Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

tripplebladen versleten com

jurjenvanemden
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2010 19:17

jurjenvanemden 19 mar 2011 10:46

Ik heb momenteel tripple en de 2 grootste tandwielen zijn versleten, tesamen met de keting en cassette uiteraard. Gelukkig heb nog een "vers" achterwiel incl 9 speed cassette in de garage staan.

De huidige crank is een shimano 105.
[img=http://www.bike2build.nl/img/product/ca ... 0229_1.jpg]

Momenteel heb ik 30 39 52 bladen en gebruik erg veel de laatste versnellingen (lage trapfrequentie).

Vraag is past elk shimano tandwiel wat 5 bevestigingspunten heeft?

Zag namelijk een nieuwe Shimano Ultegra Triple Crankset Crankstel Cranks FC-6603 te koop staan, voor een redelijk aangename prijs.
Wie het zelf niet kan, onderwijst het, en wie niet onderwijzen kan, levert kritiek

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 19 mar 2011 10:59

In principe volgens mij wel,maar als je het zeker wilt weten zou ik op de shimano of googlen voor de specs van je huidige crankstel en die nieuwe dan weet je het zeker, had ik best voor je willen doen, maar ik zit pas morgen weer op een echte computer

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mar 2011 11:54

Wil je nu een hele nieuwe crank?
Indien je alleen de bladen wil, dan dien je te kijken welke steek de gaten hebben. Ik ga er eigenlijk van uit dat dat bij elk shimano tripple crankstel hetzelfde is. Of de bladen dan ook nog zo mooi aansluiten op de crank is weer wat anders. Tegenwoordig ontwerpen ze (zeker shimano) de crank en tandwielbladen als een geheel waarbij de armen naadloos overvloeien in het kettingblad. Het blad van een andere serie zal dan nog steeds passen maar optisch ziet het er minder fraai uit.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 19 mar 2011 12:10

Die bladen hebben een bepaalde steek, als je bij de fm vertelt dat het shimano is en een triple komt het wel goed, je kan ook de bladen even meenenem. Volgens mij staat de steek er ook op hoor.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 mar 2011 12:52

Shimano triple is altijd 130 mm BCD voor de buitenste 2 bladen. Dus ieder niet-compact blad van Shimano moet er oppassen. Het is alleen de vraag of het wel mooi aansluit. Als je originele Shimano bladen bij de FM gaat halen ben je trouwens knap duur uit. Dat kost je een klein vermogen, een nieuwe crank is dan al vaak goedkoper.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jurjenvanemden
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2010 19:17

jurjenvanemden 19 mar 2011 15:15

Dank voor de antwoorden.

Via de fm kom ik incl montage van 2 bladen en een verse ketting uit op een kleine 200 euro. Schrok hier inderdaad van. Zag de bovengenoemde crankset te koop staan en dan heb ik voor minder een compleet nieuwe crank. Die pekel afgelopen winter heeft blijkbaar goed zijn werk gedaan.

Die moet ik er dan wel zelf onder schroeven. Maar met wat geduld en moeite moet dat te doen zijn. Mocht het onverhoops niet lukken dan kan ik nog altijd alleen de bladen monteren en de huidge crank laten zitten.

Zit er overigens een verschil tussen een trippel buitenblad 52 tanden met steek 130 en dubbel buitenblad 52 tanden ook steek 130?
Wie het zelf niet kan, onderwijst het, en wie niet onderwijzen kan, levert kritiek

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 mar 2011 22:48

Ik heb laatst die buitenbladen, origineel shimano 105, 52+ 42 tands, gekocht bij Bike 24 in Duitsland. Was bij elkaar ongeveer 43 euro. Kettinkje (HG73) voor een euro of 15. Cassette, 9-speed Ultegra is op het web prima te vinden voor een euro of 45. Maakt samen iets meer dan 100 euro. Zelf sleutelen, en dan valt het wel weer mee :-)

Edit: en dan heeft TS die cassette niet eens nodig. Ben je dus voor 58 euro + verzendkosten klaar. 140 euro verdiend!

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 19 mar 2011 23:35

Klinkt bizar, maarre kijk ff naar bbb bladen, hoorde pas van iemand dat ie er heel blij mee was en ze zijn er ook in zilverkleurig, ben je een stuk goedkoper uit.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jurjenvanemden
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2010 19:17

jurjenvanemden 21 mar 2011 01:33

hanz1963 schreef:Ik heb laatst die buitenbladen, origineel shimano 105, 52+ 42 tands, gekocht bij Bike 24 in Duitsland. !


Zit er even op te googelen.
Denk dat ik ze morgen eens bel.
Ziet er bijna te mooit uit om waar te zijn.

thx voor de tip.
Wie het zelf niet kan, onderwijst het, en wie niet onderwijzen kan, levert kritiek

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 mar 2011 15:56

Die prijzen kloppen wel hoor. Ze kosten hetzelfde bij bijv. Rose. Zulke bladen zijn niks waard, tweedehands of via marktplaats hoeft het nog minder te kosten. Die cranksets worden ook gedumpt (bij Rose bijv. een dubbel 52/39 voor 47,95). Ik heb ook nog wel een 50 liggen van een 105 triple, nauwelijks gebruikt.
Buitenbladen voor dubbels en triples zijn hetzelfde, bij middenbladen moet je wel een beetje opletten, vaak hebben de bladen voor triples stijghulpen die bladen voor dubbels niet hebben. Daardoor wordt het schakelen van binnen- naar middenblad vergemakkelijkt.

jurjenvanemden
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2010 19:17

jurjenvanemden 21 mar 2011 19:50

Denk dat ik ze bij rose bestel tesamen met een paar winterhandschoenen.
De huidge zien eruit alsof de hulk ze geleend heeft. En niets zo vervelend als steenkoude handen en voeten op de fiets. Met een beetje geluk ga ik dan dit als laatste tocht met de oude bladen doen.

http://www.dtcnet.nl/cms/toertochten/b- ... -heuvelrug

Lijkt me wel een waardig afscheid dacht ik zo :-)
Wie het zelf niet kan, onderwijst het, en wie niet onderwijzen kan, levert kritiek

Plaats reactie