Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Schoonmaakmiddel voor je fiets

hayes

hayes 22 okt 2021 21:51

scheutje afwasmiddel of autoshampoo voor frame. en wielen, en...
Ketting ontvetten met ontvetter. Al m'n fietsenmakers hebben me zo'n toestelletje aangeraden en dat werkt heel goed.

Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 22 okt 2021 21:54

Werkt prima maar is toch wel een enorm geklieder (op de keukenvloer :lol: )
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

hayes

hayes 22 okt 2021 22:12

De Tukker schreef: 22 okt 2021 21:54 Werkt prima maar is toch wel een enorm geklieder (op de keukenvloer :lol: )
Valt op zich wel mee vin dik. Sopje kan je enkele keren opnieuw gebruiken.
Ik doe het ook wel in het grindweggetje achter ons huis om vlekken te vermijden. Maar eigenlijk mors ik weinig.

En ik ben nochtans niet de meest propere/secure persoon ;)

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 23 okt 2021 13:25

Ik gebruik autoshampoo of beetje groene zeep met water.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 23 okt 2021 15:59

Ik gebruik al jaren autoshampoo om mijn fiets te poetsen, en biologische ontvetter voor de ketting. Dat ging altijd prima en ook nu gebruik ik het nog steeds.

Ik fiets nu alleen nog maar met schijfremmen en het valt me op dat ik mijn schijven en blokken relatief veel schoon moet maken omdat de remfunctie slecht wordt. Veel piepen en slecht remmen. Met name aan de achterkant. Dan ontvet ik de remschijf en schuur ik de remblokjes op tot ze weer schoon zijn (er zit zwarte aanslag op). Het resultaat is de ene keer beter dan de andere. Werkt het niet vervang ik de remblokken maar. Ze zijn dan echter nog niet versleten. Zelfs verre van dat.

Op zoek naar een oorzaak en oplossing op het grote world wide web kwam ik bij een youtube filmpje uit waar autoshampoo als een oorzaak werd gegeven. Met name als je dit rijkelijk gebruikt bij het poetsen. Ruimschoots water met shampoo gebruiken om te poetsen doe ik inderdaad.

Kan iemand dit bevestigen, of is dit een wel heel erg ver gezochte oorzaak?

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 23 okt 2021 16:02

Schijven en blokken spoel ik af met de tuinslang en droog het daarna met een oude zeem.

Beetje groene zeep met water opkloppen met een garde werkt net zo goed of beter dan autoshampoo.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2021 19:38

Sinds ik de ketting wax heb ik vrijwel geen ontvetten meer nodig.
Het beste advies om je fiets schoon te houden is waxen.

Kijk wel uit met dasty en afwasmiddel op gecote onderdelen.
De gouden en Rainbow onderdelen vinden dat niet altijd grappig.
En gebruik geen afwasmiddel op een wit frame, sommige worden geel.

paolo86
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2015 20:04
Locatie: Achterhoek

paolo86 23 okt 2021 22:45

Maak eerst mn ketting schoon en haal vervolgens de wielen er uit.
Ik was vervolgens mn fiets met Meguiars autoshampoo/wax.
Na het licht afsproeien goed droogmaken waarna ik hem inspray met carbon polish van MorganBlue.
Even laten intrekken en vervolgens uitwrijven met een doek.
Dan glimt die weer als een malle ( heb een Celeste Bianchi )
Casette maak ik schoon met een doek tussen de tanden, en bij extreem vuil de doek inspuiten met wat ontvetter..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 okt 2021 23:43

asmeets schreef: 23 okt 2021 15:59 Ik gebruik al jaren autoshampoo om mijn fiets te poetsen, en biologische ontvetter voor de ketting. Dat ging altijd prima en ook nu gebruik ik het nog steeds.

Ik fiets nu alleen nog maar met schijfremmen en het valt me op dat ik mijn schijven en blokken relatief veel schoon moet maken omdat de remfunctie slecht wordt. Veel piepen en slecht remmen. Met name aan de achterkant. Dan ontvet ik de remschijf en schuur ik de remblokjes op tot ze weer schoon zijn (er zit zwarte aanslag op). Het resultaat is de ene keer beter dan de andere. Werkt het niet vervang ik de remblokken maar. Ze zijn dan echter nog niet versleten. Zelfs verre van dat.

Op zoek naar een oorzaak en oplossing op het grote world wide web kwam ik bij een youtube filmpje uit waar autoshampoo als een oorzaak werd gegeven. Met name als je dit rijkelijk gebruikt bij het poetsen. Ruimschoots water met shampoo gebruiken om te poetsen doe ik inderdaad.

Kan iemand dit bevestigen, of is dit een wel heel erg ver gezochte oorzaak?
Nee niet ver gezocht. Veel alles in een autoshampoos bevatten wax. Die wax wil je niet op je remschijven en blokken. De duurdere stripper shampoos bevatten dat vaak weer niet, omdat er dan later weer wax aangebrach wordt.

Overigens worden witte fietsen volgens mij niet geel van afwasmiddel. Gele witte fietsen is echt een UV probleem op de lak, of overmatig zweet van de indoortrainer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 23 okt 2021 23:48

Mijn stralend witte Giant is na 4 jaar nog steeds stralend wit. Het enige wat ik gebruik is afwasmiddel om de fiets te soppen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 24 okt 2021 09:02

Sopje met dreft voor de fiets en ook voor de ketting (met zo'n wasstraatje). Ketting onvetten doe ik 1x als hij nieuw, smeren met wax.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 okt 2021 08:59

Het hoeft niet te verkleuren met zeepsop, maar het kan.
Een beetje goede lak verkleurt niet zomaar en door de zon zou het alleen maar witter moeten worden.

Kijk thuis maar als je witte deuren hebt, de binnenkant van een kast wordt heel snel geel de buitenkant niet.

Plaats reactie