Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke pedalen

snoekie
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2008 15:52

snoekie 01 jul 2008 16:14

Binnekort kan ik mijn Cube Agree ophalen het is mijn eerste racefiets, en voor de pedalen heb ik jullie advies nodig.
Op mijn MTB heb ik spd pedalen.
Nu is mijn vraag is het verstandig om op mijn racefiets nu ook spd pedalen te laten zetten zodat ik mijn fietsschoenen op bijde fietsen kan gebruiken?
Of is het verstandiger om ??? pedalen er op te zetten en eventueel andere schoenen? Zoja welke en waarom.
Bvd. voor jullie reacties

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 01 jul 2008 16:25

Ligt er aan wat je met je wielrenner gaat doen.
Het schoeisel is namelijk toch anders met wielrennen.
En spd kan je niet onder wielrenschoenen plaatsen.

Wanneer je gewoon zo nu en dan een stuk wilt fietsen en "veel" loopt kan je evt spd's op je racefiets plaatsen.
Anders zou ik toch kiezen voor racepedalen, en daar is al heel erg veel over geschreven op het forum.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 01 jul 2008 16:32

Vanuit financieel oogpunt is je spd-schoenen blijven gebruiken aantrekkelijk en je kunt ook nog lopen als het nodig is. Nadelen zijn het kleinere platform van spd (kan drukplekken geven) en, maar dat is persoonlijk, het ziet erg ongelooflijk amateuristisch uit. Ik zou zelf nooit SPD op mijn racer willen hebben, ik wil echte racepedalen.

Qua pedalen zou ik gaan voor Look of SPD-SL: goeie pedalen en relatief voordelig. Als je veel last van je knieen hebt zijn Speedplay en Time ook goeie opties, maar volgens mij zijn die minder universeel op schoenen te monteren.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jul 2008 17:04

En spd kan je niet onder wielrenschoenen plaatsen
Jawel hoor, onder de meeste raceschoenen passen gewoon SPD plaatjes.

Ik zou overigens gaan voor een doorsnee race pedaalsysteem zoals Look, SPD-SL, Time of Speedplay. Time gebruikt overigens dezelfde 3 punts bevestiging als SPD-SL en Look.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 01 jul 2008 17:08

Shimano heeft ook SPD pedalen voor de racefiets, bijvoorbeeld de A-520. Dan heb je SPD, maar toch een groter platform. Het argument dat het er niet uitziet vind ik niet erg sterk. Als het voor jou een goede oplossing is, dan zou ik het niet laten omdat het er niet uit zou zien.

Volgens mij zijn er ook raceschoenen waar je SPD onder kunt hebben (zeker bij Shimano), maar dan ben je het voordeel van het makkelijk kunnen lopen weer kwijt (plaatjes zijn dan niet verzonken in de zool). Bovendien ben ik er niet zo zeker van dat er zoveel verschil tussen mtb en raceschoenen zit. Als je bv. de SIDI Bullet 2 (mtb) naast de SIDI Zeta (race) zet, zien ze er nagenoeg hetzelfde uit (op de zolen na dan).

Misschien is het een optie het eerst met een paar niet al te dure SPD-pedalen te proberen, dan kun je eerst eens kijken hoeveel je op de racefiets gaat fietsen en hoe het bevalt. Later kun je dan eventueel alsnog overstappen.

Plaats reactie