Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

MTB of Race groep voor hybride fiets?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 nov 2008 00:26

[quote="d_raf"]Wat is het beste voor een hybride fiets die hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer moet dienen?

Nu is mijn vraag of dit beter is dan een racegroep?
Mijn eerste indruk is dat het in ieder geval al goedkoper is.
Is de kwaliteit minder tov tiagra of 105?

Een race groep is handig voor als je gemiddeldes rijdt van meer dan 35km/u. Met 44X11 kun je royaal boven de 50km/u, indien je benen dat kunnen. Een combinatie van bredere (en hogere!) banden in een met smalle banden geleverde hybride past soms niet in het geleverde frame, vooral de liggende achtervorken zijn altijd aan de krappe kant (zie de Trek FX). Voorts wordt daardoor je verzet nog zwaarder. Kies je dan ook nog eens voor een wegcassette, bijv. 11-25 wordt je verzet nog zwaarder. Kwaliteit: Deore en Deore LX ( in 2009 SLX) zijn ongeveer gelijk aan elkaar en beter dan Tiagra. Zeg maar 105 en iets eronder.
Brede banden hebben nog een voordeel: bij dezelfde druk hebben ze een lagere rolweerstand dan smalle banden. Bredere banden hebben ook meer rubbermassa en daardoor minder kwetsbaar voor panne.
Samengevat: gegeven je gewicht en het gebruik: kies voor deore 44/32/22 met 9v wegcassette 105 12-27. 10v gaat niet! De beste brede banden passen helaas niet in de meeste frames, zoals je noemt, te weten: Schwalbe Big Apple 50-622, eigenervaring 16000km. Ik ben wel wat lichter dan jij (bandenspanning max 2.5 bar). In Duitsland zijn er overigens tientallen fabrikanten die wel hierop inspelen. Trek zit vast aan de banden van Bontrager.

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 28 nov 2008 09:47

Qua banden, conti komt volgend jaar met een 25c race band. Mijn ervaring is dat deze banden oerdegelijk zijn, sluitvast en ook bij hogere druk comfortable.
Je hebt, zoals eerder genoemd, 'race' fietsen met een plat stuur (fitnessbikes) en hybrides waar net zo weinig aanzit als een racefiets. Ik denk dat het allemaal niet zoveel uit maakt. Voor woonwerkverkeer moeten onderdelen sluitvast en redelijk geprijsd zijn dat is alles vanaf LX (SLX) en 105.
Ik zou voor mezelf eerst een bepalen hoe je op de fiets wilt zitten. Wil je in race houding, ofwel diep zitten. Wil je een plat of race stuur. Dan wordt de keuze al beperkter.
Let inderdaad goed op het verzet. Laat bij aankoop de juiste verzetten monteren. Ofwel 105 met een lange slag deraileur of wel LX met een race verzet. Zonde omdat achteraf te doen, kan wel natuurlijk.
Succes,
Loeki Pro

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 nov 2008 13:01

Optico schreef:Qua banden, conti komt volgend jaar met een 25c race band.


25mm bandjes bestaan al langer hoor ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 nov 2008 21:37

Scepticus schreef:
Optico schreef:Qua banden, conti komt volgend jaar met een 25c race band.


Het is al 4 jaar geleden dat ik een paar Continentals Grand Prix 3000 25-622 na zo'n 4500 km in de vuilnisbak heb gekieperd. Dus......
en sindsdien zijn er zowel bij Continental, Schwalbe als Michelin en Hutchinson altijd 25 en 28mm brede racebanden geweest.

De melding is of slappe PR van Continental of een foutieve interpretatie.

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 01 dec 2008 22:35

Mijn fout dan!! Ik dacht ze met een nieuwe bredere uitvoering van de GP kwamen in 2009. Idee is hetzelfde, brede raceband om een race wiel vs. slick hybride om hybride wiel. Wat rolt beter of is sterker??
Loeki Pro

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 dec 2008 00:29

Optico schreef:Mijn fout dan!! Idee is hetzelfde, brede raceband om een race wiel vs. slick hybride om hybride wiel. Wat rolt beter of is sterker??


Sinds 2006 heeft ETRTO het gebruik van brede banden op smalle velgen vrijgegeven. Dit betekent dat je echt geen "hybride" velgen -je bedoelt waarschijnlijk 19mm binnenbreedte 19c- nodig hebt om Schwalbe Kojak of Marathon Race te plaatsen.
Op 13c velgen kan alles van 18 tot 25mm en op 15c velgen van 23 tot 32mm. Op 17c gaat het al tot 50mm. Rijd ik zelf al 16000 km mee. Bredere banden zijn ook hoger en moeten in de vorken passen. Je verzet wordt evenredig groter. Bredere banden hebben bij dezelfde spanning een lagere rolweerstand en meer rubbermassa en de lekbescherming heeft wat meer volume. Enig nadeel is iets meer gewicht en luchtweerstand. Een vouwband Marathon Racer is in aanschaf duurder dan de beste racebandjes. Maar gaat veel langer mee.

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 04 dec 2008 09:12

Ik heb de Schwalbe Marathon Race (40mm) op mijn ATB en ik moet zeggen dat ze heerlijk rollen en slechts zelden een lekke band heb. Het comfort van 40mm is ook echt fijn kan ik je vertellen...

Plaats reactie