Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

interesse Sora groep?

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 22 okt 2019 09:28

M lijkt me in dat geval het beste passend. Te meer omdat ik voor een gravel racer, oftewel ook onverhard gebruik, eerder voor iets minder dan iets meer reach zou kiezen. Vergeet wat betreft de reach overigens ook niet dat daar per stuur ook nog wat verschil in kan zitten.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 okt 2019 11:00

De totale reach (en totale stack) is een samenspel van frame reach + stuurpen + stuur reach. Daarnaast is het aantal spacers en de hoek van je stuurpen ook van belang. Enz enz.

Als je echt appels met appels wilt vergelijken zou je onderstaande tool kunnen gebruiken:
http://www.bikegeo.net/

Eerste set stack en reach zijn de waardes die je gemiddeld op de sites van de fabrikanten treft. Soms is er een verwaarloosbare verschil van 1 a 2 mm. Is het verschil meer, dan kloppen de waardes van de fabrikant niet. Klinkt raar, maar van alle frames die ik nagekeken heb met deze tool, klopten er maar een paar niet. Alle andere waren, op soms 1 mm na, spot on. Dan ga ik er vanuit dat de tool klopt.

Tweede set stack en reach zijn de waardes die je bereikt als je alleen naar de spacers kijkt.

Derde set stack en reach, en die wil je hebben, zijn de waardes die je bereikt samen met je spacers en de gekozen stuurpen. Dit is dus gemeten vanaf je trapas tot en met hart van de stuurpen klem aan de stuurkant.

Uiteraard van uitgaande dat je altijd dezelfde stuur gebruikt want daar zit ook verschil in de reach (hart stuurpen tot de remhendels)

Bij je Sensa zou ik dus nog eens nameten wat de stack en reach is van je trapas tot en met het hart van je stuurpen klem aan de stuurkant en een vergelijking maken dmv bovenstaande tool. Vanuit daaruit kun je kijken wat voor een aanpassing voor jou acceptabel is.

hayes

hayes 22 okt 2019 21:25

Merci voor de info allemaal.
Topstone 105 is besteld!

Plaats reactie