Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Tiagra vs Campagnolo Veloce

slappe
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2007 21:29

slappe 07 jun 2007 21:39

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor een nieuwe racefiets. Nu heb ik mooi exemplaar zien staan, maar nu vraag ik mij af wat beter is. Maar ik zit ook met een bepaald budget.

Ik heb een Prorace zien staan waar Campagnolo Veloce op zit. Maar nu heb ik gezien in het boekje van Prorace dat die fiets met Shimano Tiagra een stukje goedkoper is..

Ik ben van plan 1 a 2 keer per week te gaan fietsen, misschien volgend jaar - of de jaren erna - mee doen met de Elfstedentocht of andere tochtjes. Ik vraag mij namelijk af of ik nou echt verschil zal gaan merken en wat nou echt het verschil is tussen deze 2 groepen?!
Is er iemand die mij op basis van deze gegevens een advies kan geven?

Groet Emile

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 07 jun 2007 21:51

Volece was kwa duurzaamheid heel goed. Van de Tiagra weet ik het niet.

pizzacat
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 aug 2004 01:01

pizzacat 08 jun 2007 15:43

Gevoelsmatig zou ik voor de Veloce gaan, de Sora en Tiagra groepen voelen toch wat erg 'plastic' aan. Een vriendin van me heeft Veloce en is er erg over te spreken.
Fietsen voor de pret<br>
Fietsen voor de lol<br>
en na een dikke sprint<br>
zitten de beentjes weer eens vol.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 jun 2007 16:57

Veloce zit kwalitatief ook boven Tiagra, dus ik zou het wel weten...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 08 jun 2007 17:32

Het is een beetje appels met peren vergelijken. Wat is het prijsverschil met de 105 groep?
Als je tiagra en veloce puur op functie en afwerking gaat vergelijken, is het logisch dat veloce wint. Je vergelijkt Ultegra ook niet met Record.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 jun 2007 17:43

Wat ik het belangrijkste argument vind, is of je in groep rijd of vaak alleen (of per twee). In groep wil ik dat alles functioneert zonder nadenken, dus optrekken in de bocht en schakelen tegelijk enz.
Hoe meer je in groep rijdt, hoe zwaarder je materiaal het te verduren krijgt. Je hebt immers meestal geen tijd om 'zacht' en 'vloeiend' te schakelen/remmen, maar als je alleen rijdt, dan doseer je zelf en hoef je meestal niet onverwacht in de remmen, hard schakelen,...
Als je begrijpt wat ik bedoel, kies dan tiagra als je alleen rijdt, en veloce als je in groep rijdt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dukie
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2007 02:49

dukie 09 jun 2007 04:26

als je moet kiezen tussen tiagra en veloce, neem dan 105
neen ik ben niet onnozel > een 105 is bij prorace slechts een fractie duurder dan de veloce maar is wel hoogwaardiger en de slijtonderdelen zijn goedkoper!
het enige nadeel zijn de bijbehorende minderwaardige shimano wielen - probeer hem te kopen zonder wielen en monteer een setje mavic aksium (139€) en je hebt een superfietsje waar je nog jaren plezier aan zult beleven
link:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jun 2007 14:08

Ik heb geen zin in de zoveelste Campa-Shimano discussie wat er wordt altijd met losse flodders geschoten.
@dezwarten: vreemde argumentatie. Je schrijft feitelijk dat Veloce beter is, maar toch kun je als je vaak alleen fietst beter voor Tiagra kiezen :S Veloce is gewoon een klasse beter (kwalitatief gezien) dan Tiagra, punt uit.

@dukie: 105 en Veloce zijn gelijkwaardig. De vervangingsonderdelen van Shimano zijn wel iets goedkoper, maar ook sneller versleten. Op de levensduur van een fiets zal dat echt niet veel uitmaken. Mavic Aksium en standaard Shimanowieltjes doen echt niet zoveel voor elkaar onder trouwens.

Puur gekeken naar de eerste vraag in dit topic of Veloce of Tiagra beter is kan er naar alle eerlijkheid zonder merkenvoorkeur alleen maar gesteld worden dat Veloce gewoon een klasse beter is. 105 zal weer ietsie erboven zitten, dan weer Centaur en uiteindelijk zit je op Record waarna je niet meer beter kunt. Alles heeft z´n budget.
Less is bore

dukie
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2007 02:49

dukie 09 jun 2007 14:36

"sneller versleten" > wat een zever, moet je eens de duurtest over de 105 op nalezen in Fiets
de aksiums zijn echt wel beter dan de low range shimano wielen! (ze worden zelfs gebruikt voor cyclo-cross)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jun 2007 15:04

Met een Campa Veloce cassete kan je 20000 km rijden, zie ik jouw nog niet doen met een 105 cassete. Een Veloce cassete kost nog maar €42,50, dat is toch niet zoveel meer dan die €35 voor een 105 cassete? Campa shifters hebben een oneindig leven, als er iets na 50k versleten is kan je dat zo vervangen, dat gaat je niet lukken met een 105 shifter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dukie
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2007 02:49

dukie 09 jun 2007 15:54

moderator of niet, een campa lover ben je wel
ik probeer objectief te blijven
ik heb zelf met chorus 9 speed gereden (een super groep) maar de shifters verslijten wel degelijk hoor en ze laten vernieuwen kost ook geld
nu heb ik een ultegra, enkel en alleen omdat mijn handen er veel beter op rusten (persoonlijke keuze natuurlijk)
zomaar stellen dat een veloce casette zomaar 20000km meegaat is ook fout
zoals iedereen weet is het regelmatig reinigen en smeren van ketting en casette belangrijk maar de doorslaggevende factor voor een lange levensduur is het tijdig vervangen van de ketting - een versleten ketting vréét kroontjes
ketting 105: 16€ - veloce: 25€

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jun 2007 16:09

Tja maar wat zegt TS-biker over die 105 kettingen, geef maar wat meer geld uit aan een Dura Ace ketting want die zijn zoveel beter. Connex 10 speed ketting kosten 22 euro, dus die verschillen zijn nihil. Een Veloce cassete kan je 20k laten mee gaan, dat lukt gewoon niet met een Shimano cassete. Je hebt helemaal gelijk dat dat met 1 ketting niet gaat lukken.
Ik verslijt alleen maar rubbers van de Campa shifters na een 2-3 seizoenen. Ik heb een fiets met Athena shifters die al zeker 30k heb gereden en ze werken nog altijd prima.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten