Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Continental GP 5000 TL vs (iets ander :-) )

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 22 nov 2021 09:18

Jaren heb ik gereden op de Continental GP 4000 bandjes. Altijd zeer tevreden. Daarvoor heb ik veel Schwalbe One gereden, waar ik minder tevreden over was.

Nu sinds enkele jaren de GP 5000 TL (ik rijd ze tubeless) en daar ben ik zeer ontevreden over. De afgelopen twee achterbanden heb ik 2000 km op gereden! In beide kwam een gat die de latex niet meer kon dichten en die bovendien zo groot was dat de binnenband zich eruit begon te wringen.

Nu zie ik op bv https://www.bicyclerollingresistance.co ... ke-reviews in de Graphical Overview (top 5 or selection), dat de GP 5000 TL wel een zeer hoge 'puncture resistance' heeft. En dat ook vele hier, in de vele andere topics over banden (met heel veel meningen), ook veelal tevreden zijn.

Kortom: heb ik 2x flink pech gehad met 2000 km? Of komt dit vaker voor? De slijtageindicatoren op de band, zijn overigens ook zo goed als weg na 2000 km. Ik moet ze dan goed zoeken.

Ik twijfel of mijn volgend setje weer de GP 5000 TL moet zijn of dat ik toch moet uitkijken naar iets anders (misschien terug naar de Schwalbe Ones? De pro versie schijnt vergelijkbare resultaten te leveren en ook redelijk duurzaam te zijn).

Mijn wensen:

- duurzaam (ik wil toch wel 4-5000 km mee kunnen rijden, achter)
- lekbestendig
- lage rolweerstand/goede grip/etc

(prijs is irrelevant)

Overigens rijd ik met mijn voorband wel ruim 5000 km.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2021 09:31

De puncture protection test van BRR zegt in mijn ogen niet zoveel. Het is een statische test waarbij iets scherps door de band wordt gedrukt. En daarbij meten ze hoeveel kracht het kost.

In de praktijk werkt lekrijden niet zo. Het maakt ook uit hoe waarschijnlijk het is dat iets scherps aan de band blijft plakken en daarmee door meerdere omwentelingen door de band gedrukt wordt. Aan sommige banden blijven de scherpe steentjes niet plakken, maar aan deze continental 5000 dus heel goed. Het is heel zacht rubber en het slijt redelijk snel. Je blijft er ook steentjes uit pulken. Overigens haalt continental hun lage rolweerstand vooral uit zeer dunne zijwanden, die dus ook nog best vaak scheuren.

Ik snap ook niet waarom ze vaak zulke lovende reviews krijgen. Ik ben er vaak toch minder tevreden over.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 nov 2021 09:44

De gewone Schwalbe One die ik op de winterfiets heb, voldoet wel aan je wensen (alleen is de rolweerstand iets hoger)

In de zomer rijd ik met de Vittoria Corsa Control, die bevalt me erg goed (op wat probleempjes met gaatjes in de wang na, die op de laatste set niet meer aanwezig waren). Erg veel grip (ook in de regen), erg comfortabel, niet snel lek en minder rolweerstand dan de Schwalbe One. Met de laatste achterband (die probleemloos was) heb ik net geen 3000km gereden (ik verslijt de meeste banden erg snel, geen idee waarom)

Ik heb nu voor volgend jaar een setje Michelin PowerRoad liggen, die krijgen ook goede reviews. Echter nog niet gemonteerd.

Ik vrees dat vooral wat "try and error" wordt. Wat voor de ene goed werkt, is minder voor de andere.
Afbeelding

timhoeks
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2017 12:31

timhoeks 22 nov 2021 09:56

ja, mijn ervaring ook dat ze gauw stuk gaan. alleen hoeveel weeg jij? misschien dat dat de factor is?....

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 nov 2021 10:06

Ik denk op de eerste plaats dat je pech had. De Conti GP 5000 TL komt als de meest lekbestendige uit diverse tests. Zelf reed ik twee sets banden op (25 mm en 28 mm) zonder ooit lek te rijden. Ik weeg 93 kg.
Ik vond de montage van de Conti's heel lastig en ik vind het gewicht te hoog, zeker van de 28 mm.
Ik stapte daarom over naar de Schwalbe's (Pro one voor tubeless) Die bevallen uitstekend. De montage ging zonder gereedschap, het gewicht is voelbaar lager en het rijgevoel is erg goed.

