toegevoegde waarde heeft vwb de snelheidsregistratie..... (cadans vind ik wat minder belangrijk)


[img=http://www.pocketgpsworld.com/reviews/g ... sensor.jpg]


Ik heb 'm op een R3 (zonder sl) zitten, maar bij mij komt de snelheids/cadanssensor er echt niet op. Het is m'n zondagse fiets en zo moet hij er uitzien ook!!! De sensor zit op m'n doordeweekse fiets, maar geeft geen betere snelheidsaanduiding, alleen als het signaal helemaal wegvalt neemt de sensor het over (zaols al gemeld). Voor een prettig beeld zou het beter zijn dat de snelheid in 1e instantie van de wielsensor zou komen. Met het satellietsignaal zou deze dan -regelmatig- geijkt kunnen worden.
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 jan 2008 20:18

Ach, er zou eerst ook geen zadeltasje op die zondagse fiets komen! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

bartjan
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 10 jul 2005 20:30

bartjan 21 jan 2008 21:04

Bedankt voor de info!! Ik begrijp dus dat de snelheid/cadans meter dus niet echt heel veel toegevoegde waarde heeft. Cadans heb ik op kijn `zondagsfiets` toch niet heel veel interesse in.

Extra vraagje: Kun je de `unit` helemaal plat op de stuurpen monteren of zit er altijd zo`n grote ruimte tussen de unit en de pen zoals in op de foto hieronder te zien is??... Die situatie op de foto ziet er namelijk niet echt mooi uit... Ik wil het zo plat mogelijk op de pen hebben namelijk..


[img=http://farm1.static.flickr.com/82/40126 ... 17e3_b.jpg]

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 21 jan 2008 21:22

Bartjan, hij hoeft niet zo hoog te komen als op die foto, maar hij steekt altijd wel behoorlijk uit. In het Kuota-topic kun je een foto van mijn rood/zwarte Kebel zien met daarop ook een Edge. Ik heb het extra tussenstukje wat je op bovenstaande foto wel ziet weggelaten.

Wat de cadans-sensor betreft: ik vond het aanvankelijk ook een nogal lomp ding. Op de nogal ronde achtervork van mijn Kebel misstaat hij echter toch niet echt, omdat de sensor zelf ook nogal rond is uitgevoerd. Maar kleiner had mooier geweest.
Overigens zie je op de bovenstaande foto van de sensor dat het "armpje" is uitgeklapt. Dit hoeft niet perse (afhankelijk van hoe je hem monteert) en dan valt-ie al veel minder op.
Afbeelding

Plaats reactie