FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37663
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat ga ik ook doen. Alleen de voorderrie is even goed opletten, schijnt nogal een gevoelig juffie te zijn.
Less is bore
Na een etap met velgremmen, een etap 11S HRD heb ik nu na lang twijfelen een etap AXS 12S groep gekocht (zie het specialized topic).
Dit i.v.m. de kritiek op dit forum (prijs/compatibiliteit), en ik ben er ontzettend blij mee!!
Ja, de groep is wat zwaarder dan dan Dura-ace, maar biedt verder imo veel voordelen.
V.w.b. de prijs: als je goed zoekt, kun je inmiddels aardig wat voordeliger terecht. Ik heb ca. 2700 betaald voor de volledige groep inclusief het crankstel met de powermeter (met force cassette want zwart vond ik mooier).
De voordelen t.o.v. Shimano zijn (in mijn ogen):
-veel praktischere versnellingen in de praktijk door grootte van het buitenblad (46, 48 of 50), en dat scheelt echt enorm (met een kransje 10 kun je dan toch nog hard genoeg)!
-groter schakelbereik
-je ervaart veel minder een gat bij overschakelen van buiten- naar binnenblad, omdat er maar 13 tandjes verschil is.
-snelle, cleane installatie
-meldingen op je garmin van batterij status, gear ratio's, etc. zonder extra onderdelen te hoeven installeren
-de hoods vinden sommigen wat lomp, maar de ergonomie is erg prettig (blijkt ook uit diverse reviews)
Dit i.v.m. de kritiek op dit forum (prijs/compatibiliteit), en ik ben er ontzettend blij mee!!
Ja, de groep is wat zwaarder dan dan Dura-ace, maar biedt verder imo veel voordelen.
V.w.b. de prijs: als je goed zoekt, kun je inmiddels aardig wat voordeliger terecht. Ik heb ca. 2700 betaald voor de volledige groep inclusief het crankstel met de powermeter (met force cassette want zwart vond ik mooier).
De voordelen t.o.v. Shimano zijn (in mijn ogen):
-veel praktischere versnellingen in de praktijk door grootte van het buitenblad (46, 48 of 50), en dat scheelt echt enorm (met een kransje 10 kun je dan toch nog hard genoeg)!
-groter schakelbereik
-je ervaart veel minder een gat bij overschakelen van buiten- naar binnenblad, omdat er maar 13 tandjes verschil is.
-snelle, cleane installatie
-meldingen op je garmin van batterij status, gear ratio's, etc. zonder extra onderdelen te hoeven installeren
-de hoods vinden sommigen wat lomp, maar de ergonomie is erg prettig (blijkt ook uit diverse reviews)
Ik begrijp je probleem niet helemaal. Crankstel staat toch los van VD?
V.w.b. de ketting: die flattop heb je alleen voor je AD nodig.
Bij XX1 en X01 AD 12S geen flattop ketting nodig.
Mijn idee was om alleen een achterderry (AXS) te installeren en de beide shifters.
Het crankstel, zoals nu gemonteerd, te laten zitten.
Past een 12 sp ketting wel op een eTap 11sp?
Dus een AXS shifter die moet dan wel kunnen functioneren met een eTap voorderry?
Kan dat, was de vraag?
Het crankstel, zoals nu gemonteerd, te laten zitten.
Past een 12 sp ketting wel op een eTap 11sp?
Dus een AXS shifter die moet dan wel kunnen functioneren met een eTap voorderry?
Kan dat, was de vraag?
...
Het werkt gewoon niet onderling: https://forums.thepaceline.net/showthread.php?t=24594Oppbogga schreef: ↑09 dec 2020 10:34 Mijn idee was om alleen een achterderry (AXS) te installeren en de beide shifters.
Het crankstel, zoals nu gemonteerd, te laten zitten.
Past een 12 sp ketting wel op een eTap 11sp?
Dus een AXS shifter die moet dan wel kunnen functioneren met een eTap voorderry?
Kan dat, was de vraag?
Bovendien mis je dan toch een schakelklikje en dus een versnelling achter?
Het enige wat je volgens mij kunr doen is het AXS crankstel met de 11 groep combineren. (en daar is best wat voor te zeggen).