Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welke stuurpen (graden)

Gebruikersavatar
ducadosdaaz
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2018 19:47

Gebruikersavatar ducadosdaaz 20 aug 2018 20:09

Dag iedereen

Ben nieuw op het forum. Heb hier al het een en ander kunnen opsteken, waarvoor dank!

Omdat ik last kreeg aan beide knieën, boven de knieschijf, heb ik mij eens laten opmeten vorige week. Ik ben nu mijn fiets, een Cube agree pro (2017), aan het afstellen volgens de cijfers die ik heb meegekregen.

Mijn zadel moest een héél stuk vooruit en omhoog. Voor mijn zadel heb ik de positie moeten aanpassen met een andere zadelpen zonder setback. Dat is al gelukt. Ik zou nu goed moeten zitten t.o.v. het bracket.

Omdat mijn zadel ongeveer 2 cm vooruit moest, moet de stuurpen dus ook meer naar voren.

Ik denk dat er nu een stuurpen op mijn fiets zit van 110 mm met een hoek van 6 graden. Zou dit kunnen kloppen? In bijlage een foto van de lengte van de pen en een screenshot van Obsfit waarin ik een poging heb gedaan om de hoek van de pen te bepalen. De balhoofdhoek (72,5°) heb ik overgenomen van de geometrie die Cube opgeeft.

In principe zou ik dan met een stuurpen van 130 mm ongeveer goed moeten zitten, hoop ik.

Bedankt!
Bijlagen
stuurpen.png
20180820_194154_.jpg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2018 21:28

Gokje, bij Edwin Achterberg geweest voor de bikefit?

6 graden is de standaard hoek voor de meeste stuurpennen, dus dat is een veilige aanname i.c.m. je metingen en tekeningen. Bedenk je wel dat je stuur verder omhoog komt met een 2 cm langere pen, omdat de stuurpen een effectieve positieve hoek maakt. Misschien wenselijk? Indien niet, dan moet je een stuurpen met een iets grotere hoek, richting de 10 graden, zoeken of een spacertje er onderuit halen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 20 aug 2018 21:48

Hier kun je berekenen wat de invloed is van de hoek van de stuurpen op de afstand. Ik zit graag diep en heb -17 graden.

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
ducadosdaaz
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2018 19:47

Gebruikersavatar ducadosdaaz 21 aug 2018 00:17

Vieux chnoque schreef: 20 aug 2018 21:48 Hier kun je berekenen wat de invloed is van de hoek van de stuurpen op de afstand. Ik zit graag diep en heb -17 graden.

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Bedankt, ga ik morgen eens een beetje mee experimeteren.
amclassic-fan schreef: 20 aug 2018 21:28 Gokje, bij Edwin Achterberg geweest voor de bikefit?

6 graden is de standaard hoek voor de meeste stuurpennen, dus dat is een veilige aanname i.c.m. je metingen en tekeningen. Bedenk je wel dat je stuur verder omhoog komt met een 2 cm langere pen, omdat de stuurpen een effectieve positieve hoek maakt. Misschien wenselijk? Indien niet, dan moet je een stuurpen met een iets grotere hoek, richting de 10 graden, zoeken of een spacertje er onderuit halen.
Neen, toch niet, Ik woon in België ;-)

Dat ik iets hoger kom, zou eigenlijk niet eens zo erg zijn. Ik zou volgens de meting namelijk iets hoger mogen komen met het stuur. Nu heb ik een verschil tussen zadel en stuur van om en bij de 12 cm. Voor ik mijn zadel afgesteld heb, was dat rond de 10 cm vermoed ik. Ik heb nog een aantal spacers (rond de 2 cm) boven de stuurpen zitten dus er is nog wat speelruimte.

Wat zou er dan de voorkeur dragen?
-spacers boven stuur laten zitten en verder voren (en tegelijk ook naar boven) met enkel een langere stuurpen?
-vlakker ("richting waterpas") komen met stuurpen en spacers naar onder verhuizen?

Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het begrijp... Die screenshot is Obsfit is dat nu 6° of -6°?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2018 08:49

ducadosdaaz schreef: 21 aug 2018 00:17..............
Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het begrijp... Die screenshot is Obsfit is dat nu 6° of -6°?
Je stuurpen is -of+ 6° afhankelijk van hoe ze je monteert en zoals ze nu gemonteerd is staat ze -6°.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 aug 2018 09:11

Zo lastig is het niet hoor. Je stuurpen maakt een hoek van 90-72.5-6 = 11.5 graden met de horizontaal. En als je iets van goniometrie snapt: Je stuur komt door de stuurpen stuurpenlengte*sin(180*11.5/pi) omhoog
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 aug 2018 10:54

53x11 schreef: 21 aug 2018 09:11 Zo lastig is het niet hoor. Je stuurpen maakt een hoek van 90-72.5-6 = 11.5 graden met de horizontaal. En als je iets van goniometrie snapt: Je stuur komt door de stuurpen stuurpenlengte*sin(180*11.5/pi) omhoog
huh? Goniometrie? Nooit van gehoord :lol:

Gebruikersavatar
ducadosdaaz
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2018 19:47

Gebruikersavatar ducadosdaaz 21 aug 2018 19:49

Lcsmet schreef: 21 aug 2018 08:49
ducadosdaaz schreef: 21 aug 2018 00:17..............
Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het begrijp... Die screenshot is Obsfit is dat nu 6° of -6°?
Je stuurpen is -of+ 6° afhankelijk van hoe ze je monteert en zoals ze nu gemonteerd is staat ze -6°.
Ja, inderdaad... Wat stom van mij :oops:

Heb net eentje besteld van 130 mm en 6°, daarmee kom ik 19 mm vooruit en 4 mm hoger dan mijn stuur nu staat. Dat is ietsjes korter en lager dan de 'geadviseerde zit'.

Ik zie wel hoe het gaat: beetje met de spacers spelen. Als ik voel dat ik nog verder en/of dieper kan, kan ik nog altijd een andere pen bestellen. Nog langer en/of andere hoek.

Maar vooral: fietsen want lig al een week of drie stil :roll:

Bedankt voor de tips.

Plaats reactie