Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zout op de weg

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 07 feb 2010 21:16

Na een flinke regenbui. Dus als het flink dooit en de temperaturen, ook 's nachts, niet meer onder nul graden komt. Let wel, er wordt vaak preventief gestrooid. Dus als er enige kans is op vorst, met name nachtvorst, wordt er al gestrooid. Ook al is het dan overdag boven nul, dan nog ligt er zout op het fietspad.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 07 feb 2010 21:29

Blijf je fietsen met pekel op de weg, dan zul je gewoon wat méér onderhoud moeten doen. Het is in dit topic al gezegd.....na de rit: afspoelen met (regen)water en afdrogen. Ketting weer smeren als deze goed gedroogd is. Verder ook alle delen goed schoon houden, regelmatig delen demonteren en voorzien van nieuw vet...ook spaaknippel bv. olieën.
Mijn ervaring is dat de fiets er dan behoorlijk goed tegen kan.....enne de bestendigheid tegen zout is beter voor carbon, dan voor aluminium dan voor staal.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 07 feb 2010 23:24

>......dan voor staal.
Ik rijd op een 15 jaar oude stalen fiets, waarmee ik alleen maar door pekel heb gereden, zonder deze ooit goed schoon te maken.
En ik rijd elke dag.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 feb 2010 13:00

De tip uit 2007 lijkt mij nog steeds prima! gewoon met de tuinlsang afspoelen en met een doek afdrogen.

Let wel op ceramische velgranden die vallen er af door zout.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 14 feb 2010 12:58

Als een stalen fiets geen last heeft van pekel dan komt dat alleen maar omdat er een goede laklaag opzit. Hulde voor de vakman die deze lak er op gespoten heeft.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

hjvk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 jul 2009 20:59

hjvk 14 feb 2010 13:03

Beukje schreef:Als een stalen fiets geen last heeft van pekel dan komt dat alleen maar omdat er een goede laklaag opzit. Hulde voor de vakman die deze lak er op gespoten heeft.


Wel is het zo dat je bij aluminium nog meer moet oppassen omdat dit veel sneller aangetast wordt door zout. Dit is de reden waarom veel motorrijders hun (vaak aluminium) motorfiets stil hebben staan in de winter, en eventueel op een winter(motor)fiets rond rijden, dat is gewoon een goedkope, tweedehands motor, het liefst van staal omdat het minder vatbaar is voor zout. En dat zijn dan motors waarvan het ivm de prijs niet uitmaakt als ze na een aantal jaar helemaal op zijn door al het pekel.
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 14 feb 2010 13:35

Ik heb gemerkt, dat alleen de verchroomde gedeelten van een stalen fiets echt vatbaar zijn voor roest. Ik heb voor mijn nieuwe winterframe speciaal spul gekocht, dat het frame van binnen zou moeten beschermen.
Velgenfluisteraar

Florezido

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 14 feb 2010 13:49

Frames die niet te lijden hebben van pekel zijn titanium of carbon frames. Staal, aluminium of magnesium frames moeten door een coating (lak) beschermd worden tegen corrosie. Zelfs roestvast (roestvrij) staal kan niet tegen pekel. Met uitzondering van speciale dure staalsoorten die in de chemische industrie gebruikt worden. Die ben ik echter nog niet tegengekomen bij fietsen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 14 feb 2010 15:04

Mijn stalen winterframe heeft het zonder enig onderhoud 15 jaar uitgehouden, totdat de staande achtervork brak. Dat voelde toen aan alsof ik een lekke band had. Nu is deze vork doorgezaagd en is er door m-gineering een buisje overheen gelast, totdat mijn nieuwe stalen winterframe klaar is. Als dat dan ook weer 15 jaar houdt , dan ben ik tevreden.


Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

sorcees
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 okt 2005 11:47

sorcees 02 mar 2010 16:25

Frame is meestal niet het probleem, maar alle alu delen, nippels en rem en schakelonderdelen.
Maar goed afspoelen met de tuinslang doet wonderen, zeker nu de tuinslang het weer doet!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 02 mar 2010 16:27

Zou er nog veel zout liggen? 't Heeft fiks geregend al.

Spaaknippels is een goeie, die ben ik vergeten, vanavond nog maar ff doen.

Plaats reactie