Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tune crankstel/as (ervaringen?)

titanium
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 jul 2006 15:19

titanium 08 nov 2006 10:23

Wie heeft er ervaring met de Tune crankstellen:
- wat voor bladen passen erop (ik zelf denk aan TA bladen, ook in verschillende kleuren verkrijgbaar of stronglight)?
- wat voor gereedschap heb je nodig om de bijbehorende 6-kants assen te monteren?
- wat is de kettinglijn. Ik rij nu met Campa Chorus/Record triple. De Tune assen zijn in vele maten te krijgen.
Voor Tune spullen zie oa: http://www.bike-discount.de/
(Zoeken op naam Tune en dan naar bv Kurbeln Rennrad en Innenlager RennRad)
 

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 08 nov 2006 14:59

Lekker bij campa blijven. Van de Sixpack wordt je echt niet vrolijk. Als je nog een vierkantversie kunt krijgen kun je deze blind kopen die waren gewoon super.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 08 nov 2006 23:42

Quoten: Origineel geplaatst door Titanium op 08 November 2006


Wie heeft er ervaring met de Tune crankstellen:
- wat voor bladen passen erop (ik zelf denk aan TA bladen, ook in verschillende kleuren verkrijgbaar of stronglight)?
- wat voor gereedschap heb je nodig om de bijbehorende 6-kants assen te monteren?
- wat is de kettinglijn. Ik rij nu met Campa Chorus/Record triple. De Tune assen zijn in vele maten te krijgen.
Voor Tune spullen zie oa: http://www.bike-discount.de/
(Zoeken op naam Tune en dan naar bv Kurbeln Rennrad en Innenlager RennRad)
 


Hoi,
Voor de vierkant Campa assen heb je een Tune JIS 104mm bracket nodig als je Campa crankstel van '95 of jonger is.
Je kan daarvoor gereedschap van Tune aanschaffen maar met een standaard steeksleutel lukt het ook, meen ik.
Neem geen instelbare kettinglijn, dit is onnodig en leidt alleen tot gekraak....
Ciao,
 
 
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 nov 2006 03:28

Ik heb nu 3 jaar ervaring met de Tune BB met JIS vierkant. De titanium versie. Voor het monteren is universeel gereedschap te koop. BB is heel licht, maar loopt, ook na duizenden kms, nog steeds niet licht. Het is ook niet erg stijf, maar ja, het is dan ook titanium. Wel geruisloos, geen instelbare kettinglijn. Cranckstel kan alle bladen met de juiste steek hebben. Ik gebruik TA. Het is een misverstand dat Campa vierkant en JIS hetzelfde is. Campa is ISO norm, evenals TA. Het loopt taps toe met 4 graden. JIS met 2 graden, als ik het niet mis heb.

titanium
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 jul 2006 15:19

titanium 17 nov 2006 10:25

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 08 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Titanium op 08 November 2006


Wie heeft er ervaring met de Tune crankstellen:
- wat voor bladen passen erop (ik zelf denk aan TA bladen, ook in verschillende kleuren verkrijgbaar of stronglight)?
- wat voor gereedschap heb je nodig om de bijbehorende 6-kants assen te monteren?
- wat is de kettinglijn. Ik rij nu met Campa Chorus/Record triple. De Tune assen zijn in vele maten te krijgen.
Voor Tune spullen zie oa: http://www.bike-discount.de/
(Zoeken op naam Tune en dan naar bv Kurbeln Rennrad en Innenlager RennRad)
 


Hoi,
Voor de vierkant Campa assen heb je een Tune JIS 104mm bracket nodig als je Campa crankstel van '95 of jonger is.
Je kan daarvoor gereedschap van Tune aanschaffen maar met een standaard steeksleutel lukt het ook, meen ik.
Neem geen instelbare kettinglijn, dit is onnodig en leidt alleen tot gekraak....
Ciao,
 
 

Geldt dat ook voor een triple? Ik heb nu een chorus/record as van 111 mm. Wat voor Tune as met JIS passing hoort daarbij. Via de duitse discounter zijn ze verkrijgbaar in de maten 103, 107, 110, 113, 117 en 120 mm???

