Hoi,
Ik wil graag mijn Trek 7.3 hybride tunen en vroeg me af of:
- Het mogelijk is om van een 9sp cassette, een kransje af te halen (en misschien nog een spacer toe te voegen) zodat je 'm als 8sp kan gebruiken. Ik heb namelijk genoeg 9sp cassettes liggen en wil graag een 2e setje wielen met dunnere banden gebruiken en ik heb geen zin om nog een 8sp cassette aan te schaffen.
- Het mogelijk is om de Alivio crankset, die wel van plastic lijkt, te vervangen met een Ultegra triple crankset 9sp. Ik weet al dat ik de trapas moet veranderen aangezien die Alivio een vierkante heeft, maar weet niet of er nog andere hakelpunten zijn? Of kan ik beter gewoon een Deore crankset ergens goedkoop op te kop tikken?
- Als laatste wilde ik nog graag weten welke remblokjes aan te raden zijn, ik heb nu Tektro standaard V-brakes en die blokjes die erop zitten, zijn niet zo direct. Of kan dat misschien liggen aan de remmen zelf? Of is het ook mogelijk om Ultegra remmen op zo'n hybride te zetten?
Pimp My Hybride
- Het mogelijk is om van een 9sp cassette, een kransje af te halen (en misschien nog een spacer toe te voegen) zodat je 'm als 8sp kan gebruiken. Ik heb namelijk genoeg 9sp cassettes liggen en wil graag een 2e setje wielen met dunnere banden gebruiken en ik heb geen zin om nog een 8sp cassette aan te schaffen.
8 kransjes van een 9sp zijn gelijk aan een 7sp cassette, je zult dus een spacer moeten toevoegen. Denk er wel aan dat je met 8sp shifters geen 9sp cassette kunt schakelen. Wat kost een 8sp cassette helemaal? 20 euro toch op zijn max?
- Het mogelijk is om de Alivio crankset, die wel van plastic lijkt, te vervangen met een Ultegra triple crankset 9sp. Ik weet al dat ik de trapas moet veranderen aangezien die Alivio een vierkante heeft, maar weet niet of er nog andere hakelpunten zijn? Of kan ik beter gewoon een Deore crankset ergens goedkoop op te kop tikken?
Een oude Deore met vierkant (als je ze nog weet te vinden in de grabbelton) is zeker een vooruitgang en zal ook passen. Een heel oude Ultegra met JIS natuurlijk ook. Ultegra met 52 tanden is pas interessant wanneer je gemiddelde geregeld boven de 34km/u ligt. Imago kwesties laat ik buiten beschouwing.
- Als laatste wilde ik nog graag weten welke remblokjes aan te raden zijn, ik heb nu Tektro standaard V-brakes en die blokjes die erop zitten, zijn niet zo direct. Of kan dat misschien liggen aan de remmen zelf? Of is het ook mogelijk om Ultegra remmen op zo'n hybride te zetten?
Koop remblokken met triple compound van BBB. Standaardblokjes zijn uiteraard het allergoedkoopste dat er te krijgen is. Raceremmen met langere remtangen bestaan tot, dacht ik 57mm. Je kunt meten of die passen. Shimano levert ze. (specials zijn niet goedkoop) Kijk anders eens in de BMX scene (Dia Compe is een goed merk). Maar die zijn slechts single pivot, niet dual pivot, zoals Shimano raceremmen.
8 kransjes van een 9sp zijn gelijk aan een 7sp cassette, je zult dus een spacer moeten toevoegen. Denk er wel aan dat je met 8sp shifters geen 9sp cassette kunt schakelen. Wat kost een 8sp cassette helemaal? 20 euro toch op zijn max?
- Het mogelijk is om de Alivio crankset, die wel van plastic lijkt, te vervangen met een Ultegra triple crankset 9sp. Ik weet al dat ik de trapas moet veranderen aangezien die Alivio een vierkante heeft, maar weet niet of er nog andere hakelpunten zijn? Of kan ik beter gewoon een Deore crankset ergens goedkoop op te kop tikken?
Een oude Deore met vierkant (als je ze nog weet te vinden in de grabbelton) is zeker een vooruitgang en zal ook passen. Een heel oude Ultegra met JIS natuurlijk ook. Ultegra met 52 tanden is pas interessant wanneer je gemiddelde geregeld boven de 34km/u ligt. Imago kwesties laat ik buiten beschouwing.
