Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Garmin EDGE 305?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 jul 2007 10:51

Hoe wordt eigenlijk de cadans gemeten, gaat dit via een kabeltje?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 18 jul 2007 14:47

body schreef:Hoe wordt eigenlijk de cadans gemeten, gaat dit via een kabeltje?


Draadloos...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 dec 2007 21:17

ericpeters schreef:Ik vond op dit belgische mountainbike forum heel veel info en praktijk ervaringen. De volgende opties wil ik even vermelden omdat ik denk dat die voor meerdere mensen interessant kunnen zijn:
- de virtuele tegenstander: dit is vergelijkbaar met de hac 4. Nij de Hac4 kun je een vorige gereden trainingsronde oproepen (op datum en tijd en slecht een beperkt aantal rondes) en het display laat je dan tijdens het fietsen zien hoeveel seconden je voor of achterligt op op de vorige route. Op de garmin kun je veel meer gereden routes opslaan en een naam geven. Die route kun je vervolgens opvragen en vergelijken, het vergelijk wordt zowel grafisch met hoogte profiel als met tijdsindicatie weergegeven. Dit is vergelijkbaar met de functie vergelijk - route in de cyclotrainer software met als verschil dat je dit real time tijdens het fietsen kunt zien. De Garmin houdt ook bij of je qua geografische positie afwijkt van de ronde waarmee je je wedstrijdje hebt.
- Er zit een enkel apparaat op de achterbrug welk zowel de pedaalfrequentie als de wielsnelhied draadloos doorstuurt naar de Edge. (2 magneetjes dus) Daarnaast wordt de wielomtrek automatisch gecalibreert door de wielsnelheid met de GPS snelheid te vergelijken.
- Routes van bijvoorbeeld GPS routes.nl kun je (via een hulpprogramma) uploaden op je Fietscomputer en vervolgens volgen.
Niets van deze functies heb je natuurlijk echt nodig maar het lijkt toch wel een heel compleet toestel en leuk speelgoed. Ik maak me alleen nog zorgen dat ik het apparaat toch nog te groot ga vinden.


Wat wordt er bedoeld met hulpprogramma's? Is de software van Garmin niet voldoende om gps routes te laden? Ik vraag me af of het laden van routes makkelijk gaat?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 01 jan 2008 18:15

Bakker schreef:Kan je met de 305 eigenlijk ook een route opslaan, bijv een georganiseerde toertocht en deze vervolgens nog een keer narijden zodat de Edge zegt waar je naartoe moet ?


Ja, dat kan. Je ziet dan een zogenaamd kruimelspoor (geen echte kaart dus) maar je kunt erop inzoomen en voor mij is dat duidelijk genoeg. Heb op deze manier vaak tochten gereden. Je kunt de Edge ook laten waarschuwen middels een popup-venstertje wanneer je links of rechtsaf moet. Deze waarschuwingen moet je wel inprogrammeren via bijv. TrainingsCenter.
Een programmatje als GPX2CRS kan deze waarschuwingen ook automatisch inprogrammeren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jan 2008 09:00

soloist schreef:
Bakker schreef:Kan je met de 305 eigenlijk ook een route opslaan, bijv een georganiseerde toertocht en deze vervolgens nog een keer narijden zodat de Edge zegt waar je naartoe moet ?


Ja, dat kan. Je ziet dan een zogenaamd kruimelspoor (geen echte kaart dus) maar je kunt erop inzoomen en voor mij is dat duidelijk genoeg. Heb op deze manier vaak tochten gereden. Je kunt de Edge ook laten waarschuwen middels een popup-venstertje wanneer je links of rechtsaf moet. Deze waarschuwingen moet je wel inprogrammeren via bijv. TrainingsCenter.
Een programmatje als GPX2CRS kan deze waarschuwingen ook automatisch inprogrammeren.


Hoe komen we aan het programma GPZ2CRS?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

chorusrijder
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 mei 2006 14:26

chorusrijder 03 jan 2008 10:14

body schreef:
soloist schreef:
Bakker schreef:Kan je met de 305 eigenlijk ook een route opslaan, bijv een georganiseerde toertocht en deze vervolgens nog een keer narijden zodat de Edge zegt waar je naartoe moet ?


Ja, dat kan. Je ziet dan een zogenaamd kruimelspoor (geen echte kaart dus) maar je kunt erop inzoomen en voor mij is dat duidelijk genoeg. Heb op deze manier vaak tochten gereden. Je kunt de Edge ook laten waarschuwen middels een popup-venstertje wanneer je links of rechtsaf moet. Deze waarschuwingen moet je wel inprogrammeren via bijv. TrainingsCenter.
Een programmatje als GPX2CRS kan deze waarschuwingen ook automatisch inprogrammeren.


Hoe komen we aan het programma GPZ2CRS?


Deze is hier te vinden

http://www.niniu.com/Garmin/Gpx2Crs.zip


steel is real !!!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jan 2008 11:21

Met de 305 is het dus makkelijk navigeren met een gebruikte route zonder al te veel problemen of is het beter om te wachten voor de 605/705?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 03 jan 2008 11:31

body schreef:Met de 305 is het dus makkelijk navigeren met een gebruikte route zonder al te veel problemen...
ja
body schreef:... of is het beter om te wachten voor de 605/705?


dat is puur persoonlijk.

Ik doe het wel, ben dan ook een gadgetfreak die het nieuwste wil ;) (zolang het binnen mijn budget past dan :rolleye: )

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jan 2008 11:35

Ik twijfel nog met de nieuwste versies, Voor mij gaat het puur om de routes te kunnen volgen op de Edge en de rest is meegenomen. De 305 daarintegen is natuurlijk wel een stuk goedkoper maar ja het lijkt me niet zo gebruikersvriendelijk.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 03 jan 2008 16:26

Is het zo dat je bij de nieuwe versie (605/705) kaarten erbij moet gaan kopen om te kunnen navigeren. Deze zijn over het algemeen redelijk prijzig.

Bij de 305 hoeft dit niet. Dus dat is een "verborgen" kostenpost.
I Am SpeCiAliZed

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 03 jan 2008 18:25

Roeieber schreef:Is het zo dat je bij de nieuwe versie (605/705) kaarten erbij moet gaan kopen om te kunnen navigeren. Deze zijn over het algemeen redelijk prijzig.

Bij de 305 hoeft dit niet. Dus dat is een "verborgen" kostenpost.


is geen "verborgen" kostenpost ... aanvullende kaarten als CN of TOPO zijn niet nodig, beeld zal dan ongeveer zelfde zijn als bij 305, dus alleen een te volgen track. Zonder aanvullende kaarten zal de 605/705 net zo fungeren als een 305.
Uiteraard kan je kaarten toevoegen, zodat je meer info over terrein krijgt of er routes mee kan berekenen, maar in theorie niet nodig.

Ook dit soort kaarten zijn illegaal te downloaden, maar dat doen wij natuurlijk niet.

Plaats reactie