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2006 11:40

Dan heb je gewoon een ISO as. Kijk eens bij bijv Phil Wood, die hebben wel lichte trapassen die ISO zijn. De duurste is erg licht maar dus ook erg duur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 nov 2006 21:19

"Geldt dat ook voor een triple? Ik heb nu een chorus/record as van 111 mm. Wat voor Tune as met JIS passing hoort daarbij. Via de duitse discounter zijn ze verkrijgbaar in de maten 103, 107, 110, 113, 117 en 120 mm???"
Kun je vergeten een triple heeft een a symmetrische as. Ik weet dat tune ook triples maakt maar zover ik weet helaas niet in Iso passing. Een campa as is overigens niet per definitie slechter dan een tune (enkel Phil wood is beter).
Een instelbare kettinglijn is overigens super en ik heb nog nooit met een krakende as te maken gehad, gewoon een kwestie van goed monteren....

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 nov 2006 02:13

Quoten: Origineel geplaatst door klimmer op 17 November 2006

Ik heb nu 3 jaar ervaring met de Tune BB met JIS vierkant. De titanium versie. Voor het monteren is universeel gereedschap te koop. BB is heel licht, maar loopt, ook na duizenden kms, nog steeds niet licht. Het is ook niet erg stijf, maar ja, het is dan ook titanium. Wel geruisloos, geen instelbare kettinglijn. Cranckstel kan alle bladen met de juiste steek hebben. Ik gebruik TA. Het is een misverstand dat Campa vierkant en JIS hetzelfde is. Campa is ISO norm, evenals TA. Het loopt taps toe met 4 graden. JIS met 2 graden, als ik het niet mis heb.


Hoi,
Het is ook niet hetzelfde anders nam je gewoon een 102mm JIS as en was het verhaal uit.
Doordat de hellingsgraad van de vlakken van de vierkante as verschilt kan je berekenen hoe je de beide compatibel maakt. Nu is dat voor een crank die gemaakt is voor een 102mm ISO bracket en 43,5mm kettinglijn (Shimano dubbel specificatie) gelijk aan een JIS bracket van 104mm. Dit is wel enkel mogelijk met Campa crankstellen vanaf 1995.
Dat titaan minder stijf is dan staal weten we maar vergeet niet dat je de kracht ook op een aluminium of carbon crankarm zet en dat is toch in wezen nog eens minder stijf dan staal of titaan. Ik heb zo'n vermoeden dat je al verdomd veel kracht moet zetten om de as van een BB te voelen buigen. Er zal wel iets mee plooien maar of het die as is betwijfel ik.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

titanium
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 jul 2006 15:19

titanium 20 nov 2006 09:58

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 17 November 2006


"Geldt dat ook voor een triple? Ik heb nu een chorus/record as van 111 mm. Wat voor Tune as met JIS passing hoort daarbij. Via de duitse discounter zijn ze verkrijgbaar in de maten 103, 107, 110, 113, 117 en 120 mm???"
Kun je vergeten een triple heeft een a symmetrische as. Ik weet dat tune ook triples maakt maar zover ik weet helaas niet in Iso passing. Een campa as is overigens niet per definitie slechter dan een tune (enkel Phil wood is beter).
Een instelbare kettinglijn is overigens super en ik heb nog nooit met een krakende as te maken gehad, gewoon een kwestie van goed monteren....


Ik geloof dat ik nog steeds geen antwoord heb op mijn vraag:
Big Foot Rennrad 4-Kant-Kurbel 3-fach  CNC gefrästes Meisterstück. In Verbindung mit Tretlager AC38 ein kulinarischer Leckerbissen für alle Kenner der Leichtbauküche. Aufstecken, festschrauben - fertig
Samen met:
AC 38 Titan 4-Kant Innenlager  Tretlager at it’s very best: Das Tretlager, das dem Antritt der schnellsten Sprintspezialisten standhält. Umfassende Erfahrung mit Leicht-Tretlagern, Die gibt’s bei tune schon seit langem. Mehrfacher Musterschutz. Das schafft Vorsprung
Welke lengte moet ik kiezen voor de triple als ik nu Campa triple rij???
 
 

Plaats reactie