Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verlichting voor de winter

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 11 sep 2009 14:24

Het plan is de komende winter 'gewoon' door te fietsen. D.w.z.: niet alleen weekendritten, maar ook woon-werk-verkeer. Bovendien moet ik 's avonds nogal eens in Rotterdam zijn (woon in Dordrecht) en ook die ritjes lenen zich goed voor een winterritje op de fiets.

Nou is voor dit laatste een goede verlichting strikt noodzakelijk. De route voert over onverlichte dijken en landbouwweggetjes door de Hoekse Waard, de lantarenpalen die ik onderweg tegen kom zijn op één hand te tellen. Kortom: ik ben op zoek naar goede verlichting die makkelijk van fiets te verwisselen is (racefiets/woon-werk-fiets).

Nou is de zoektocht naar goede verlichting een avontuur op zich. De Lumen, Lux's en Watt's vliegen je om de oren (sommige lampen zijn zo sterk dat ze illegaal zijn????), evenals de verschillende soorten lampjes en breedtes van de straal. Kortom: waar vind ik een goed overzicht van "systemen", uitleg over waardes waar lichtsterkte in wordt uitgedrukt, etc.

Tot slot: uiteraard zijn goede tips welkom. Het enige wat ik weet is dat ik niet ga kiezen voor naafdynamo, want de verlichting moet zowel op mijn hybride (woon/werk) als de racer te gebruiken zijn. En verder gewoon een paar uur voldoende licht geven om met een relaxte snelheid (25 - 30) op onverlichte wegen in de polder te kunnen rijden.

Alvast bedankt voor de reactie!
staal.....what else.....??

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 11 sep 2009 15:07

Voor het voorlicht kan ik je niet verder helpen, maar als je met een Fizik zadel fietst is hun achterlicht aan te raden. Die klik je zo onder het zadel.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 11 sep 2009 15:18

Gebruik zelf voor voor: de Sigmaspor Power led (opvolger heet power led black)
en voor achter: Sigmasport cuberider II
Komt genoeg licht vanaf, alhoewel sommige automobilisten liever hadden dat er wat minder licht van de voorlamp af kwam ;-), maar ze hebben me tenminste wel gezien!

en kijk ook eens naar dit topic,
klik
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 sep 2009 15:19

Lumen: Totale hoeveelheid licht die uit de lamp komt, al 't licht wat in de lucht verdwijnt (en dus verspilt is) wordt ook gewoon mee geteld. Grootste probleem is dat de meeste fabrikanten met theoretische getallen adverteren en geen rekening houden met verliezen, een aantal fabrikanten doen dat wel (en lijken er dan dus slechter uit te komen terwij 't niet zo is).
Lux: Lichtsterkte, meting is afhankelijk van de afstand tot de lamp. Alleen Sigma gebruikt deze eenheid volgens mij nog. Enkel geschikt om modellen bij een merk onderling te vergelijken.
Watt: Het vermogen dat de leds/halogeen lamp op nemen of op zouden kunnen nemen. Oude leds gebruiken net zo veel vermogen, maar geven nog niet de helft van 't licht van moderne leds. Waardeloze aanduiding dus.

Je hebt voor op de weg een smalle bundel nodig en op z'n minst 200 Lumen om lekker te kunnen fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 11 sep 2009 15:20

Je hebt helemaal gelijk. De lumens zeggen niets over het feit of het wel of niet een goed fietslicht is. Veel lampen schijnen net zo hard naar de sterren als naar de weg. Je moet een lampje hebben met geconcentreerde lichtbundel op de weg.

Ik rijd zelf met een b&m cyo. 60 lumens, 2.4 watt. Die geeft veel meer licht waar ik het nodig heb dan m'n petzl 90 lumens 5 watt helmlampje. Ik rijd zelf wel met naafdynamo maar die b&m lampjes zijn ook in batterij uitvoering. Overigens ook dynamolampjes kun je gewoon op 4 penlights aansluiten.

Ik heb een heel scala aan led lampjes gehad zoals bv de cateye 530 etc. Dat is allemaal vrij onaangenaam. Geeft een rondje van 1 meter doorsnede in de verte maar als je wat sneller rijdt :(
Mijn trainingen op bikeplanner.com

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 11 sep 2009 15:26

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149
Kijk eens hiernaar dat is pas licht licht
cornelli racing cycles Uden

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 11 sep 2009 15:48

Ik zou even hier kijken http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... start=1155

Hier staat veel info over verlichting. Voornamelijk om met de mtb door de bossen te rijden.

Ikzelf heb een zelfbouwset waarmee ik s'nachts door de bossen kan rijden (+helmlamp). Waarschijnlijk is dat een stuk meer licht dan je voor op de weg nodig hebt maar je kan maar beter genoeg hebben ;)

Ik weet niet wat je budget is maar voor nog geen €100,- is de sigma powerled wel een mooi lampje. Die is hier vrij goedkoop te halen http://www.bike-components.de/products/ ... ssung.html

De link van hierboven lijkt mij trouwens ook niet verkeerd. Je hebt dan een hele bult licht voor een mooie prijs. Echter verwacht ik dat de behuizing wel wat minder zal zijn als bv de sigma.

Hopelijk heb je er wat aan!

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 11 sep 2009 15:51

Ik heb een led (polaris) van smart gekocht vorig jaar, voorlicht. 15€ geloof ik. 2 AA batterijen, voldoet ruimschoots. Die dingen zijn enorm geëvolueerd, goede lampen waren duur en met accu's of dynamo. Dit si prima.

Achter gewoon standaard rood lampje van paar Euro. Wel in combinatie met reflecterende overjas, reflectoren in de wielen, reflectoren om de enkel, strip op de helm. Ik ben een halve kerstboom, maar ik merk aan de afstand waarop auto's al vertragen dat ik gezien wordt!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 11 sep 2009 16:40

Zoals je zelf aangeeft heb je voldoende verlicting om gezien te worden. Voor dit doeleinde is bijna alle verlichting geschikt.

Echter geeft de topicstarter aan ook te fiesen op onverlichte paden. Op dat moment is het prettig om wat meer licht te hebben. Met de reeds genoemde lampen is het iig een stuk comfortabeler rijden.

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 11 sep 2009 17:33

Ik rij met die smart probleemloos op onverlichte paden, de lichtbundel voldoet op alle vlakken: breed genoeg, ver genoeg voor me uit en licht genoeg.
Voor een nacht MTB zou het dan weer niet volstaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 sep 2009 18:07

Dat geeft echt geen licht, een lullig vlekje op 't asfalt, meer niet. In de randstad gaat 't misschien wel vanwege de extreme hoeveelheid strooilicht die er 's nachts is, maar hier in Twente zou 't wel knap spannend worden.

Een goed achter licht vind ik ook een vereiste naast een fatsoenlijke lamp op 't stuur. Al die lampjes met 5 mm ledjes geven maar weinig licht. Bijv een Planet Bike Superflash geeft zoveel meer licht (je hebt een grote rode vlek achter je op 't asfalt) en kost je de kop ook niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 11 sep 2009 18:09

Zelf ben ik ook opzoek naar een koplamp zodat ik in de winter lekker door kan trainen.
Iemand toevallig ervaring met de Cateye HL EL 530?

Of weet iemand nog een goede koplamp rond de 50 euro? ;)

Plaats reactie