De nieuwste Conti's schijnen overigens weer een stuk beter te zijn dan de oude.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2021 10:18

Het zijn misschien de beste banden in de eerste 1000km van hun levensduur :roll:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 22 nov 2021 11:43

@thestudent: misschien is dat wel zo inderdaad, dat er makkelijk scherpe dingetjes aan blijven plakken. Bij beide banden waar ik 2000 km mee gereden heb, zat er dus een 'ronde' beschadiging (geen scheur-achtig iets). Zou dus goed kunnen zijn dat het een scherp steentje is geweest.

@TL: dat is misschien ook wel een optie, de 'gewone' Schwalbe One. Ik moet eens even goed gaan kijken naar de exacte verschillen (behalve de prijs ;-)).

@timhoeks: ik ben 70 kg (en 1,80 m), dat zal de belangrijkste reden niet zijn...

@Harryuithilversum: wat bedoel je met de 'nieuwste'? Zijn de eerste GP 5000 TL die op de markt kwamen anders dan degenen die nu op de markt zijn? Is daar een verbetering doorgevoerd?
De banden gaan er inderdaad lastig om, maar met een beetje goed positioneren, wat wrikken en draaien, lukt het altijd wel zonder gereedschap. Zeker als iemand helpt met de randen vasthouden en extra druk geven.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 nov 2021 11:45

thestudent schreef: 22 nov 2021 10:18 Het zijn misschien de beste banden in de eerste 1000km van hun levensduur :roll:
Welke? De conti's of de schwalbe?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 nov 2021 11:49

piethenk schreef: 22 nov 2021 11:43
@Harryuithilversum: wat bedoel je met de 'nieuwste'? Zijn de eerste GP 5000 TL die op de markt kwamen anders dan degenen die nu op de markt zijn? Is daar een verbetering doorgevoerd?
De banden gaan er inderdaad lastig om, maar met een beetje goed positioneren, wat wrikken en draaien, lukt het altijd wel zonder gereedschap. Zeker als iemand helpt met de randen vasthouden en extra druk geven.


De nieuwste versie: de S TR, zou wat lichter en lekbestendiger zijn dan de voorganger.
Zie ook: https://www.roadbike.de/rennrad-parts/c ... prix-5000/

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 22 nov 2021 11:54

HarryuitHilversum schreef: 22 nov 2021 11:49
piethenk schreef: 22 nov 2021 11:43
@Harryuithilversum: wat bedoel je met de 'nieuwste'? Zijn de eerste GP 5000 TL die op de markt kwamen anders dan degenen die nu op de markt zijn? Is daar een verbetering doorgevoerd?
De banden gaan er inderdaad lastig om, maar met een beetje goed positioneren, wat wrikken en draaien, lukt het altijd wel zonder gereedschap. Zeker als iemand helpt met de randen vasthouden en extra druk geven.


De nieuwste versie: de S TR, zou wat lichter en lekbestendiger zijn dan de voorganger.
Zie ook: https://www.roadbike.de/rennrad-parts/c ... prix-5000/
Volgens de puncture test van bicyclerollingresistance.com is dat niet zo...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2021 12:00

De conti's. Ze testen inderdaad super goed in droog en nat. En ik vind ze ook prima rijden verder. Maar ze worden snel vierkant, slijten hard en pakken veel op. En na mijn nare ervaring dat de sidewall open scheurde over een aantal cm was ik er wel helemaal klaar mee. Daarnaast ook nog eens moeilijke montage op de velg. Er ligt hier nog een nauwelijks gebruikte 25mm 5000 TL ( voorband geweest )

Maar goed ik ben vittoria fan. En daarna denk ik eerst aan Pirelli, die deden het ook zeer aardig ( niet tubeless getest ). Rubino pro TL in herfst/winter en corsa control in lente zomer. En sinds ik dat doe nul lek.

De Schwalbe ones vind ik dramatisch in nat weer, maar met heel lage druk kan je dat nog wat compenseren. Het is minder erg dan het voelt, maar ik krijg het vertrouwen er niet op. Heb ze weggegeven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 nov 2021 12:31

Heb zojuist een set nieuwe Pro One's TLE gemonteerd, had hiervoor de vorige versie van Pro One TLE.
Deze set is zo'n 5000km meegegaan, slechts 1x de band moeten plakken van binnenuit omdat de latex het gat niet kon dichten.
Heb nu de nieuwe set zonder latex gemonteerd, kunnen ze de hele winter een beetje oprekken op de velg.
In het voorjaar gaat dan de latex erin, kijken of ze weer een heel seizoen meegaan.

Plaats reactie