Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 29 mei 2013 19:43

Dat bedoel ik idd. Foutje.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 29 mei 2013 20:19

Rey953 schreef:Na een jaar lang Squirt Lube gebruikt te hebben, ben ik recent overgestapt op Clean Ride van White Spirit. De laag die dit spulletje achterlaat is duurzamer dan Squirt Lube, wat vooral tot gevolg heeft dat ook bij slecht weer het spulletje beter blijft zitten. Dat was in mijn ervaring toch het voornaamste probleem van Squirt Lube.
Ik heb geen last van dat het niet blijft zitten, bijvoorbeeld 4 uur in de regen gereden met 11 steden en zelfs daarna hoefde ik er geen nieuwe op te doen. Maar wat ik wel irrie vind zijn die zwarte stukken wax in mijn cassette. Gezien dat spul van jouw clean ride heet, is dat daarmee minder?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 mei 2013 23:34

papsnoetn01 schreef:
Suntoro schreef:... kon ik mijn nieuwe gouden KMC SL ketting weggooien, want die was daarna zover uitgerekt, dat hij gewoon een stuk korter was dan mijn 2e gouden KMC SL ketting (waarmee ik wisselde)...
Negatieve rek? ;)
Ah, lees ik dat nu pas... Bedoel natuurlijk langer... :lol:

body schreef:
wasbeer2006 schreef: Gisteren limburg mooiste mee gereden met de mtb, waar ik de meeste kettingen al na 30 km hoorde, ging de mijne het pas na 85km doen.
Volgende keer twee keer je ketting insmeren, eerst de ketting wel laten drogen en je zult zien dat je langer dan 85 km geruisloos kan doorfietsen.
Klopt, bij een schone ketting doe ik dat ook 2 of 3x. Ik smeer zowel op de race als op de mtb met Squirt en de boel loopt echt lekker soepel... Maar de eerste opbreng moet wel goed in de ketting trekken tussen de rolletjes. Wel wordt het een beetje smeriger zwarter dan met Pedro's Ice Wax 2.0... Maar daarmee begon mijn ketting vaak eerder te piepen..

Een 170km op de racefiets blijft geluidloos en na 110km mtb-en bij Limburgs Mooiste was de ketting nog steeds lekker stil. Squirt lijkt mij beter te bevallen dan Ice Wax 2.0 in dit opzicht, maar het oogt wat minder schoon allemaal... Maar sowieso alles op wax basis laat uiteindelijk een klei achtige substantie achter. Misschien Suirt toch iets meer dan andere smeermiddeltjes. Dus moet je zo af en toe wel even je derrie jockey wheels en cassette schoonmaken ook... Maar het flesje Squirt is er door heen gevlogen, omdat ik het op de mtb en racefiets heb gebruikt (en afgelopen maand voor mijn doen heel wat kilometers heb gemaakt). Met name door het vele smeren (2 of 3x) voorafgaande van een lange rit dus...

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 17 jul 2013 18:55

Ik gebruik sinds een paar maanden ook Squirt Dry Lube en Squirt Wet Lube. Nu begrijp ik uit dit topic dat de wax (voor de Dry Lube) in water oplosbaar is. Ik heb een week of drie geleden twee uur door de stromende regen gereden en sindsdien piept m'n ketting al na een kilometer of 50 (nadat ik 'm ingesmeerd heb vooraf). Betekent dit een drooggelopen ketting? Zo ja, is daar nog iets aan te doen? Of kan ik het beste voor iedere rit een gigantische hoeveelheid van dat spul erop kwakken?

Lekker handig trouwens dat zoiets oplost in water. Als ik dat geweten had....

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 jul 2013 19:05

Ik gebruik Squirt Dry Lube nu ruim drie jaar en sinds twee jaar ook op de mountainbike.

Belangrijk om te weten is dat de was tijd moet hebben om in de ketting te lopen. Daarom doe ik een laagje altijd de dag of avond voor een tocht op de ketting. Het vuil wordt door de was naar buiten geduwd en zorgt voor een plakkerig laagje op de derailleurwieltjes. Dit vuil kun je met een doek gewoon weghalen.

Het is mij niet bekend dat het oplost in water. Als je het op de ketting aanbrengt vlak voordat je gaat fietsen, heb je kans dat het niet hecht op de ketting of in de ketting trekt en het bij nattigheid van de ketting afspoelt.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 jul 2013 08:01

Volgens mij werkt het spul enkel bij een volledig schone ketting en tijdig aangebracht.
Mijn ervaringen met squirt zijn redelijk maar zeker niet beter dan vergelijkbare producten die ook met de nodige aandacht zijn aangebracht.
Aan de buitenzijde houdt je lekker lang een schone ketting maar om de interne schalmen (na een lange regenrit of goed ontvetten opnieuw te smeren vond ik de werking (bij 11 speed en DI2) gewoon matig.
De laatste paar jaar impregneer ik de ketting na een ontvettingsbeurt weer met een goede teflonolie. Daarna veeg ik de boel aan de buitenzijde schoon en seal ik de ketting met Ice wax (in ieder geval een drogende waslaag).
Voldoet voor mij super, ketting blijft ook schoon en loop soepeler dan met slechts één produkt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2013 13:14

sharkman113 schreef:Volgens mij werkt het spul enkel bij een volledig schone ketting en tijdig aangebracht.
Mijn ervaringen met squirt zijn redelijk maar zeker niet beter dan vergelijkbare producten die ook met de nodige aandacht zijn aangebracht.
Aan de buitenzijde houdt je lekker lang een schone ketting maar om de interne schalmen (na een lange regenrit of goed ontvetten opnieuw te smeren vond ik de werking (bij 11 speed en DI2) gewoon matig.
De laatste paar jaar impregneer ik de ketting na een ontvettingsbeurt weer met een goede teflonolie. Daarna veeg ik de boel aan de buitenzijde schoon en seal ik de ketting met Ice wax (in ieder geval een drogende waslaag).
Voldoet voor mij super, ketting blijft ook schoon en loop soepeler dan met slechts één produkt.
Daar zat ik dus ook aan te denken eerst smeren met een "normale" olie en dan vervolgens sealen met squirt of een andere wax.

