Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 feb 2018 10:21

daniel1975 schreef: 16 feb 2018 18:34 Wat kun je verkloten dan als je de centrale bout goed vast zet zonder momentsleutel?

En waarom is bij SR de draad van de tita bout ‘verkeerd’, weet iemand dat?
Precies dat ;) Zonder momentsleutel weet je niet wat ‘goed’ vast is. Ik wil niet zeggen dat elke bout die is vastgezet zonder momentsleutel zal loslopen. De kans is groter dat je niet het juiste aanhaalmoment hebt bereikt omdat je geen vorm van indicatie hebt.

Aanvullend op het verhaal van Kees heeft het ook te maken met het feit dat de titanium bout enkel wordt gebruikt in combinatie met de titanium as van de Super Record. Titanium as en titanium bout werkt anders dan de andere combinaties van assen en bouten die worden gebruikt.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 feb 2018 10:34

Keezx schreef: 16 feb 2018 19:15
Memento_Mori schreef: 15 feb 2018 23:39 CUT
De tijden van “vast is vast” etc zijn gedaan.
Voor mij niet hoor, de enige toepassing waarbij ik een momentsleutel gebruik is cilinderkoppen van verbrandingsmotoren en zelfs daar is het al weer tijden achterhaald omdat het te onbetrouwbaar is.
Zwaar overschat, vooral door beginners.
Negen van de 10 klachten die we binnenkrijgen over losgelopen Ultra Torque cranks hebben te maken met het niet vast genoeg zetten van de bout.

Het is niet verplicht hoor om een momentsleutel te gebruiken maar fabrikanten zetten er in de regel niet voor niks indicaties op qua aanhaalmoment. Wanneer je besluit hier geen aandacht aan te besteden is dat prima natuurlijk.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 feb 2018 12:04

Kan ik in een 6700 Ultegra groep 10sp compact. Een 6800 (11sp) crankstel gebruiken?

De 6700 voorbladen zijn ver versleten en ik heb nog een praktisch ongebruikte 6800 liggen (semi compact, direct vervangen door compact op nieuwe fiets)

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 17 feb 2018 16:14

Bospaadje schreef: 17 feb 2018 12:04 Kan ik in een 6700 Ultegra groep 10sp compact. Een 6800 (11sp) crankstel gebruiken?

De 6700 voorbladen zijn ver versleten en ik heb nog een praktisch ongebruikte 6800 liggen (semi compact, direct vervangen door compact op nieuwe fiets)
`Geen enkel probleem.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 feb 2018 16:48

Thnx!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 feb 2018 15:16

Net getest: een athena triple derailleur werkt op mijn oud alu frame perfect tegen een 14t-36t cassette een compact 34-50 voor aan. Ook de groot-groot trapt correct rond.

Dezelfde groep op een specialized sworkx heeft met moeilijk in triple groot - groot (52t w 53?- vooraan 30t achteraan).

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 feb 2018 15:22

Ander frame=andere derailleurhanger en w.s. ook andere achtervorklengte+kettinglengte
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 feb 2018 15:26

Idd: en ook: ik heb nu pas door dat de campa derailleur toch een b-schroef heeft (afstand cassette-bovenste tandwiel regelen). Al zit die onderaan de derailleur , niet van boven. Daar mee spelen zal de specialized combi ook al beter werken.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 mar 2018 08:21

ai, dat is campy onterend.... met die B-schroef kan je wel wat schakel prestaties verbeteren/verslechteren.

er is nog een geweldige optie van campy: het is de veerspanning regeling van je RD. nu weet ik niet of alle modellen het hebben. de 'rear derailleur return spring lower tension adjustment' (love it) het zorgt er volgens mij voor dat je RD altijd netjes; met een beetje veerdruk; op het kleinste blad komt te liggen.

nu na 4jaar force22, krijg ik mijn ketting niet makkelijk op het kleinste blad.
cassette 12-25 ultegra (13 en 12 lijkt niet versleten te zijn)
nieuwe ketting, nieuwe wieltjes, nieuwe binnen en buiten kabel. parallellogram schoon en geolied. zelfs zonderkabel moet ik de parallel een duwtje geven om naar de 12 te gaan.
het lijkt dus dat de veer druk niet meer genoeg is, RD versleten?
de veer is geen vervangonderdeel bij die USA#1-mensen.

wist ik maar beter 5jaar geleden. zucht

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 09 mar 2018 08:41

@TKMP: Is de H en L instelling wel goed?

Een nieuwe force derailleur kost ongeveer 70€ Na 4 jaar gebruik kan dat versleten zijn. Jammer dat je de derailleur wieltjes ook al hebt vervangen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 mar 2018 08:46

Wat je beschrijft ivm moeilijk op kleinste schakelen met sram force (22?) heb ik ook.
En eens de kabels wat vuil geslikt hebben wordt het nog moeilijker.

Op de werkstand werkt het redelijk tot net niet. Maar de coureur in huis klaagt er niet over eens op de fiets (dus met wat extra spanning op ketting lukt het wel).

Wat nog verbetering brengt is eens de derailleurpad rechten.
En toen hier met een 18t cassette gereden werd moest er een langere b-schroef in omdat hij dan ook niet op de kleinste schakelt -omdat wieltje te dicht bij 18t tandwiel kwam.

Sram red heeft een duidelijk sterkere veerspanning die de derailleur echt telkens terug krijgt -maar ik heb enkel red korte kooien, dat maakt misschien ook verschil. Zelf eens toen een kabel doorvoer in frame schade had en je nauwelijks nog kon opschakelen door wrijving in doorvoer schakelde hij terug.

Je hebt niet een probleem met de low/high schroeven? Op 1 sram red wat bizar; de schroef voor uitwijking tegen wiel aan komt eigenlijk in de weg zitten bij de kleinste stand. Best bizar.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 mar 2018 09:33

bedankt voor de reply s
H en L staan goed, en ik rijd ook met een korte kooi.
de pad richten was ook gedaan..

hoewel ik vrij zeker ben van de lage/zwakke veerspanning, gezien ik de derailleur met de hand verder kan duwen. een red derailleur kost 220euro zucht en de prijs voor een force 70euro is niet enorm.
een vervangbare veer/ instelbare veerspanning was meer welkom geweest!
ik kan ook een 25-11 cassette plaatsen, dan kom ik wel weer makkelijk op de 12. of mn voorblad met 3 tanden groter plaatsen.

edit: het WWW staat trouwens vol met falende force RDs

Plaats reactie