Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe carbon wielset

Joostblom
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:39

Joostblom 13 okt 2021 16:32

Beste forumlid,

Ik ben opzoek naar een (nieuwe) set carbon wielen voor onder mijn giant propel. Op dit moment zitten daar nog de standaard alu velgen (30mm) onder. Ik kan de mogelijkheden onderverdelen in drie opties:
- "Standaard" velgen (Scope, FFWD, Mavic etc)
- "Chinese" velgen (Winspace)
- Maatset

Ik neig naar de eerste optie, mede vanwege de garantieafhandeling wat mij lastiger lijkt met velgen die zijn aangeschaft in het buitenland. Ik heb verder geen ervaring met een maatset, maar ik laat mij graag overtuigen wat hier de voordelen van zijn.

Wat zoek ik:
- +- 55 mm hoog (Voor winderige dagen heb ik de andere set)
- Disc brake
- Prijs max 1200 euro
- Zal gebruikt worden tijdens o.a. triathlons
- Gewicht: 80kg

Opties:
- FFWD RYOT 55 mm met de DT SWISS 350 naaf: deze kan ik voor 1100 krijgen. Of voor 150 euro meer met de (betere?) FFWD naaf.
- Fulcrum Wind 55 C19 Carbon Disc: 1000 euro
- Vision SC 55 Disc Racefiets Wielen: 1000 euro
- Stealth raptor 55 met stealth SL4 naaf: 1200 euro
- HUNT 54 AERODYNAMICIST: 1279 euro
- Winspace Hyper of Lun

Kortom er is keuze genoeg en ik zie door de bomen het boos niet meer. Heeft één van jullie ervaring met bovenstaande wielen en wat zou jullie advies zijn? Hoor ook graag waarom eventueel een maatset een betere optie zou zijn.

Alvast bedankt!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 okt 2021 16:48

Ik zou zelf niet zo snel meer gaan voor Chinees in geval van velgremmen (twee verschillende velgen zijn gesneuveld (remrand aan flarden) ondanks mijn redelijke daaltechniek en gewicht van 71kg), maar in geval van disc zou mij dat niet weerhouden. Overigens rijd ik ook al 30.000 km op een chinees gravelframe. En die heeft al heel wat te verduren gekregen.
Garantie zou ik niet teveel van voorstellen. Teveel gevallen op dit forum langs zien komen dat je bij schade te horen krijgt dat dealer niets kan betekenen, en fabrikant aangeeft dat het komt door val/impact. En dan mag jij bewijzen dat dat niet het geval is. Dan stelt die garantie in de praktijk ook niet veel voor, toch? Misschien krijg je bij een handgemaakte set wel goede ondersteuning.
Ik vermoed dat de verschillen tussen die setjes die je noemt ook niet groot is. Pak gewoon wat mooi smoelt (daarvoor nemen we die hoge hoepels, toch?). Beetje speuren levert regelmatig leuke setjes op. Was het niet @Havana die een tijdje geleden een setje Zipp's scoorde voor € 799,00? Zelf heb ik 2 jaar geleden een setje FFWD Outlaw carbon (met DT 240) voor € 599,00 bemachtigd.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2021 17:08

Zipp 303 waren 769€, maar dat waren wel hookless wielen geschikt tot 5 bar. In mijn geval geen probleem overigens.

Ik heb zelf voor een ander fietsmaatje net een setje bij Farsports besteld. Kostte me 1000 piek, op basis van vrij lichte FEDER velgen in 45 mm, 28 spaken (berijder is groot en sterk) en DT 240 naven. Uiteraard tubeless ready zonder spaakgaten.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 okt 2021 18:51

Voor dat budget kun je ook een hele mooie en perfect op jouw gebruiksdoel afgestemde maatset laten bouwen. Ik zou het wel weten.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 13 okt 2021 21:01

Voor dat budget en eisen zou ik inderdaad ook gewoon voor handgespaakt gaan, onze grote vriend @philippos kan vast wat voor je betekenen. Zie zijn site : https://vanspeykwheels.nl/

Erg tevreden met mijn 55mm carbon set en lage alu set. Goede communicatie, fijne vent en genoeg reviews hier op forum! :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2021 21:15

Philippos is zeker warm aanbevolen. Alleen heeft hij het heel druk de laatste tijd ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 okt 2021 21:33

Ik heb ook contact met Philippos gehad.
Was een heel uitvoerig en aangenaam contact. Waarbij hij ook meedenkt en uitlegt waarom je wel of juist niet voor een bepaalde keuze moet gaan.
Uiteindelijk toch voor een fabriekset gegaan omdat het aanbod te mooi was om niet op in te gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 okt 2021 21:38

havana schreef: 13 okt 2021 21:15 Philippos is zeker warm aanbevolen. Alleen heeft hij het heel druk de laatste tijd ;)
Tijd is een relatief begrip en het druk hebben ook. Dat ik niet consequent jouw podcast beluister betekent niet dat er geen tijd is voor andere dingen ;)

En ik vind Feder een slecht gekozen naam. Ik blijf maar Federer lezen..... 🎾🎾🎾

hayes

hayes 13 okt 2021 21:56

Ik lees de hele tijd Fender 🎸

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 okt 2021 07:42

Ik weet niet of jouw die laatste 4 a 5mm het verschil maken anders is dit misschien een mooie optie:

https://www.12gobiking.nl/bh-bikes-evo- ... ce-wielset

Houd je nog geld in je zak ook.

Redelijk lichtgewicht met 847gr voor het achterwiel en 714gr voor het voorwiel. Er zitten nog wat doppen bij zodat je van steekassen naar QR kan als dat nodig mocht zijn.

De naven zijn volgens mij ook van prima kwaliteit. Body wisselen is heel makkelijk. 'Toevallig' heb ik ook een set wielen met dezelfde naven maar dan van het merk 3t. En ondertussen dus op beide sets al aardig wat km's gemaakt en dat bevalt prima.

12GO had in augustus een aanbieding voor 799 i.p.v. de 899 nu. Dus misschien ligt er zelfs nog wat ruimte om iets aan de prijs te doen?
Ride bikes, not tanks!

Joostblom
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:39

Joostblom 14 okt 2021 08:52

havana schreef: 13 okt 2021 17:08 Zipp 303 waren 769€, maar dat waren wel hookless wielen geschikt tot 5 bar. In mijn geval geen probleem overigens.

Ik heb zelf voor een ander fietsmaatje net een setje bij Farsports besteld. Kostte me 1000 piek, op basis van vrij lichte FEDER velgen in 45 mm, 28 spaken (berijder is groot en sterk) en DT 240 naven. Uiteraard tubeless ready zonder spaakgaten.
Ik heb inderdaad ook naar de Farsports wielen gekeken, alleen wat is hun "officiele" website, Wheelsfar.com of farsports.com? Kwamen er bij die 1000 euro eigenlijk nog import kosten bij?

Joostblom
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:39

Joostblom 14 okt 2021 08:52

Rolandos schreef: 13 okt 2021 21:01 Voor dat budget en eisen zou ik inderdaad ook gewoon voor handgespaakt gaan, onze grote vriend @philippos kan vast wat voor je betekenen. Zie zijn site : https://vanspeykwheels.nl/

Erg tevreden met mijn 55mm carbon set en lage alu set. Goede communicatie, fijne vent en genoeg reviews hier op forum! :)
Dank voor de tip! ik heb contact opgenomen met Philippos!

Plaats reactie