Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vraag: Keuze fietsendrager

thebase
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:40

thebase 23 okt 2020 16:53

ik heb een thule. Ik moet ook altijd weer even wennen hoe het achter mijn auto staat te schommelen. Ik heb begrepen ( en ik zal wel worden gecorrigeerd als ik het verkeerd heb begrepen) dat dit bewust is omdat er dan minder krachten vrij komen op de fiets als je over hobbels e.d. rijdt.
ik heb nog nooit schade gehad aan mijn fietsen ( zowel alu als carbon) of problemen met mijn fietsendrager. Heb met mijn 1e ruim 10 jaar gedaan en sloopte toen door eigenschuld de kabelboom van de verlichting. Deze had ik nog kunnen bestellen en dus repareren maar heb voor een nieuwe gekozen.
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 okt 2020 18:24

Ik heb daarom mijn Thule drager vervangen voor een Hapro drager voor 3 fietsen.
Elke keer zag je de fietsen bewegen op die drager, daar had ik geen goed gevoel bij.
De Hapro Atlas is veel stabieler en zwaarder en de fietsen staan er strak op! Zeer weinig beweging.

Dunn3r
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2019 17:46

Dunn3r 25 okt 2020 06:33

scottpch schreef: 23 okt 2020 18:24
thebase schreef: 23 okt 2020 16:53 ik heb een thule. Ik moet ook altijd weer even wennen hoe het achter mijn auto staat te schommelen. Ik heb begrepen ( en ik zal wel worden gecorrigeerd als ik het verkeerd heb begrepen) dat dit bewust is omdat er dan minder krachten vrij komen op de fiets als je over hobbels e.d. rijdt.
ik heb nog nooit schade gehad aan mijn fietsen ( zowel alu als carbon) of problemen met mijn fietsendrager. Heb met mijn 1e ruim 10 jaar gedaan en sloopte toen door eigenschuld de kabelboom van de verlichting. Deze had ik nog kunnen bestellen en dus repareren maar heb voor een nieuwe gekozen.
Je hebt natuurlijk schutten van de drager maar ook het schudden van de fiets. Als de fiets op zichzelf en los van de drager relatief veel beweegt kan ik me niet voorstellen dat dat is om eventuele krachten op te vangen. Met name hij zijdelings heen en weer wiebelen zou niet hoeven. Voor een korte rit kan het wellicht niet zo veel kwaad maar met meer dan 1000 km voor de boeg wil ik toch dat het er solide uit ziet in de achteruitkijkspiegel.
scottpch schreef: 23 okt 2020 18:24 Ik heb daarom mijn Thule drager vervangen voor een Hapro drager voor 3 fietsen.
Elke keer zag je de fietsen bewegen op die drager, daar had ik geen goed gevoel bij.
De Hapro Atlas is veel stabieler en zwaarder en de fietsen staan er strak op! Zeer weinig beweging.
Die Atlas ziet er ook nog wel goed uit, redelijk diepe wielgoten waardoor de wielen zichzelf nog eens extra klemmen los van de strip waar je ze mee vast zet. Zijn die wielgoten ook uitschuifbaar?

Ik blijf altijd wel fan van die Spinders toch door de bevestiging aan de stuurpen. Niet alleen goed voor het carbon maar op 1 of andere manier heb ik ook het gevoel dat door dat het punt waarmee de fiets vast staat relatief hoog zit dit meerwaarde heeft voor de stabiliteit. Maar goed, misschien ben ik mezelf dingen aan het aanpraten dan :P

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 okt 2020 07:35

Ja, de wielgoten zijn uitschuifbaar dmv inbussleutel te verstellen.
Ook zit er een zacht rubberen huls om de strip waarmee je de wielen vastzet, zodat je carbon wielen niet beschadigen tijdens vervoer.
Ik heb die drager nu zo'n 5jr en alle jaren mee op vakantie richting Italië, Toscane. Geen enkel probleem!
De Hapro drager is van staal en daarom een stuk zwaarder maar ook stabieler dan de Thule, die van aluminium gemaakt is.
Ook de plaatsing van de fietsen is anders bij de Hapro, de beugel om die fietsen vast te zetten staat bij de 3 drager tussen fiets 1 en 2, bij de Thule voor fiets 1.
De beugel is ook hoger waardoor je makkelijker bij de zadelpen kunt klemmen, de beugel van de Thule heb ik zelf laten verhogen omdat ie anders niet bij de zadelpen kon klemmen.
De oude Spinders waren erg goed, hadden echter een paar problemen: De fietsen stonden te dicht op elkaar, waardoor je bij mtb's in de problemen kwam bij de voorvorken en de klemming om de trekhaak was omslachtig met een steeksleutel.
Ook de rubberen strip om de wielen vast te zetten was lastig in de winter met kou.
Dan zat er nul rek op die rubbers en kon je als een gek aan het sjorren om die dingen vast te krijgen met je koude klauwen.
De klemming van de fietsen met die uitschuifbare buizen was wel top.
Tot slot, de Hapro drager is een stuk goedkoper dan de Thule wat komt door de gebruikte materialen, maar zit ook strakker achter de auto wat voor mij de reden was om over te stappen.
En is een Nederlands product van VDL, de club die werkgelegenheid voor nederland hoog in het vaandel heeft staan! :like:
Ps hetzelfde geldt voor de skiboxen van Thule en Hapro, de prijs en het gewicht!
Thule is een stuk duurder maar ook een stukkie lichter dan een Hapro, ik kies voor de degelijkheid van Hapro.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 okt 2020 09:05

Ik ben al jaren tevreden met een Spinder Hawk van 5 tientjes. Alle soorten fietsen passen goed. Hij is wel wat zwaar en montage met die sleutel kan natuurlijk gebruiksvriendelijker, maar de stabiliteit vind ik wel echt super. Racefietsen en mtb zet ik vast aan de zadelpen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 okt 2020 09:53

scottpch schreef: 25 okt 2020 07:35 ..........de Hapro drager is een stuk goedkoper dan de Thule wat komt door de gebruikte materialen, ...................
Ik denk dat het prijsverschil niet zozeer in het materiaal zit maar vooral in de reclame en de "naam".
"Made in Holland" heeft ook zijn prijs.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 okt 2020 11:11

Uiteraard dat ook!
Thule is wat dat betreft een gevestigde naam met zijn bijbehorende premium prijskaartje.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2020 11:40

Waar komt nu ineens het idee vandaan dat Thule niet stabiel achter de auto hangt? 160 door Dld zonder enige twijfel, geen enkel probleem.
En gewicht zegt niets over degelijkheid.
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 okt 2020 12:29

Veel beweeglijker achter de auto, tov mijn Hapro die als een blok achterop de trekhaak zit.
Gewicht zegt wel wat over de beweeglijkheid van je drager, dat is wat ik geconstateerd heb.
Ook op de scharnierpunten van die drager zat wat meer speling.
Wanneer ik in de achterspiegel keek, zag ik behoorlijk wat beweging van de fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 okt 2020 12:47

daniel1975 schreef: 25 okt 2020 11:40 Waar komt nu ineens het idee vandaan dat Thule niet stabiel achter de auto hangt? 160 door Dld zonder enige twijfel, geen enkel probleem..........
Ik heb een Thule Easyfold XT933.
De spanning van de drager op de trekhaak kan je ook instellen.
2 Electrische fietsen achterop en 140-150 km/u zonder beweging van drager noch fietsen.
Om de klemmen juist te positioneren moet je wel wat proberen en spelen met de positie van de fietsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3364
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 okt 2020 13:26

Zelfde Easyfold hier, gebouwd met lichtheid als een van de doelstellingen. Foutloze stabiliteit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2020 14:08

daniel1975 schreef: 25 okt 2020 11:40 Waar komt nu ineens het idee vandaan dat Thule niet stabiel achter de auto hangt? 160 door Dld zonder enige twijfel, geen enkel probleem.
En gewicht zegt niets over degelijkheid.
Hangt ook af van de fiets en auto.
Achter mijn Skoda Octavia met de MTB erop, was 160 totaal geen probleem, harder ook niet.
Zelfde auto met koersfiets met hoge carbon wielen dan was 150 toch het maximum, sneller en de fiets begon wat teveel te bewegen.

Achter mijn Mercedes CLA shooting brake is dezelfde koersfiets al te bewegelijk bij meer dan 120. Nog nooit getest met de MTB.
Afbeelding

Plaats reactie