Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Garmin eTrex Vista® HCx

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 07 mei 2008 18:57

Ik zit erover te denken om een GPS apparaat aan te schaffen. Voor de fiets is Edge speciaal ontwikkeld, maar ik heb het idee dat eTrex Vista wat universeler is en meer kan op de punten die ik belangrijk vindt:

Voordeel:
- batterijduur 25 uur ipv 12 of 15
- 1000 trackpoints op te slaan ipv 100
- AA batterijen dus makkelijker een reservesetje mee te nemen
- 150 euro goedkoper dan bijv. Edge 705

Nadeel:
- 50gr zwaarder
- geen snelheids-, hartslag- of cadansmeter

Heeft iemand met dit apparaat ervaring? Is het wat? Ik zou bijvoorbeeld met een laptop 's avonds routes willen kunnen toevoegen of verwijderen. Gaat dat eenvoudig?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 07 mei 2008 21:49

Ben ook met aanschaf bezig en heb ook de Edge 705 overwogen.
Mijn keuze is echter ook op de Vista HCX gevallen, reden prijs en batterijen.
Gaat naast mijn Polar CS 600 functioneren, dus ik hoef alleen maar de tijden naast elkaar te zetten en kan ik ook alles zien.
Tevens kan ik dan navigeren en alle andere parameters tegelijkertijd zien, hoef ik het display niet steeds om te schakelen.

Ik heb nu een tijdje met een geleende basic Etrex Venture gewerkt en weet nu wat ik belangrijk vindt.

Je kan idd als je een vaste kaart erin hebt of een internet verbinding met je laptop nieuwe routes toevoegen, verwijderen kan ook op de Etrex zelf.

edit: Volgens mij kan de Etrex zelfs 10.000 trackpoints opslaan

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 mei 2008 22:02

Blijft de Vista een beetje goed op stuur zitten?
What makes the boat go faster?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 07 mei 2008 22:07

Etrex Venture is wat behuizing en stuurbevestiging betreft hetzelfde als de Vista en bevestiging leverde bij MTB en racefiets geen problemen op.

koppi
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jul 2007 23:54

koppi 07 mei 2008 22:19

Ik heb ook goede ervaring met de eTrex Vista HCx. Bevestiging is voldoende, maar je moet wel het schroefje aan de achterkant goed dicht draaien. Anders wil het heel soms los trillen als je lang over kasseien rijdt. Is mij een keer overkomen, maar de eTrex kan gelukkig tegen een stootje.

Ook in gebieden met veel bomen, waar je dus onder de bladeren fietst, geeft hij nog een goede ontvangst. Je kan trouwens wel je snelheid aflezen, gem. snelheid, hoogte, tijd die je gefietst hebt.

Zeker met de routes op gpstracks.nl kan je mooie fietsroutes rijden.

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 08 mei 2008 01:43

Klopt inderdaad,

het inladen van routes ('tracks' genaamd) gaat vrij eenvoudig via de bijgeleverde MapSource software. Er zijn echter geen kaarten standaard meegeleverd dus die zul je eventueel moeten kopen als je deze wilt. Ikzelf heb de Vista HCx met Topo Nederland kaart en hierop staan alle, maar dan ook alle weggetjes, bospaadjes, hoogtelijnen, plasjes, poeltjes, etc. etc.
Bevestiging op het stuur is ook makkelijk, ik heb er voor 8 euro een stuurklemmetje bij gekocht, hiermee zit het apparaat vast genoeg op mijn racefiets. Mountainbike is iets ruiger en kan eventueel lostrillen denk ik, maar zie dit niet snel gebeuren.
Batterijduur is lang zát, minimaal 20 uur als je de schermverlichting niet gebruikt en het zijn penlites, dus overal makkelijk verkrijgbaar als ze toch leeg zijn.
Hartslagmeter gebruik ik niet, en voor snelheid en cadans had ik al een FlightDeck van Shimano...

Super apparaatje! En lekker veelzijdig!
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 08 mei 2008 11:43

Geweldig, wat een tips! Nu nog de penningmeester thuis overtuigen :)

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 08 mei 2008 12:04

woelders schreef:Klopt inderdaad,

het inladen van routes ('tracks' genaamd) gaat vrij eenvoudig via de bijgeleverde MapSource software. Er zijn echter geen kaarten standaard meegeleverd dus die zul je eventueel moeten kopen als je deze wilt. Ikzelf heb de Vista HCx met Topo Nederland kaart en hierop staan alle, maar dan ook alle weggetjes, bospaadjes, hoogtelijnen, plasjes, poeltjes, etc. etc.
Bevestiging op het stuur is ook makkelijk, ik heb er voor 8 euro een stuurklemmetje bij gekocht, hiermee zit het apparaat vast genoeg op mijn racefiets. Mountainbike is iets ruiger en kan eventueel lostrillen denk ik, maar zie dit niet snel gebeuren.
Batterijduur is lang zát, minimaal 20 uur als je de schermverlichting niet gebruikt en het zijn penlites, dus overal makkelijk verkrijgbaar als ze toch leeg zijn.
Hartslagmeter gebruik ik niet, en voor snelheid en cadans had ik al een FlightDeck van Shimano...

Super apparaatje! En lekker veelzijdig!


Tracks zijn toch echt iets anders dan routes. Een track is een "broodkruimelspoor" wat door iemand anders of jezelf is opgenomen. Of inderdaad in mapsource "getekend". Het is goed mogelijk deze track te volgen op het scherm, maar het apparaat zal je geen aanwijzingen geven. Dus ook niet als je van de track af raakt.
Grote voordeel van een route is dat het apparaat echt navigeert, als in de auto zeg maar. Ik maak ook gebruik van de Vista HCx, icm City Navigator kaarten. Deze kaarten zijn itt de topokaarten "routeerbaar", ook uitstekend te gebruiken in de auto. Op de fiets voor mij ideaal, omdat ik het (bijna) alleen op de racefiets gebruik en dan alleen gebruik maak van wegen en niet van bospaden ed.
Afgelopen weekend in Zuid-Limburg gezeten en de laptop meegenomen. Van te voren een rondje uitstippelen, de Vista stuurt je vervolgens de goede kant uit. Bij wegopbrekingen of afwijken van de route herberekend het toestel zodat je altijd weer op de route terecht komt. 's Avonds de opgenomen track bekijken en natuurlijk het hoogteprofiel bestuderen.
Ik vind het echt geweldig met zo'n ding te fietsen!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

edwinn
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jun 2007 01:14

edwinn 13 mei 2008 11:04

Heb net de weekend voor de eerste keer met de Vista gefietst totdat mijn zadelpenklem het begaf.... Ging super. In combinatie met City Navigator is route met aanwijzingen erg goed te fietsen (alleen maximaal 50 routepunten ingeven).

Vooral de piepjes voor een routepunt waar je af moet slaan zijn erg makkelijk.

Plaats reactie