Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kraken crankstel

eplag75
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 dec 2006 21:36

eplag75 23 aug 2008 19:05

Hoi,

Heb het volgende probleem en hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft. Heb mijn Bianchi omlaten bouwen van een triple naar een compact en heb een mooie carbon crankstel laten monteren van Bianchi.

Nu is er na een tijdje een krakend geluid ontstaan in de linker trapas en een piepend geluid in de rechter trapas, althans zo lijkt het als ik fiets.

Hoor niets als in mijn benen stil houdt of als ik ga sta op mijn pedalen.

Het crankstel is al 2 x door mijn FM (niet diegene waar ik dit heb laten monteren, hij dit niet in Bianchi) gedemonteerd e.d. Pedalen zijn gecheckt en ze hebben zelf mijn stuur en zadelpen nagekeken of het geluid niet daarvandaan kwam.

Nu zou het gisteren verholpen moeten zijn maar vandaag had ik weer een luid getikt en gekraak onder mij tijdens een tochtje van 30 km..

Wie o wie kan mij vertellen wat dit is ? Zit zelf te denken aan een fabrieksfout in het crankstel......

Alvast bedankt voor de reacties.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 23 aug 2008 20:44

Waarschijnlijk heb je een Alu of Carbon frame. Dat klinkt allemaal lekker door, waardoor de oorzaak ook moeilijk is te lokaliseren.

Als het cranckstel al twee keer opnieuw is gemonteerd zou ik er even vanuit gaan dat dat nu goed zit.

Probeer eens de blokkage van je voorwiel iets strakker te zetten.
Wellicht de strop van je zadelpen, waar je zadel op de pen is gemonteerd?
Controleer ook je achterwiel eens. Ik weet niet wat je voor wiel hebt, maar het zou ook uit de spaken kunnen komen.

Met dit soort problemen is het trouwens handig als je aangeeft op wat voor materiaal je rijdt.

eplag75
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 dec 2006 21:36

eplag75 23 aug 2008 21:17

Rij op een 928sl volledig carbon met Eurus wielen en Campa Record afgemonteerd.

Als het mijn voorwiel zijn kan... dan zou het geluid toch ook van voren moeten komen ? Ik heb nu twee verschillende geluiden, piepen en tikken, wat volgens mij van mijn crankstel afkomt...

Wel eens van fabriekfouten gehoord bij crankstellen met dit soort klachten ?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 24 aug 2008 00:34

Is het een repetitieve kraak, een semi-repetitieve of een random kraak.

Zadelpen demonteren, reinigen, lichtjes invetten en terug monteren is zeker het proberen waard.

FM heeft zijn werk toch goed gedaan en de draad van je bracket (om het even welk systeem) ingesmeerd met montagepasta?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

eplag75
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 dec 2006 21:36

eplag75 24 aug 2008 00:45

Zadelpen is er uitgeweest en ook mijn stuur... Draad van bracket is ingesmeerd, heb iets smeer op mijn cranck gevonden... dus dat is hem niet...

Het is repetief zolang ik in het zadel blijf zitten...

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 24 aug 2008 02:03

Is de crank volledig carbon? Zo ja, in dit geval wordt aangeraden een (speciale) ring te monteren tussen crank en pedaal, voor betere drukverdeling. Bij montage door een FM zou het geen probleem mogen zijn, maar toch... Misschien staat er wat in de handleiding?

Zou je niet terug gaan naar die FM? Als je deze kraak niet had vóór de nieuwe montage, zou hij dat toch op moeten lossen?
Good Luck
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

chipo
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 aug 2006 00:44

chipo 24 aug 2008 16:14

bij mij kwam het door het niet goed gevlakt zijn van het bracket,daar is het systeem met buitenboord lagers in mjn ervaring zeer gevoelig voor.
ik had ook alles geprobeerd omdat ik niet kon geloven dat het daar aan lag. wel dus!!!
bergop is altijd lekker

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 24 aug 2008 23:56

Een maat van mij had ook een krakend geluid (dachten wij) in zijn crankstel. Als hij tijdens het rijden ging staan en de fiets nog meer naar links en naar rechts boog werd het kraken erger.

Op een gegeven moment stopte hij en maakte zijn voorwiel los en zette het wiel iets vaster.
Na het opstappen was het kraken weg!
Het kraken hoeft dus niet altijd in je crank te zitten.

Succes.
Gerardo

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 25 aug 2008 11:23

Had vorige week ook een moeilijk te localiseren kraak, schijnbaar in de buurt van de trapas. Maar dat bleek niet te kloppen.

Er is slechts één manier om eruit te komen. Eén per één alle verdachte onderdelen nakijken (verwijderen, reinigen en smeren).

In mijn geval bleek het freewheel een beetje vuil te bevatten. Volledig uit elkaar gehaald (75 kogeltjes!). Grondig gereinigd en weer in elkaar gezet. Ook de ketting ontvet in een PET-fles met petroleum en weer gesmeerd.

De ketting brengt het gekraak in het freewheel over naar de trapas waar het door het aluminium frame wordt opgepikt. Het frame werkt dan als een klankkast. Zo weet je niet waar het gekraak vandaan komt.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

paul1978
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 mei 2007 17:29

paul1978 25 aug 2008 11:36

Ik had hetzelfde probleem in de vakantie.
Oplossing bij mij: bracket eruit en schroefdraad grondig reinigen (zat zand tussen!!) en invetten, en de crank opnieuw invetten...
daarna was het gelukkig verdwenen!
niets zo irritant als een krakende fiets als je in alle rust een berg beklimt..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 aug 2008 17:32

Heb je een derrailleur met frame bevestiging of E-type? Met E-type zou je dearailleur tegen je frame kunnen zitten en dat veroorzaakt ook een kraak

Plaats reactie