Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welke is de meest geschikte fietsgps voor het rijden van knooppunten?

louke73
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2007 20:33

louke73 27 jul 2008 23:17

Beste fietsfreaks, ik sta op het punt om een gps voor mijn (race)fiets aan te schaffen maar welk model kan ik nu best nemen: De garmin edge 705HR (of de edge605) of ga ik toch beter voor de GPSmap 60CSx? Ik zou die laatste blijkbaar ook kunnen gebruiken tijdens mijn wandeltochten of gaat dat met de edge705 ook?
Wie kan me de verschillen tussen beiden vermelde toestelen geven? Verder heb ik nog een vraagje over het kaartmateriaal: ik heb vernomen dat garmin enkel voor het nederlandse fietsknooppunten netwerk wel eigen kaartmateriaal heeft maar niet voor belgie... Lanoo zou wel een uitgave hebben van de belgische knooppunten maar daar kan je dan enkel de track van doorsturen...

Wie kan mij raad geven?
Met vriendelijke groeten,<br>
louke

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 28 jul 2008 08:31

htc touch cruise
kun je ook mee bellen
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 29 jul 2008 13:51

Garmin Etrex Vista HcX heb ik een paar weken terug gekocht en is een mooi apparaat, dat je kan gebruiken voor wandelen, fietsen en in de auto.
Via www.gpstracks.nl kun je van diverse gebieden knooppuntroutes downloaden, zodat je routes kan uitstippelen en fietsen.

Als kaart is Topo Nederland dan een goede keuze denk ik. Nadeel van die kaart is dat je niet kan navigeren, maar alleen het lijntje kan volgen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 jul 2008 14:01

Ik heb zelf de Edge 305. Zeker voor het fietsen is deze geschikt ivm trainingsprogramma.
De Edge navigeert je zonder problemen nieuwe routes die je download van het internet.
De 305 is voordeliger omdat deze geen gebruik maakt van topo kaarten. Via een "stippel" spoor volg je de route.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 29 jul 2008 14:49

Ik zou gaan voor een gps welke kan werken met routeerbare kaarten.
(dus de edge 6of7). Voor wandelen weer minder geschikt, dan komt je al snel uit bij de Garmin Colorado. Een aardige investering als je de fiets & kaart opties wil gebruiken.
Op het forum van www.gps.nl (den otter) vind je veel info.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 jul 2008 15:04

Met de 705 kun je hetzelfde als met de 305. Op de 705 kun je wel kaarten zetten, maar dat hoeft niet!. De fietswegen in Belgisch limburg staan in ieder geval op City Navigator kaartmateriaal. Over het algemeen geld voor kaartmateriaal dat er heel veel op staat maar niet alles.

Als je handig bent dan kun je voor de 705 of E-trex zelf kaartmateriaal maken, voor de 305 kan dit niet. (Met Ozzi explorer of soortgelijke gratis software)

Alle routes op GPS tracks kun je als track op alle EDGE fiets computers gebruiken, het maakt niet uit of er wel of niet kaartmateriaal op staat. Voor routes vallen de 205 en 305 af maar het routeberekening algoritme van de 605 en 705 vind ik niet zo fietsvriendelijk omdat het naar hoofdwegen neigt. Hierdoor maak ik uiteindelijk altijd routes op de pc.

Daarnaast kun je tracks ook converteren naar courses en daar zit voor de fietssport veel meer nuttige data in als in routes.

Je moet de E-trex vergelijken met de 605 qua basis functionaliteit, alleen de form factor en de velden in het beeldscherm zijn voor de 605 veel meer richting fietssport ontworpen. Daarentegen heeft de E-trex meer ingebouwde functies/software voor andere GPS activiteiten.

De 305 en de 705 hebben veel meer functionaliteiten die ze voor sporters geschikt maken. (Hartslag, cadans, snellere hoogte meting etc. etc.) de 705 kan ook nog aan power sensors worden aangesloten.
Afbeelding

Plaats reactie