Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

105 39T vervangen door Ultegra 42T

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 16 mar 2009 15:15

Mensen,

Momenteel rij ik met shimano 105 10speed double. Voorop heb ik een 39/52 combinatie en achterop 11-23. Nu vind ik de 39 voor wat aan de kleine kant. Mijn ketting komt redelijk schuin te staan als ik 39-15/16 rij. Als de snelheid wat omhoog gaat, richting de 38 km/u dan gaat mijn ketting al zo schuin staan dat deze tegen het buitenblad aan komt. Doorschakelen naar het grote blad heeft geen nut want die krijg ik pas boven de 45 km/u rond.

Daarom wil ik dus mijn 39T binnenblad vervangen voor een 42T binnenblad. Voor zover bij mij bekend bestaat er geen 105 10speed 42T binnenblad. Voor Ultegra bestaat deze volgens mij wel. De vraag dus, kan ik een Ultegra monteren? Bijde hebben een Bout-cirkel Diameter van 130mm.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

rogi
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2009 22:46

rogi 16 mar 2009 15:23

Zal geen probleem zijn.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 mar 2009 15:24

Timo002 schreef:Als de snelheid wat omhoog gaat, richting de 38 km/u dan gaat mijn ketting al zo schuin staan dat deze tegen het buitenblad aan komt. Doorschakelen naar het grote blad heeft geen nut want die krijg ik pas boven de 45 km/u rond.
Dat hoort geen probleem te geven hoor... er zit voldoende overlap tussen de 39 en 52.
Daarom wil ik dus mijn 39T binnenblad vervangen voor een 42T binnenblad. Voor zover bij mij bekend bestaat er geen 105 10speed 42T binnenblad. Voor Ultegra bestaat deze volgens mij wel. De vraag dus, kan ik een Ultegra monteren? Bijde hebben een Bout-cirkel Diameter van 130mm.

Een (shimano) dubbel heeft een diameter van 130mm, dus als dat overeenkomt zal het zeker passen.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 16 mar 2009 15:29

Volgens mij heb je geen probleem met je binnenblad, maar met de defintie van het begrip schuin:

Bij ca 100 omwentelingen/min:

45 km/u -> 52 x 14
38 km/u -> 52 x 17 (of 39 x 13 maar dat lijkt me onzin)
32 km/u -> 39 x 15

Ik snap dat een 42 binnenblad 'hipper' gevonden wordt dan een 39 hier op het vlakke, maar de overloop is prima. En de beschreven verzetten zijn allen niet extreem schuin.

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 16 mar 2009 16:49

45+ km/u fiets is niet zo vaak, alleen met flinke wind mee, heuvel af of in een sprint.
38 km/u komt nog wel eens voor met de wind mee.
- 52 x 17 kan ik dan wel rijden maar dan zit in net rond het omslag punt voor groot buitenblad / kleine blad. Daarnaast staat mijn ketting toch echt wel flink schuin.
- 39 x 13 red ik niet, dan staat mijn ketting niet alleen schuin maar dan loopt ie al aan tegen het buitenblad / wordt ie soms zelfs al iets opgepakt (dit staat dus totaal los van het begrip schuin).
- 32 km/u (komt het meeste voor) wil inderdaad perfect met 39 x 15. Dat zou overeenkomen met 42 x 16.

Ik wil dus zeker geen 42 omdat dat hipper is, dat gedoe hou ik niet van. Probleem is gewoon dat 39 x 14 (35 km/u) maximaal is voor mijn binnenblad en de stap naar het buitenblad voor mij te groot is. Op het buitenblad moet ik dan 52x19 rijden en dat zet de ketting ook weer flink schuin!

Misschien heeft het schuin staan van mijn ketting wel met de bouw van de fiets te maken, denk aan een smalle trapas. Weet de maat daarvan niet uit mijn hoofd.

Een Ultegra zal lukken, dacht ik zelf ook al wel, dus die ga ik me dan maar eens aanschaffen.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 16 mar 2009 17:00

Een 52 x 19 is min of meer gelijk aan een 39 x 14. Laatstgenoemde is prima te doen op een 23-11 cassette. Een volgende 'zwaarte' komt uit bij een 52 x 17 een ook dat is prima te doen (is imo totaal niet 'schuin').

Maar als je zelden 45 rijdt: waarom dan niet een kleiner buitenblad?

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 16 mar 2009 17:01

En wat als je nu een kleiner buitenblad (50T) monteert? Dat lijkt wel al je hierboven genoemde problemen op te lossen....Tenzij je natuurlijk vaak 52x12 trapt.

Edit: te laat.....Corniel was me net voor

Ik rijd met een compact, met nu een 38T en 48T. Is voor mij ideaal in de polder icm met 12-21 cassette. Ik vind altijd wel een prettig verzet zonder een schuine kettinglijn.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 mar 2009 17:18

Ik vind het schuine ook allemaal wel meevallen.
Anyway, je zou ook nog een 'normale' 12-xx cassette kunnen nemen, dan kun je zekers naar het buitenblad. Als je zelden 45 km/u fietst, heb je een 11 amper / niet nodig..

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 16 mar 2009 17:45

Ik heb sowieso al een 12-27 aangeschaft voor het klimwerk. Vorig jaar Limburgs mooiste gedaan met 39-23, maar heb dit jaar liever iets meer over.

Een ander buitenblad is natuurlijk ook een optie, maar van 52 naar 50 zal denk ik niet hetzelfde resultaat halen dan als de 39 naar 42. Hmm, hier moet ik nog even over nadenken. 52-11 fiets ik inderdaad nooit in, alleen in een afdaling, maar of dat nu 75 km/u gaat of 70 km/u maakt ook niet uit! Dat langzamere is misschien ook wel gezonder :)

Is een 48 ook op een standaard double crankstel te monteren (shimano 105 10speed)?
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 16 mar 2009 17:47

Timo002 schreef: Is een 48 ook op een standaard double crankstel te monteren (shimano 105 10speed)?


Jazeker, op shimano crankstellen past zo'n beetje alles tussen 38 en 58 tanden.
O.a. TA maakt deze bladen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 mar 2009 17:54

Hier kun je alles eens mooi uitproberen..

Persoonlijk zou ik liever een 12 met een 50/52/53 hebben, dan een 48 met een 11 oid, maar daar zijn de meningen misschien over verdeeld :)

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 16 mar 2009 21:03

Probeer ook deze tool eens:

http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechner.html

laat je ook mooi het verloop zien van je verzetten middels een grafiek...
Ik rijd om dezelfde redenen die jij schetst nu een 50/40 compact met een 12-23, zodat ik voor de bergen de 40 kan vervangen voor een 34 met een 12-27 (ben geen geit!).
Bevalt erg goed, zit meestal met een mooie kettinglijn.

Plaats reactie