Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen en/of banden nut?

fvd2
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2021 11:46

fvd2 23 nov 2021 11:51

Ik ben sinds kort begonnen met fietsen en heb een Cube SL Road Race fitness fiets.
Omdat ik nog niet wist of ik het fietsen leuk ging vinden, heb ik gekozen voor een fiets die ook nog redelijk geschikt is voor woon werk verkeer. Voorlopig gaat er dan ook sowieso geen andere fiets komen.

De wielen die erop zitten zijn de Cube RA 1.9 fabriekswielen en de banden zijn Schwalbe
Schwalbe G-One Allround, Kevlar 40mm banden. Nou vroeg ik me af of ik voor en budget van rond de 400/500 euro een flink merkbare upgrade kan kopen voor wat betreft wielen en/of banden. Hoe erg ga ik het in eerste instantie merken als ik naar banden van 28 of 30mm ga?

En gaan andere wielen (bijvoorbeeld ERE Explorator GC 30 Alu Disc, Ere Explorator GC45 of Mavic Comic Elite UTC Disc) ook nog verschil uitmaken, of is dat verwaarloosbaar?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 nov 2021 14:11

Lichtere wielen (en banden) maken veel uit voor het rijgevoel. Je fiets voelt wendbaarder, speelser en je kan wat sneller aanzetten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 nov 2021 14:33

Waarom ERE banden?
Je zou al kunnen starten met echte racefietsbanden in 28-32 mm te monteren en zien of dat het gewenste resultaat heeft.
Dan heb je alleszins de banden al.
Nieuwe wielen kan je altijd nog kopen.
Lichtere wielen gaan je op de rechte stukken niet harder doen rijden.
Van nieuwe lichtere wielen ga je dus niet echt harder rijden, maar als je er blij van wordt is dat toch ook al iets waard. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 23 nov 2021 14:34

Als beginnend fietser, net als 80% van de andere fietsers zul je daar niks, maar dan ook helemaal niks merken van 'lichtere' wielen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

hayes

hayes 23 nov 2021 14:41

Ik sluit me hier bij aan.
Je voelt het wel, maar zeker als je niet echt heel sportief fietst, zou ik de 500 euro mooi in m'n zak houden.
Qua banden ga je net iets sneller gaan met dunnere bandjes. Je offert dan wel weer behoorlijk aan comfort in.
De G-One allround vind ik een heerlijk bandje, heel comfortabel. Maar niet specifiek een wegband.

Wel een mooi fietsje, zeker in dat blauw.

Plaats reactie