Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bellen!

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 20 sep 2018 12:42

Laat hem wel zitten, maar zal toch wel eens fluiten. Als ik dan toch de opmerking krijg dat ik een bel moet kopen zal ik nog eens vriendelijk bellen :lol:

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 sep 2018 14:56

serbak schreef: 20 sep 2018 12:42 Laat hem wel zitten, maar zal toch wel eens fluiten. Als ik dan toch de opmerking krijg dat ik een bel moet kopen zal ik nog eens vriendelijk bellen :lol:
:winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 21 sep 2018 14:11

Nu moet ik wel zeggen,dat een bel op je fiets toch relaxter fietst.
Ik heb nooit een bel gehad uit esthetische overwegingen,maar sinds deze week er een onder m'n stuurpen gezet.Van BBB,met zo'n elastisch bandje.
Ik zie hem niet en hij werkt prima.
Altijd dat roepen,werd ik ook een beetje gestoord van.
En ik heb het idee,dat de medeweggebruikers het ook niet prettig vinden.
Zeker de 65 plussers niet ;)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 sep 2018 14:26

:like:
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 21 sep 2018 14:44

Ik ben zondag jl. (al fietsend met een beginner met een kruissnelheidje van ca. 30 in het uur) weer geconfronteerd met kudde zichzelf Prof menende wielrenners (allen in hetzelfde pak; in mijn optiek sowieso altijd al uiterst dubieus). Deze kudde kwam mij met een kilometertje of 40/uur aan denderen (uiteraard hun goed recht) en kondigde zichzelf daarbij luidkeels aan met zowel een zeer harde "JOOOW" en divers hard gefluit. Mijn compaan viel haast van zijn fiets, eerst van schrik en daarna van het lachen. En daarna de aankondiging dat hij als iemand in de toekomst luidkeels "JOOOW" naar hem roept of naar hem fluit, hij zeker NIET opzij gaat. Zijn commentaar "wat een malloten, die moeten hoognodig opgevoed worden".

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 sep 2018 15:07

@Cobus Ridley: Precies de categorie wielertokkies die de reputatie “hoog” houden, die hebben mailing aan (gedrags)regels en schamen zich daar ook niet voor.
@Berrie50: Het relaxter, idd het goede woord. Daarnaast bellen beter/meer geaccepteerd dan het roepen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 22 sep 2018 12:35

@cobus: dat heb je in het fietsen in fanatieke groepjes. Groepsdruk door een paar haantjes met te veel testosteron. Voor jouw beginner: wen er maar aan, die kun je niet opvoeden. Ik heb zelf ook in zo'n clubgroepjes gefietst en schudde soms dan wel met mijn hoofd van schaamte, maar laat het maar gebeuren. Dat is de subcultuur van de fanatiekelingen. Bellen, wat is dat.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 jan 2020 19:41

Helaas de laatste Knog OI (eerste model) ter ziele gegaan. Had even zo'n simpel (lelijk uitziend) belletje boven op stuur.
Dus maar even forse investering gedaan met een grote en kleine Knog OI de luxe.
Op de CX zit de grote, net naast stuurpen en op mijn MTB netjes bij de rechter shifters.
knog.jpg
Ook even vlot fimpje gemaakt en hoor je goed het verschil. Geluid wel aan :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 19 jan 2020 10:38

Ik rijd al een paar jaar met de Spurcycle bel en weet inmiddels dat ook een bel niet alle problemen voorkomt.
In de meeste gevallen gaat het goed maar andere keren krijg je toch opmerkingen inderdaad.
"Wat een vervelend belletje!" of "Jezus!". 😊
En dan de keren dat je iemand met een gehoorapparaat nadert. Zijn altijd mannen, die horen je dus niet.
En bij stellen fietst de man vaak voorop en hoort de vrouw dus al eerste het belletje. Negen van de tien keer begint de vrouw haar man vervolgens paniekerig te roepen dat hij opzij moet.

De gekste keer was dat ik op een breed fietspad een man en vrouw die naast elkaar fietsten naderde. Man links droeg duidelijk een gehoorapparaat en vrouw rechts fietste niet echt stabiel. Beide eind vijftig. Ik kon er zo langs maar ik naderde op rustig tempo en liet mijn belletje pingen. Geen reactie. Dus ik besluit er rustig langs te fietsen. De Spurcycle klinkt echter nogal lang door en terwijl ik de man voorbij ga, pikt zijn apparaatje toch ineens iets op en hij kijkt over zijn rechter (!) schouder. Daarbij stuurt hij wat naar rechts en als ik er voor fiets hoor ik mevrouw een doodskreet slaken. Soms kan je er maar beter stil langs fietsen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2020 11:08

supermatt schreef: 19 jan 2020 10:38 CUT
. Soms kan je er maar beter stil langs fietsen.
Daarom doe ik dat altijd.
Geen discussie, geen communicatie, geen ergernis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 19 jan 2020 13:36

fredmtb-sport schreef: 18 jan 2020 19:41
Ook even vlot fimpje gemaakt en hoor je goed het verschil. Geluid wel aan :mrgreen:
Volgens mij zit de bel op de mtb strak tegen de klemband van de shifter aan. Een klein beetje ruimte lijkt mij een beter geluid te geven. Fiets zelf met Spurcycles en op mijn CrossCheck zit een gong van Lion BellWorks.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 19 jan 2020 17:36

@supermatt: Bel voorkomt nooit alles, maar die discussie opnieuw oprakelen lijkt me niet echt nodig tenzij er nieuwe inzichten zijn.
@fred404: Zal idd eens even kijken. Op de MTB er alleen maar vlot op gezet, nog niet mee gereden. Maar vond het al netjes klinken. Dank voor de tip :winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie