Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra shifters

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 28 jan 2008 18:08

Ik heb momenteel Ultegra 9-speed shifters (ST-6510) op mijn fiets maar kan erg slecht bij de remgrepen als ik m'n handen bovenop heb liggen (dat probleem hebben wel meer (kleine) vrouwen heb ik gehoord). Nu kun je dat oplossen door de ST-R600 shifters te monteren maar ik vind dat een beetje zonde van de verder nog prima shifters die er nu op zitten. Weet iemand of je de speciale spacers die bij de ST-R600 zitten om de remgrepen dichterbij te halen ook op de ST-6510 kunt monteren? Dat zou nl. een veel makkelijkere en goedkopere oplossing zijn.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 29 jan 2008 08:44

Bedoel je dat het lastig remmen is als je de handen op het stuur heb liggen omdat dan de 'greep' naar de rem te ver is?

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 29 jan 2008 08:57

Ik denk aan een kortere stuurpen kun je zo 1cm pakken
of je stuur iets kantellen daar pak je ook 1 a 2 cm mee

1 a 2 cm scheelt al heel veel
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 jan 2008 09:53

Wat ik bedoel is dat als ik m'n handen bovenop de brackets heb liggen de remgreep eigenlijk te ver weg is (vingers te kort). Als ik wil remmen ga ik dus eigenlijk altijd onderin de beugels om de remgreep wel goed te kunnen pakken. Dat is niet zo fijn als je plotseling moet remmen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 jan 2008 10:08

Om het nog even te verduidelijken:

Het ligt niet aan de afstand stuur-zadel, wat ik bedoel is dat ik, als ik m'n handen op de brackets heb, ik alleen het bovenste kootje van m'n vingers net om de remgrepen kan krijgen, met andere woorden, de afstand van duimholte naar vingers is te kort om de remgreep goed te omspannen en te kunnen indrukken. Daarvoor zijn die speciale shifters, dan zit er een extra blokje tussen bracket en remgreep waardoor de hoek tussen remgreep en stuur kleiner wordt (staat minder naar voren) en je hem dus makkelijker kunt pakken. Ik vind het zonde om 200 euro uit te geven aan die shifters als je die blokjes ook in m'n bestaande shifters zou kunnen monteren.

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 29 jan 2008 10:17

dan zou ik voor die oplossing gaan ook komen de remgrepen meer omhoog te staan als je stuur naar beneden kantelt
of als je shifters lager op je stuurbocht plaatst dan komt de remgreep ook dichterbij voor je vingers !
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 jan 2008 10:51

Mijn vraag is dus of die blokjes wel in mijn shifters te monteren zijn, want dat weet ik dus niet. Of passen ze alleen in die speciale shifters? Ik had gehoopt dat iemand hier mij dat zou kunnen vertellen. Stuur kantelen of shifters verplaatsen kan natuurlijk ook wel, maar dan wordt afstand stuur/zadel wellicht weer anders en moet je daar misschien ook weer aanpassingen aan gaan doen. In principe zit ik nu gewoon lekker op m'n fiets, dus daar doe ik het liefst zo weinig mogelijk aan.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 29 jan 2008 11:17

Ik heb bij mijn vriendin gewoon een stukje vilt tussen de shifters geplakt. Gewoon van dat vilt voor onder stoelen. Beetje secondelijm (voorzichtig, anders kan je je shifters weggooien) en klaar is Wouter. Dat houdt nu al een jaar of 3.
Wat bij haar ook echt hielp was korter zitten. (ik weet dat je goed zit, maar ik zeg het lekker toch ;) ) We hebben de zadelpen met setback vervangen door een zonder. Dat hielp zeer goed.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 30 jan 2008 10:21

Dat probleem had mijn zoontje ook. Bij hem heb ik een stel cyclecross-remhandels gemonteerd.
Dan blijven de gewone handels zitten en die werken, terwijl er extra remhandels onder het rechte deel van het stuur komen.
Tektro levert die dingen voor zowel gewoon als voor oversized.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 30 jan 2008 10:35

Er zijn adapters voor te bestellen bij je dealer, maar dat gelijmde stukje vilt is net zo makkelijk. Wordt veel toegepast in het vrouwenpeloton.

Plaats reactie