FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Na een redelijk lang tijdvak waarin er sprake was van eenzame Campagnolo en gedeeltelijke compatibiliteit tussen Shimano en SRAM, gaan we kennelijk nu een tijdvak in waarin de drie groten ieder huns weegs gaan. Al wordt er door een groeiend aantal onderdelen-fabrikanten, FSA, Praxisworks, Miranda, Sunrace, Microshift e.d. wel geknabbeld aan het oligopolie.
Miranda, productie in Portugal: https://mirandabikeparts.com/en/products/cranksets/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik begrijp ze wel, maar ook niet. Volgens mij zijn er nog nooit zoveel fietsen/groepen verkocht als het afgelopen jaar. Idem voor het jaar daarvoor en jaar daarvoor. Kortom die uitwisselbaarheid heeft ze geen windeieren gelegd. De enige die flink marktaandeel ingeboet heeft is Campagnolo, maar daar zijn talloze redenen voor te verzinnen dat ze de boot gemist hebben.klimmer schreef: ↑16 sep 2019 17:35 Na een redelijk lang tijdvak waarin er sprake was van eenzame Campagnolo en gedeeltelijke compatibiliteit tussen Shimano en SRAM, gaan we kennelijk nu een tijdvak in waarin de drie groten ieder huns weegs gaan. Al wordt er door een groeiend aantal onderdelen-fabrikanten, FSA, Praxisworks, Miranda, Sunrace, Microshift e.d. wel geknabbeld aan het oligopolie.
SRAM is gewoon typisch Amerikaans aan het graaien in mijn ogen. Eerst marktaandeel verwerven, dan semi-toonaangevend worden met eTap en de 1x groep en nog wat andere meuk, en dan vervolgens dat marktaandeel afbakenen door alles proprietary te maken. Ik vind dat simpelweg een $#@& streek en doe er uit principe ook niet aan mee, terwijl ik hun 11s groepen de beste vind (daar hebben ze de de stekker uitgetrokken).
Ik hoop dat Shimano gewoon een dikke vinger opsteekt en alle nieuwe groepen op 11s houdt. Puur uit principe (en backwards compatibility/gemak) stap ik dan over.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Forget it. Shimano gaat echt naar 12.
Less is bore
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Is het netjes te noemen als ik 20.000km uit een Chorus cassette haal waarbij ik met twee Chorus kettingen heb gereden? Die kettingen heb ik dan ieder keer zo rond de 1000km gewisseld. Ik sluit deze kettingen trouwens met een KMC missing link die ik elke 1000km dus vervang (one way link, geen hersluitbare versie).
Ik rijd het hele jaar door maar wel met goed weer. Het kan wel nat op de weg zijn maar dus niet met regen.
Wat halen jullie uit een Campagnolo aandrijving qua kilometers?
En hoe zou ik er, als dit weinig km's blijken te zijn, er nog meer uit kunnen halen? Of ben ik nu onzin aan het praten?
Ik rijd het hele jaar door maar wel met goed weer. Het kan wel nat op de weg zijn maar dus niet met regen.
Wat halen jullie uit een Campagnolo aandrijving qua kilometers?
En hoe zou ik er, als dit weinig km's blijken te zijn, er nog meer uit kunnen halen? Of ben ik nu onzin aan het praten?
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Met 3 of 4 kettingen in dat regime gaan rijden. 20.000km en 2 kettingen lijkt me dikke prima. Voor een ketting lijkt 10k me een beetje aan de hoge kant, maar doordat ze op elkaar inslijten zal het wel zo lang goed gaan. De vraag is of je dan niet ook je kettingbladen meer verslijt dan nodig is?leon1 schreef: ↑28 apr 2020 09:01 Is het netjes te noemen als ik 20.000km uit een Chorus cassette haal waarbij ik met twee Chorus kettingen heb gereden? Die kettingen heb ik dan ieder keer zo rond de 1000km gewisseld. Ik sluit deze kettingen trouwens met een KMC missing link die ik elke 1000km dus vervang (one way link, geen hersluitbare versie).
Ik rijd het hele jaar door maar wel met goed weer. Het kan wel nat op de weg zijn maar dus niet met regen.
Wat halen jullie uit een Campagnolo aandrijving qua kilometers?
En hoe zou ik er, als dit weinig km's blijken te zijn, er nog meer uit kunnen halen? Of ben ik nu onzin aan het praten?
Dank je. Meer kettingen is al door mijn hoofd gegaan maar dat vind ik teveel gedoe worden. Dan sta ik elke twee weken een ketting te wisselen. Eenmaal per maand vind ik meer dan genoeg.
Voor is het kleine blad nog in prima staat. Ik heb bijvoorbeeld in april 1360km gereden waarvan zeker 1300 op het grote blad. En die is wel al aardig heen. Maar dat is een TA Nerius (met dezelfde aantal km's als de cassette). Die vervang ik ook gewoon. Die kost minder dan de helft dan een origineel Campa blad nl.
Ik zit trouwens te kijken om alleen het deel 16-17-18 te vervangen (die zien er nl. erbarmelijk uit). 19-21-23 is nl. zo goed als niet gebruikt en 11-12 ook niet. 13 een beetje en 14 en 15 redelijk. Ik zag dat zo'n 16-17-18 deel 44EUR kost. En misschien een 15 erbij voor 15EUR. Stuk minder dan 135EUR voor een hele nieuwe Chorus cassette 11-23.
Voor is het kleine blad nog in prima staat. Ik heb bijvoorbeeld in april 1360km gereden waarvan zeker 1300 op het grote blad. En die is wel al aardig heen. Maar dat is een TA Nerius (met dezelfde aantal km's als de cassette). Die vervang ik ook gewoon. Die kost minder dan de helft dan een origineel Campa blad nl.
Ik zit trouwens te kijken om alleen het deel 16-17-18 te vervangen (die zien er nl. erbarmelijk uit). 19-21-23 is nl. zo goed als niet gebruikt en 11-12 ook niet. 13 een beetje en 14 en 15 redelijk. Ik zag dat zo'n 16-17-18 deel 44EUR kost. En misschien een 15 erbij voor 15EUR. Stuk minder dan 135EUR voor een hele nieuwe Chorus cassette 11-23.
Ride bikes, not tanks!
Afgelopen week een nieuwe ketting opgelegd en zaterdag ritje gemaakt.
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep met XG1190 en de bijpassende PC-Red 22 ketting. Dat lukte maar niet.
Thuis gekomen de fiets aan de balk gehangen en de kwestie eens nader bestudeerd. Met de vorige ketting geen enkel probleem ondervonden en nu alvast preventief vervangen omdat deze bijna aan de maat (0.75) zat.
Nu heb ik eens gekeken naar de cassette op zich is daar niet iets geks aan te zien.
Ben vervolgens even in de administratie gedoken om te zien hoelang deze er op zit en zag dat, dat ruim 9K km is.
Heb deze nu ook maar vervangen en vroeg me af of dit een acceptabel aantal km's is voor dit type cassette?
Wat is jullie ervaring in deze?
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep met XG1190 en de bijpassende PC-Red 22 ketting. Dat lukte maar niet.
Thuis gekomen de fiets aan de balk gehangen en de kwestie eens nader bestudeerd. Met de vorige ketting geen enkel probleem ondervonden en nu alvast preventief vervangen omdat deze bijna aan de maat (0.75) zat.
Nu heb ik eens gekeken naar de cassette op zich is daar niet iets geks aan te zien.
Ben vervolgens even in de administratie gedoken om te zien hoelang deze er op zit en zag dat, dat ruim 9K km is.
Heb deze nu ook maar vervangen en vroeg me af of dit een acceptabel aantal km's is voor dit type cassette?
Wat is jullie ervaring in deze?
...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dat kun je toch gewoon bijstellen met microshifts?Oppbogga schreef: ↑11 mei 2020 13:09 Afgelopen week een nieuwe ketting opgelegd en zaterdag ritje gemaakt.
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep met XG1190 en de bijpassende PC-Red 22 ketting. Dat lukte maar niet.
Thuis gekomen de fiets aan de balk gehangen en de kwestie eens nader bestudeerd. Met de vorige ketting geen enkel probleem ondervonden en nu alvast preventief vervangen omdat deze bijna aan de maat (0.75) zat.
Nu heb ik eens gekeken naar de cassette op zich is daar niet iets geks aan te zien.
Ben vervolgens even in de administratie gedoken om te zien hoelang deze er op zit en zag dat, dat ruim 9K km is.
Heb deze nu ook maar vervangen en vroeg me af of dit een acceptabel aantal km's is voor dit type cassette?
Wat is jullie ervaring in deze?
Na 9K zal je ketting wel op zijn (hopelijk al wel een keer eerder vervangen), maar je cassette moet toch nog wel minstens 5K meekunnen lijkt me.
Verder heb ik begrepen dat 11 speed kettingen bij 0.5% al vervangen moeten worden. Ik hield ook altijd 0.75% aan maar dat is voor 10 speed schijnt.