Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

1e rit met de Zipp wielen en 50/42 bladen

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 24 nov 2007 18:17

Ik dacht ik plaats het bij onderdelen mijn bevindingen omdat het niet alleen over de wielen gaat

Ten eerste begin ik wel over de wielen!
Wie er twijfelt over windvoordeel met hogevelgen niet meer twijfellen voordeel is er gewoon echt. EN ZEER DUIDELIJK MERKBAAR
En bij flinke snelheden wel tot 4km per uur, ik ben zeer te spreken over mijn nieuwe Zipp 404 wielen je voelt het windvoordeel ook bij Zijwind !!
Weleens discussie over geweest hier op het forum.
Ik voel gewoon op mijn lijf de zijwind maar voel de wielen gewoon doorrollen
De golfballen structuur verbeterd het Effect van het zijwind omzetten naar windvoordeel
Dan mijn bladen
Ik ben overgestapt van 53/39 naar 50/42
Wat een verademing zeg heerlijk kan bijna alles schakellen op zowel binnen als buitenblad
Ik had met 53/39 het gevoel dat buitenblad te zwaar was en binnenblad te licht
Dat is in beide gevallen ten positieve veranderd met deze ingreep
En ga ik richting heuvels wissel ik 42T gewoon even voor 39 of 38T om met eenvoudige imbussleutel
Kortom ik ben helemaal tevreden met mijn veranderingen, en mijn nieuwe wielen :-)
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 nov 2007 21:13

Ik ben blij dat je blij bent met de wielen, maar volgens mij sta je niet meer helemaal met beide benen op de grond. 4 km/h sneller is natuurlijk volstrekt onmogelijk, al steek je een disc voor en achter dan nog haal je de 2 km/h volgens mij niet. Met een Hed H3 zou je (als ik het goed herinner) iets van 0,8 km/h sneller zijn dan je oude wielen en Hed H3's winnen het qua aerodynamica van 404's.

Mits de souplesse maar goed is is een 39 handiger dan een 42, maar anders is een 42 wel zo makkelijk om een schuine kettinglijn te vermijden. Alleen of een 38 voor jouw licht genoeg is in de bergen...

Aan alleen een imbus heb je niet genoeg op je bladen te wisselen, je moet ze ook nog tegen houden aan de achterkant.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 24 nov 2007 22:49

Amclassic-fan schreef:Ik ben blij dat je blij bent met de wielen, maar volgens mij sta je niet meer helemaal met beide benen op de grond. 4 km/h sneller is natuurlijk volstrekt onmogelijk, al steek je een disc voor en achter dan nog haal je de 2 km/h volgens mij niet. Met een Hed H3 zou je (als ik het goed herinner) iets van 0,8 km/h sneller zijn dan je oude wielen en Hed H3's winnen het qua aerodynamica van 404's.

Mits de souplesse maar goed is is een 39 handiger dan een 42, maar anders is een 42 wel zo makkelijk om een schuine kettinglijn te vermijden. Alleen of een 38 voor jouw licht genoeg is in de bergen...

Aan alleen een imbus heb je niet genoeg op je bladen te wisselen, je moet ze ook nog tegen houden aan de achterkant.


Jij kunt onder geen enkele omstandigheid beleving of ervaring van een ander als onmogelijk afdoen
Volgens mij is het heel persoonlijk de een haalt er meer uit dan een ander
Verder ga ik op de rest van je commentaar niet in :-)
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 24 nov 2007 23:17

@Drummie71.

Nee, inderdaad kan niemand jouw ervaring spiegelen maar er bestaat zoiets als objectieve data.
Jij kunt nooit OBJECTIEF twee veschillende sets op de weg testen en zeggen dat de ene zoveel sneller is dan de andere aangezien de externe omstandigheden nooit hetzelfde zijn (temperatuur, luchtdruk, wind en vochtigheid).

SUBJECTIEVE ervaring kan wel maar moet je niet verwarren met objectieve feiten die in een gecontroleerde omgeving zijn verkregen en dat is waarnaar AM Classic verwijst.
Ook oneens
ik heb 4km harder gereden dan met mijn oude wielen en zelfde inspanning
Jullie beweren maar :-) ik weet wat ik normaal onder welke inspanning rij :-)
Misschien dat het kleinere buitenblad ook invloed heeft gehad kon ineens een aantal meer versnellingen draaien.
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

kim
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:20

kim 24 nov 2007 23:23

Ook oneens
ik heb 4km harder gereden dan met mijn oude wielen en zelfde inspanning
Jullie beweren maar :-) ik weet wat ik normaal onder welke inspanning rij :-)
Misschien dat het kleinere buitenblad ook invloed heeft gehad kon ineens een aantal meer versnellingen draaien.


Ik moet Drummie hier bijvallen
Een trainingsvriend van mij rijd al sinds jaren met hoge velgen
Ook hij beweerd 3 tot 4km voordeel te ervaren.
En hij heeft die wielen al jaren en ook meerdere wielsetjes getest en vergeleken qua rijgedrag en snelheid.
Jan Ullrich !

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 24 nov 2007 23:35


Ik probeer je ook niet af te kraken of zo maar heb wel het gevoel dat dat de perceptie aan jouw kant is?
Laat me dan maar eens weten hoe jij hebt vastgesteld dat je met HETZELFDE vermogen HARDER fietstse (ZIPP Wielen) dan met je oude wielen. Je hebt een SRM of een andere Power Meter?

Wat is jouw graadmeter voor wat betreft 'inspanning' indien je niet beschikt over een Power Meter?

@Kim.

'Ook hij beweerd 3 tot 4km voordeel te ervaren.'

Zelfde vragen als aan Drummie71.

Hij beweerd is TE VAAG.


Een powermeter :-) in mijn geval heb ik het met powermeter maar ook met cadans vastgesteld
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

bazz
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:34

bazz 24 nov 2007 23:36

kim schreef:
Ook oneens
ik heb 4km harder gereden dan met mijn oude wielen en zelfde inspanning
Jullie beweren maar :-) ik weet wat ik normaal onder welke inspanning rij :-)
Misschien dat het kleinere buitenblad ook invloed heeft gehad kon ineens een aantal meer versnellingen draaien.


Ik moet Drummie hier bijvallen
Een trainingsvriend van mij rijd al sinds jaren met hoge velgen
Ook hij beweerd 3 tot 4km voordeel te ervaren.
En hij heeft die wielen al jaren en ook meerdere wielsetjes getest en vergeleken qua rijgedrag en snelheid.


Rij jij dan met een wattagemeter ? Want anders zie ik niet in hoe je dat juist kan beoordelen.

kim
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:20

kim 24 nov 2007 23:43


@Kim.

'Ook hij beweerd 3 tot 4km voordeel te ervaren.'

Zelfde vragen als aan Drummie71.

Hij beweerd is TE VAAG.


Sorry ik moet het antwoord schuldig blijven bij mij is het alleen van horen zeggen.
Jan Ullrich !

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2007 00:41

Drummie, lees je bericht er maar op na, maar je brengt het gewoon als feiten. Als feit is het klink klare onzin. Je hebt waarschijnlijk gewoon meer wind achter gehad dan je dacht oid. Vul de getalletjes maar in op Analytic cycling, tussen de meest uiterste vind je een snelheids verschil van minder dan 1 km/h. De rest zit tussen je oren, daar is niets mis mee, het is ook een gevolg van de wielen...

Als 1 van ons beide meer uit die wielset zou halen, dan zou ik het zijn omdat ik meer vermogen trap en dus harder ga en dus meer voordeel heb van de aerodynamischere wielen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie