Pagina 1 van 2

Van cantilever naar V-brakes

Geplaatst: 06 jul 2009 20:59
door bertpleizier
Ik heb op mijn Batavus Mohawk voor en achter cantilever remmen.

Kan ik deze simpel vervangen door v-brake remmen (dus cantilever los schroeven en de v-brakes op dezelfde renmokken vastschroeven)? Mijn remhendels wil ik namelijk vervangen, dus dan heb ik de mogelijkheid om de remmen ook gelijk te wisselen.

Geplaatst: 06 jul 2009 21:00
door perik
Ja, geen probleem!

Geplaatst: 06 jul 2009 21:04
door bertpleizier
Naar mijn idee zijn de v-brakes wat krachtiger dan de cantilever remmen. Dit komt denk ik door de manier van trekken door de remkabel.

Bij cantilever remmen wordt verticaal getrokken terwijl de beweging horizontaal moet zijn. Hierdoor heb je naar mijn idee krachtverlies. Klopt dat?

Geplaatst: 06 jul 2009 21:07
door perik
Een goede v-brake remt inderdaad beter dan een cantilever rem. En ze zijn een stuk makkelijker af te stellen!

Geplaatst: 07 jul 2009 16:24
door skimons
zolang je remhendels en remmen allebei voor V-brakes zijn, geen probleem. de remmen gebruiken meer kabel, zeg maar

en je hebt juist geen krachtverlies, omdat je reactiekracht (blokje tegen de velg) in dezelfde richting staat als de kracht van de kabel. dit gaat overigens wel uit van een oneindig stijve remhoef...

Geplaatst: 07 jul 2009 23:13
door bertpleizier
@ Skimons,
Je hebt bij cantilever remmen toch juist wel krachtverlies? Er wordt omhoog getrokken, terwijl de kracht horizontaal ligt.

Geplaatst: 14 aug 2009 23:17
door cg
V-Brakes remmen veel harder. De arm is veel langer dan die van conventionele cantilever remmen. F=Kracht x Arm. Daar komt nog bij kijken dat op een v-brake een paralellogram zit die ervoor zorgt dat het remblokje loodrecht op de velg beland zodat hij over de volle hoogte afslijt. Nadat ik voor het eerst V-Brakes gebruikte op mijn mtb wilde ik never meer terug!!

Re: Van cantilever naar V-brakes

Geplaatst: 21 dec 2013 21:42
door Einstein
Als Cantilevers verwisseld worden door V-brakes moeten de kabels dan vernieuwd worden ivm de lengte voor de V-brakes of houd ik voldoende lengte over?

Re: Van cantilever naar V-brakes

Geplaatst: 21 dec 2013 22:56
door klimmer
De kabelloop is heel anders en veel langer en je moet ook een langere buitenkabel gebruiken. Ach wat zou het, binnenkabel kost €2,50.

Re: Van cantilever naar V-brakes

Geplaatst: 21 dec 2013 23:49
door japiecarbon
body schreef:Als Cantilevers verwisseld worden door V-brakes moeten de kabels dan vernieuwd worden ivm de lengte voor de V-brakes of houd ik voldoende lengte over?
Je heb ook andere rem handels nodig. Dus moet je zoieso de kabels wisselen.

Re: Van cantilever naar V-brakes

Geplaatst: 21 dec 2013 23:50
door riggard
Ze moeten gewoon passen, maar houd er rekening mee dat je dus ook andere remhandles nodig hebt.

Je kabels zullen waarschijnlijk ook niet gaan passen, dus die dien je ook te vernieuwen.

Re: Van cantilever naar V-brakes

Geplaatst: 22 dec 2013 07:29
door Einstein
Ik heb begrepen dat ik voor de mini moet gaan. Normale passen zeker niet?
Zit er nog verschil in merken of zit je altijd goed met Tektro RX5 Mini ?