Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum racing 77db of Newmen Evolution SL R.32

lvdh100
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2014 17:33

lvdh100 14 nov 2021 21:59

Hoi allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fiets. Nu twijfel ik over de twee modellen van cube agree, namelijk:
de normale (https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... tencarbon/)
of
de pro (https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... eyncarbon/)

de een is ulegra en mechanish en de ander electrisch en sram.
Daarnaast hebben ze een andere wielset. Helaas kan ik op internet (en ook op dit forum) weinig vinden over het verschil in kwaliteit tussen beide sets. Hopelijk kunnen jullie daarmee helpen.

Wat is de kwaliteit van
Fulcrum Racing 77 DB
en
Newmen Evolution SL R.32

Wat is de betere set? Ik ben 84 kg, fiets hoofdzakelijk in Nederland op de weg.

Kennen jullie deze wielsets?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 nov 2021 16:26

Ik denk de Fulcrums maar dat is meer gevoel dan wetenschap.

Wielen zijn vaak het ondergeschoven kindje bij nieuwe fietsen, alsof er wordt gedacht: "o ja, er moeten ook nog wielen in". Om de prijs zo laag mogelijk te houden, komen er dan vaak niet al te beste wielen in.

Als je specifieke wensen hebt wat betreft de wielen, zou je kunnen vragen of je de fiets zonder wielen kunt kopen (minus €250-350) om vervolgens zelf op zoek te gaan naar het setje dat je wilt.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 nov 2021 17:55

De Newmen set kost een veelvoud van een Fulcrum 77 set.
Of die beter is weet ik niet maar de prijs zou kunnen laten vermoeden van wel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 nov 2021 19:30

Afgaande op de velghoogte en het gewicht van de velgen lijkt me de newman de betere velg.
De prijszetting kan ook zo zijn gedaan om ons te laten denken dat ze bij cube echt behoorlijke wielen steken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 nov 2021 19:57

Newmen maakt vooral mtb wielen. Ik meen mij vaag te herinneren dat cube en Newmen met elkaar te maken hebben (onder dezelfde paraplu). Maar pin mij daar niet op vast.

De Newmen wielsets die ik hier voor onderhoud heb gehad (wel allemaal mtb) zaten goed in elkaar en konden een stootje hebben.

Fulcrum 77 is de oem type voor fulcrum racing 7. Ik dacht dat deze ook als 700 db door het leven gaat. Hoe dan ook, is het de basic serie van Fulcrum.

hayes

hayes 15 nov 2021 20:15

Ik denk dat de keuze tussen deze twee fietsen er vooral één is van elektronisch schakelen of niet?
Ik zou persoonlijk voor de 'gewone' versie gaan.

Als je andere (hogere of carbon) wielen zou willen steken, ga je meer voor deze Newmen wielen krijgen. Zo kan je tegen een niet té grote meerkost eventueel carbon wielen steken. Als je dat zou willen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 nov 2021 21:09


lvdh100
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2014 17:33

lvdh100 16 nov 2021 12:18

Dank voor jullie reacties en het meedenken.
Over de fulcrum 7 db is wel een en ander te vinden. Goed om te weten dat die hetzelfde zijn als de 77db.

Mijn gevoel zegt dat de fulcrum wielen sowieso degelijk zijn en geen gezeur gaan opleveren. Wat betreft de newmen ben ik wel wat reviews tegen gekomen van kapotte spaken. Het kan natuurlijk zijn dat deze problemen in de nieuwe wielen reeds verholpen zijn.

Ook goed om te horen dat Newmen wielen bij de MTB er in ieder geval degelijk uitzien.

Ik blijf het een lastige keuze vinden tussen deze twee fietsen. In mijn orientatie heb ik wat korting kunnen krijgen op de pro versie. Netto verschil tussen beide fietsen is dan ongeveer 100 euro. Afweging is dus 100 euro meer betalen met goedkopere wielen maar wel elektrisch schakelen of betere wielen en mechanisch schakelen.

Ik ga er nog even over nadenken.
Dank voor de hulp

ccc
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 16 nov 2021 13:16

ik denk ook dat je eerst de keuze moet maken of je electronisch schakelen wil of mechanisch .
Met je fietsenmaker kan je altijd een deal sluiten en opteren voor andere wielen .
PS : ik bemerk wel dat de fiets met electronisch schakelen neerkomt op een gewicht van 9,2 kg zonder pedalen terwijl deze met mechanische Ultegra ' slechts' op 8,5 kg komt , maar in de huidige tijden maakt gewicht blijkbaar niet zoveel meer uit . Enkele jaren geleden wilde niemand nog een fiets van meer dan 7,5 kg ; het kan verkeren zei Bredero ..
ccc

D-man
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2020 19:24

D-man 19 nov 2021 09:36

Qua wielen zou ik voor de newmen kiezen, zijn oerdegelijke en goede wielen! M.i. beter dan de Fulcrum..

maar zoals al eerder vernoemd zou ik vooral naar het schakelen kijken, ik zou hier 100% voor de AXS gaan.. Als je dat 1x gewend bent ga je niet meer gelukkig worden van welke mechanische groep dan ook...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8454
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 nov 2021 10:39

Sram Rival en later paar mooie carbon hoepels op maat laten maken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 nov 2021 11:22

Die newmen velgen ken ik niet (vind ze overigens spuuglelijk, maar dat is smaak). Ik heb een setje fulcrum 77 gehad, probleemloze wielen die ik jaren misbruikt heb in mijn winterfiets. Gingen een jaar of 4 mee in winterfiets, waar Mavic Ksyriums na 2 jaar op waren.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie