Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelpijn

chelleke
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mei 2004 14:17

chelleke 13 apr 2008 00:47

Ik reed vorig jaar met een San Marco Regal, en dat beviel redelijk. Enkel pijn aan zitbotjes na +/- 70km.
Dit jaar wou ik eens iets anders proberen dat misschien nog beter is, en iets mooier.
Daarom eerst de Fi:zik Arione genomen ,maar daar had ik na het rijden enorme lage rugpijn van.
Dan even terug men Regal genomen en het beterde (rug).
Vervolgens rij ik nu met een Flite Genuine Gel, maar daar doen men zitbeentjes na 30km pijn.
Ik rij er nu ongeveer 300km mee en het is nog niets gebeterd. Moet ik nog even verder rijden, of gaat dat niet helpen.
Qua gevoel zijn die 2 smalle zadels wel een enorme vrijheid t.o.v. de Regal. Ik heb zelfs het gevoel dat ik er vlotter mee trap (misschien psychologisch).
Wat moet ik nu doen. Op de Flite nog even blijven verder rijden?
Of terug die stomme Regal plaatsen.
Of iemand anders een voorstel.

Volgende zadels heb ik al geprobeerd.
SI SLR XP (pijn zitbeentjes na 30km) 3maanden
SI Signo (pijn zitbeentjes veel te hard) 1 maand
Regal (pijn zitbeentjes na 70 km) 1,5 jaar
Arione (pijn onderrug) 2 maand
Flite Genuine Gel (pijn zitbeentjes) 1 week

Wat ik desnoods nog zou willen proberen is
SI Prolink Light

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 13 apr 2008 07:21

OP m'n Merckx Team SC heb ik een SI Prolink. Dit is voor mij nog altijd het comfortabelste zadel. Op de DeRosa King een Prologo Choice. Dit zadel is smal en kort en geeft een enorm gevoel van bewegingsvrijheid. Vandaag nog 160km gereden met deze fiets, en zadelpijn gaat meestal samen met algemene vermoeidheid. Hoe frisser je nog bent, des te minder pijn. Na +/- 100km moest ik toch regelmatig even uit het zadel om de zitbeentjes wat respijt te geven.

Krachttraining van het bovenlichaam tijdens de winter kan ook helpen zadelpijn te voorkomen (vooral buispieren en rugspieren).

Verder heb ik enkel nog maar de Arione uitgeprobeerd en dat was een regelrechte ramp. Daar waar zadelpijn normaal verdwijnt kort nadat je van de fiets stapt, was dit bij de Arione de dagen daarna nog te voelen.

Verder, zoals reeds zo vaak gezegd, zadelkeuzes zijn zeer persoonlijk. Ieder zadel moet ook een beetje ingereden worden. Hard betekent niet altijd onkomfortabel.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 13 apr 2008 09:05

Kom je er echt niet uit dan kan je terugvallen op de oerzadels: Rolls of Brooks.

cioccpryde
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05

cioccpryde 13 apr 2008 13:58

Frankvanboven schreef:Kom je er echt niet uit dan kan je terugvallen op de oerzadels: Rolls of Brooks.


Als een Rolls niet past zit hij ook heel slecht,hij is nogal rond.
Voor mij heel slecht.Brooks zou zich aanpassen aan uw vorm na een inrij periode.

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 13 apr 2008 14:09

Als je problemen hebt met al deze zadels, dan zou ik toch nog even mijn positie op de fiets bekijken: hoogte zadel, terugstand zadel, ...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 apr 2008 09:41

Eens met de opmerking van Pepino. Ik rijd trouwens ook met een Regal en vind het ook een verschrikkelijk ouwulullenzadel. Staat voor geen meter op mijn carbonfiets. Aan de andere kant, als ik fiets ziet niemand dat zadel want je zit er immers op. Heb een hip-carbon zadeltje geprobeerd maar wist niet hoe snel ik mijn Regal er weer op moest zetten.

Misschien is dit een troost: ik heb ergens gelezen dat Tom Boonen met een onherkenbaar gemaakt Regal rijdt. ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 14 apr 2008 22:18

Voor de Regal adepten: Hoste (en waarschijnlijk nog een aantal van zijn teamgenoten) reed zondag met een Regal.

Ik heb jaren, tot volle tevredenheid, op een Rolls gereden. Vorig jaar een nieuw bakje en dus ook een nieuw, en iets eleganter ;-), zadel. Net zoals Rikkert heb ik nu een Regal en ik ben er zeer tevreden over.

Maar, zoals reeds op meerdere topics gezegd: een zadel is zeer persoonlijk, uittesten is de boodschap.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 apr 2008 00:04

Lekker zitten is het belangrijkste, maar het oog wil ook wat. En dat ziet een Regal er niet uit. Een Regal in carbon-look, dat lijkt me nou wel wat.....:p
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

namreh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 dec 2007 22:28

namreh 16 apr 2008 19:54

Brooks past zich inderdaad aan. maar....wanneer je ermee in de regen rijdt (of als het vochtig weer is) wordt het al snel een hangmatje waardoor je op het harde stalen frame gaat zitten en dat is weer minder. Ik heb een maand op een Brooks Swallow gereden met deze ervaring. Kan ook met mijn gewicht van 85kg te maken hebben. Verder is het gevoel van een echt leren zadel wel onovertroffen (en retro)

Mijn advies: Doe als ik en neem er een paar mee van de FM om te testen. Zo ben ik op een San Marco Rever uitgekomen.
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 19 apr 2008 12:20

Ik rijd zelf op een fizik aliante, misschien wel niet een mooi zadel, maar hij zit echt fijn. Misschien dat je die ook een keer kunt proberen
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

namreh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 dec 2007 22:28

namreh 19 apr 2008 15:52

Vandaag mijn eerste lanerge rit op de nieuwe San Marco rever en...GEEN zadelpijn meer. Heb onderweg wel het zadel anders moeten afstellen. Ongelofelijk dat een paar mm naar achteren en een klein beetje kantelen van het zadel zo'n groot verschil maakt. Mijn vorige zadels inmiddels op marktplaats gezet. Ik ben klaar met zadels voorlopig.
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 19 apr 2008 16:27

Namreh schreef:Vandaag mijn eerste lanerge rit op de nieuwe San Marco rever en...GEEN zadelpijn meer. Heb onderweg wel het zadel anders moeten afstellen. Ongelofelijk dat een paar mm naar achteren en een klein beetje kantelen van het zadel zo'n groot verschil maakt. Mijn vorige zadels inmiddels op marktplaats gezet. Ik ben klaar met zadels voorlopig.

Topzadel! Ik zit er ook erg goed op. Zelfs op de tacx zonder fietsbroek nergens last van.

Plaats reactie