Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Investeren in goed zadel of goede koersbroek?

bash
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 sep 2009 17:31

bash 30 dec 2009 21:12

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: mijn nieuwe fiets wordt afgeleverd met een zeer standaard zadel (Selle Italia XO FLow). Wat is nu wijsheid: investeren in een goed zadel of een goede koersbroek? (bv Assos).

Gr.
Bas

eelcoz

eelcoz 30 dec 2009 21:16

Eigenlijk beide.;)

Wat ik zou doen; sowieso een goede koersbroek kopen en kijken hoe het 'standaard' zadel bevalt. Het is niet gezegd dat het per definitie niet lekker zit omdat het relatief goedkoop is natuurlijk. Maar goed, dit is slechts mijn bescheiden mening.

Ik heb bijvoorbeeld, in mijn tienerjaren, jaren heerlijk gefietst op een zadel van 15 jaar oud dat ook nog eens keihard was.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 30 dec 2009 21:41

Ik ben met mijn laatste fiets overgestapt op een moderne zadel (SLR XC). Ik kon er niet op zitten. Uiteindelijk een pass Assos broeken gekocht en toen ging het redelijk.

Inmiddels het kreng verwijderd en net als op mijn andere fietsen er een gouwe ouwe Rolls op gezet. Ik kan weer met normaal geprijsde broeken rijden!

Mijn moraal: koop een zadel wat bij je past en je kan met een normale fietsbroek rijden.

dicke
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jul 2005 21:17

dicke 30 dec 2009 23:16

Wanneer je begint met een 'goede' broek dan heb je wat betreft de vraag van het al dan niet goed zitten op de genoemde zadel geen discussie omtrent die 'goede' broek.
Alleen het zadel blijft dan over................
DickE

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 31 dec 2009 00:29

De 'betere' fietsenzaken hebben vaak een aantal testzadels die je kan lenen. Er is niets zo persoonlijk als een zadel. Proberen is het devies!!

Voor wat betreft een koersbroek, ik zweer bij Assos. Lastige is dat je geen broeken kan lenen om te proberen, ik snap ook niet waarom...... :-)

Ik heb er 5 jaar over gedaan om de juiste combi te vinden van een Zadel (Selle Italia Flite Max) en koersbroek (Assos Uno of Mille) na jaren met zitvakproblemen.

Succes!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 dec 2009 00:31

Met een goed zadel kan je nog een koersbroek nemen zonder zeem.
Ik rij op een carbon zadel en zelfs met de dunste zemen heb ik nergens last van.
Een goed zadel is dus zeer zeker belangrijker(goed betekent niet duur), het is immers beter voorkomen dan genezen!

Wat ook helpt tegen zitvlakproblemen is Assos broeken creme.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 31 dec 2009 00:38

marsman schreef:
Ik heb er 5 jaar over gedaan om de juiste combi te vinden van een Zadel (Selle Italia Flite Max) en koersbroek (Assos Uno of Mille) na jaren met zitvakproblemen.

Succes!


Mmmm...ok. Ik ben er ook nog niet helemaal uit (nu bijna 2 jr op de racefiets). Ik heb een paar (niet al te dure) koersbroeken, maar mijn duurste (Gonso) rijdt idd niet het lekkerst! ik ben ook aan het overwegen om over te stappen naar een ander zadel. Het idee van een testzadel spreekt mij wel aan, ik ga maar eens langs bij mijn FM.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 dec 2009 00:40

Waar heb je last van?? ALs het irritatie is zou ik eerst die creme proberen! Heel veel mensen zijn daardoor al geholpen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 31 dec 2009 06:45

De broek maakt best veel uit, ik heb 1 keer met een goedkopere broek een wat langere rit gereden en dat deed me een pijn, daarna heb ik die broek ook gewoon laten liggen. Langzaam aan ben ik erachter gekomen wat mijn wensen zijn wat een zadel betreft, dit zonder pijn, mijn wensen zijn gebasseerd op wat ik doe tijdens het rijden, zo kwam ik erachter dat een lang zadel fijn is voor me ipv van het zachte korte dameszadel wat me aangesmeerd was.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 31 dec 2009 08:08

De vraag die nu opkomt wat is een goedkope of normale broek. In mijn beleving is een normale broek een in de prijsklasse van pakweg 100E. En dus niet een Assos van ruim 200E.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 31 dec 2009 09:04

Als het echt een keuze tussen die 2 is, kies dan voor het zadel. Er zullen meer broeken zijn die je goed zitten dan zadels.
Zoals al werd gezegd, zorg dat je kan testen ! En neem de tijd, minstens een ritje of 3 a 4 .

succes

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 31 dec 2009 09:14

Een Assos broek moet je kopen als je een buikje begint te krijgen. Anders zou ik ze links laten liggen. Er zijn zat andere broeken van vergelijkbare kwaliteit voor een kwart van de prijs.

Zelf maak ik nog wel eens kennis met het asfalt. Dit overleefd de broek niet altijd.

Een zadel is erg persoonlijk. Ik heb bijvoorbeeld niks met zo'n gat in het midden. Ik houd mijn zaakie liever warm en aangezien ik niet zo'n dikke reet heb is de XO een ietwat te breed zadel voor mij.

Wat voor een zadel zat er op je oude fiets? Zat je daar lekker op?

Plaats reactie