Ga ik eens proberen! Op de MTB heeft de wax op zanderige banen ook zeker voordeel dat er veel minder zand op blijft kleven en dat scheelt aanmerkelijke slijtage.

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 18 jul 2013 20:49

Dan kun je net zo goed Rock n Roll smeermiddel nemen, dat is een combinatie van wax en olie. Je moet het ook schudden voor gebruik (om de wax goed op te verdelen in de olie). Het bevalt mij goed trouwens.

wielerventje
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 aug 2011 09:01

wielerventje 29 sep 2013 19:17

Ik heb net enkele flesjes squirtlube binnengekregen, besteld bij Zoran van www.bikexperto.com. Eerst de ketting goed schoongemaakt en ontvet. Daarna in drie laagjes het smeermiddel aangebracht, zag er zeer goed uit. nachtje laten intrekken en de dag erna een cross ermee gereden. De ketting was aanzienlijk stiller ook nog na halfuur door toch wel zanderige ondergrond. Is me met een goede normale olie nog niet gelukt. Ik zal ook nog wel een keer een ervaring delen na een langere tijd.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 sep 2013 15:59

r600 schreef:Dan kun je net zo goed Rock n Roll smeermiddel nemen, dat is een combinatie van wax en olie. Je moet het ook schudden voor gebruik (om de wax goed op te verdelen in de olie). Het bevalt mij goed trouwens.
Na 2 flesjes Squirt, uit noodzaak een flesje Boeshield T9 meegenomen van de LBS. Squirt was niet op voorraad op dat moment, maar had toch wat nodig... Wel 5,- euro duurder, maar eigenlijk bevalt me dat nu nog beter. Een stuk dunner dan Squirt, en toch zit er ook wax in (maar schijnbaar ook meer olie). Ketting blijft nog langer stil, maar is wel iets zwarter. Alleen weer minder klontjesvorming als bij IceWax 2.0 of Squirt... Kettingen voor de overstap nog wel even goed gereinigd in de ultrasoon reiniger...

Volgens mij is een combinatie van olie en wax in juiste verhouding de oplossing, omdat dat beter tussen de schakels loopt. Dikkere smeermiddelen wat moeilijker, ondanks nacht laten staan...

Verder smeer ik eigenlijk altijd wel voor welke rit dan ook, mtb of racefiets aangezien de meeste wel langer dan 2,5 uur zijn... Al is het met Boeshield T9 niet altijd perse nodig heb ik het idee... Maar ik ben het nu eenmaal zo gewend...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 okt 2013 10:53

Ik gebruik nu Squirt al meer dan twee jaar en ben daar behoorlijk tevreden van. Ik herken de meeste symptomen die hier opgesomd worden in de vele reacties. Positief is voor mij dat mijn ketting nooit piept, altijd vlot schakelt, redelijk proper blijft en erg lang mee gaat. Na 5000 km is mijn ketting nog altijd niet aan vervanging toe (gisteren nog gemeten).
De nadelen zijn inderdaad de kleine klontertjes die van je ketting afkomen en bij te weinig onderhoud aan derailleurwieltjes en dergelijke blijven plakken.
Wat ik hier nog wel niet gelezen heb is dat de ketting er ook behoorlijk stijf van wordt. Ik weet niet of dit echt een nadeel is, maar als ik mijn ketting eraf haal om ze te reinigen is die behoorlijk stijf. Nadat ze gereinigd is wordt ze dan weer soepel. Ik veronderstel dat dit komt doordat wax toch min of meer een vaste stof is die het geheel stijver maakt.

wielerventje
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 aug 2011 09:01

wielerventje 12 okt 2013 16:05

Ik lees hier dat sommige mensen mindere ervaringen hebben met squirt. Ik gebruik het zelf ook en heb alleen maar positieve ervaringen. Ik zelf heb het aangebracht volgens de volgende stappen;
GEBRUIKERSTIPS
1. Ontvet je ketting** , cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt. Liefst 2x met ontvetter ( of onze eigen Bio Bike washer) en daarna met zeepwater. [**Indien je een nieuwe KMC ketting hebt die al met Squirt lube is voorgesmeerd hoef je NIET te ontvetten!]
Daarna de ketting laten drogen en de eerste keer met intervallen van 3 uur een drietal laagjes aanbrengen die je telkens laat drogen alvorens je de volgende aanbrengt.
Hierna voor of na de rit smeren indien nodig (onder droge omstandigheden kun je wel 600 km. rijden zonder bij te smeren).
Na een erg vuile modderrit fiets en ketting met sterk verdunde Bio Bike washer (of zeepwater) wassen en weer 3 laagjes aanbrengen zoals hierboven beschreven.

Plaats reactie