- Als laatste wilde ik nog graag weten welke remblokjes aan te raden zijn, ik heb nu Tektro standaard V-brakes en die blokjes die erop zitten, zijn niet zo direct. Of kan dat misschien liggen aan de remmen zelf? Of is het ook mogelijk om Ultegra remmen op zo'n hybride te zetten?
Koop remblokken met triple compound van BBB. Standaardblokjes zijn uiteraard het allergoedkoopste dat er te krijgen is. Raceremmen met langere remtangen bestaan tot, dacht ik 57mm. Je kunt meten of die passen. Shimano levert ze. (specials zijn niet goedkoop) Kijk anders eens in de BMX scene (Dia Compe is een goed merk). Maar die zijn slechts single pivot, niet dual pivot, zoals Shimano raceremmen.
Nog even over de vork van de FX, die is 410mm. Een racefiets vork is 370mm, dat is een, zeer groot, verschil van 40mm. Ik denk dat je in de BMX sfeer moet zoeken, maar die zijn niet ontworpen om te remmen in afdalingen enz.
Helemaal dit topic vergeten.
- Ik heb 8sp op me hybride, maar wil een setje wielen gebruiken waar nu 9sp cassette opzit, leek me handig en goedkoop om daar gewoon een kransje vanaf te halen en een spacer toe te voegen; begrijp nu alleen niet uit je antwoord of dit mogelijk is...
En ik zal 'ns kijken naar die remblokjes, bedankt.
- Ik heb 8sp op me hybride, maar wil een setje wielen gebruiken waar nu 9sp cassette opzit, leek me handig en goedkoop om daar gewoon een kransje vanaf te halen en een spacer toe te voegen; begrijp nu alleen niet uit je antwoord of dit mogelijk is...
En ik zal 'ns kijken naar die remblokjes, bedankt.
Ik zei al eerder op 17-01-09:
Dat betekent dus, dat je met 8sp shifters geen 9sp cassette kunt schakelen, ook al heb je er een kransje afgehaald. Daarvoor heb je dus 9sp shifters nodig. De spacing tussen de kransjes is kleiner en dus ook de rukjes die de shifter aan de derailleurkabel geeft. 9sp spacing is 2,56mm en 8sp spacing 3,0 mm. dat is een flink verschil. De kransjes zijn vrijwel gelijk in dikte, resp 1,78 en 1,8 mm.
Dat betekent dus, dat je met 8sp shifters geen 9sp cassette kunt schakelen, ook al heb je er een kransje afgehaald. Daarvoor heb je dus 9sp shifters nodig. De spacing tussen de kransjes is kleiner en dus ook de rukjes die de shifter aan de derailleurkabel geeft. 9sp spacing is 2,56mm en 8sp spacing 3,0 mm. dat is een flink verschil. De kransjes zijn vrijwel gelijk in dikte, resp 1,78 en 1,8 mm.
Of een Ultegra triple past is ook nog maar de vraag
-kettinglijn+grotere bladen = kans op bladen tegen de chainstays
-kleinere Q-factor = kans op cranks tegen chainstays
-grotere bladen = mogelijk problemen met voorderailleur
Crankstel zou ik gewoon vervangen als je oude bladen versleten zijn.
-kettinglijn+grotere bladen = kans op bladen tegen de chainstays
-kleinere Q-factor = kans op cranks tegen chainstays
-grotere bladen = mogelijk problemen met voorderailleur
Crankstel zou ik gewoon vervangen als je oude bladen versleten zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dat is niet helemaal nodig. Als je de oude 8 speed cassette uit elkaar haalt, en de 9 speed uit elkaar haalt, en de spacer vervangt door de spacers van de 8 speed dan kan het wel.
Indirect gevoel bij de remmen, kan ook liggen aan de kabels, als die de buitenkabels te slap zijn, dan veren ze in en voelt het sponzig.
Indirect gevoel bij de remmen, kan ook liggen aan de kabels, als die de buitenkabels te slap zijn, dan veren ze in en voelt het sponzig.
lior63 schreef:Dat is niet helemaal nodig. Als je de oude 8 speed cassette uit elkaar haalt, en de 9 speed uit elkaar haalt, en de spacer vervangt door de spacers van de 8 speed dan kan het wel.
Dat zou mooi zijn, maar de meeste cassettes bestaan niet uit losse tandwielen en spacers, maar uit een paar losse kransjes en 2 stel kransjes geniet op spiders, niet uit elkaar te halen.