Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Ksyrium SL (velgrem)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 21 nov 2021 16:42

of de paradigm elite

dit soort velgen combineer je toch met 28mm of bredere banden?
ik heb ze op mn crosser/gravelbike

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2021 17:08

pino schreef: 21 nov 2021 16:31 Wie is er niet groot geworden met GP4 en/of Open 4 CD? Tot systeemwielen prijstechnisch onverslaanbaar werden.
Alle velgen die stuk gingen waren Mavic’s , maar ook omdat het de enige velgen waren waar flink mee gereden werd.
Ik hen vooral problemen gezien met Mavic systeemwielen, nooit echt met de losse opbouw.


Ik ga denk ik die Ksyriums maar eens een kans geven. Met 25mm banden tubeless lijkt mij dat best een lekkere combi.
En ze zijn gelukkig gestopt met die koppelverkoop met banden; extra betalen voor banden die ik niet wil was absoluut geen optie.
Less is bore

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 dec 2021 12:20

Beetje late reactie, sorry.

Ik heb geen aanwijzingen dat Mavic de problemen echt heeft opgelost. Scheurtjes in de velg komen ook bij de recentere modellen voor. Als je relatief licht bent, zijn de wielen alweer wat beter geschikt. Daarnaast zijn er de bekende nadelen die aan merkwielen kleven (ik copy/paste van mijn website, met lichte edit):

- een wiel goed spaken kost een bepaalde hoeveelheid tijd en die tijd wordt bij merkwielen lang niet altijd daadwerkelijk in een wiel gestoken, met als gevolg: slagje, spaakspanning te laag, etc. (komt dus ook bij nieuwe wielen voor);

- bij de vervaardiging van merkwielen wordt uitgegaan van de gemiddelde rijder (bijv. 1m80/80 kg) maar als u bijvoorbeeld 65 kg of 100 kg weegt, is zo'n set al niet meer ideaal voor u (wie wil trouwens voor 'gemiddelde rijder' gehouden worden?);

- bij merkwielen wordt vaak een 'maximaal rijdersgewicht' vermeld, maar dit betekent helemaal niks aangezien de ene rijder veel meer fietst dan de ander. Het is misleidend en zou verboden moeten worden. Iemand die bijvoorbeeld 100 kg weegt en 10.000 per jaar fietst, zou bij een wielset met 'maximaal rijdersgewicht van 110 kg' kunnen denken dat die set geschikt voor hem is;

- te vervangen onderdelen van een merkset moeten bijna altijd (dure) onderdelen van datzelfde merk zijn, (goedkopere) onderdelen van andere merken passen niet;

- sommige merkwielen (bijv. Mavic R-Sys, Fulcrum en Campagnolo) zitten behoorlijk onhandig (of vernuftig, het is maar net hoe je het bekijkt) in elkaar, zodat reparaties (bijvoorbeeld vervangen van de velg) veel tijd en dus geld kosten;

- de communicatie met, en deskundigheid van sommige leveranciers van onderdelen van merkwielen zijn niet om over naar huis te schrijven, met soms lange wachttijden voor klanten tot gevolg (het komt voor dat een paar keer achter elkaar de verkeerde onderdelen worden opgestuurd, etc.).;

- bij sommige merken ben je als consument totaal afhankelijk van een service centre en ben je niet vrij om je wiel ergens anders te laten repareren. Zo'n service centre kan bovendien slecht bereikbaar zijn of zich in het buitenland bevinden.

Groet,

Hans

daniel1975 schreef: 19 nov 2021 22:43 Wat is tegenwoordig de kwaliteit van Mavic?
Ik zoek nog een leuk setje voor tubeless en dit is wel netjes in veel opzichten:
- ca 1500gr
- 19mm intern
- zonder lint tubeless geschikt
En dat voor €558,-

https://www.bike24.com/p2402987.html

Alternatief is een veel duurder setje DT Swiss (18mm)
DT Swiss PR 1400

Plaats reactie