Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schijfremwielen met snelspanner nog verkrijgbaar?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 10 okt 2021 22:05

Op mijn cyclocrosser (Cube Cross Race disc 2015) zitten nog de bijgeleverde wielen (fulcrum 77 cx, een set die -volgens mij- specifiek voor deze fiets is gemaakt). Nu merkte ik gisteren dat de freehub speling had, dus wilde ik deze reviseren. Ik kreeg de freehub echter niet los. Nu blijkt deze wielset een eigen methode van losmaken van de freehub te hebben, waarbij je een 12 mm inbussleutel nodig hebt.
Voordat ik dat wist heb ik probeerde ik dan maar overal meer zicht op te krijgen, dus wilde de lagers aan de non-drive side verwijderen. Deze heb ik helaas gemold in het proces (seal gescheurd).

Nou zou ik een 12 mm inbus kunnen aanschaffen, en nieuwe lagers en alles op die manier reviseren.
Het ontbreekt mij momenteel echter aan al te veel tijd, en doordat ik geen geboren klusser ben kost zoiets mij veel tijd. Bovendien moet ik dan gereedschap kopen wat ik verder nog nooit heb nodig gehad. Ik zat dus te kijken voor nieuwe wielen (of achterwiel). Maar nu lijkt het dat er alleen nog maar schijfremwielen met steekas beschikbaar te zijn, zeker als je wielen voor cross/gravel wilt (Mantel, futurumshop, bike24, bike-components). Nou zijn er adapters, maar alle steekaswielen hebben een naafbreedte van 142 mm, de fiets heeft maar ruimte voor 135.

Dus weet iemand een oplossing, zie ik iets over het hoofd, of zit er niets anders op dan een volledige revisie en tijdsinvestering?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 okt 2021 23:45

De breedte van 142 is de totale breedte van punt tot punt van de endcaps. Als je een ombouw kit naar QR neemt, zorgen de nieuwe endcaps dat de breedte 135 wordt.
Als je bijvoorbeeld een wielset van DT neemt in het lage of middensegment. dwz met een 370 (3-pawl) of een 350 (ratchet) naaf, kun je de endcaps omwisselen. Soms worden deze meegeleverd in de doos maar ze zijn ook los verkrijgbaar.

Maar. Is het niet goedkoper om de boel even weg te brengen als je er zelf niet in wilt verdiepen of gereedschap wilt kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 okt 2021 08:45

Wat niet meer gangbaar is, staat niet meer op voorraad bij de bekende webshops. Heel soms staat er nog wel een dergelijk wiel in de outlet, maar niet heel vaak.
Er zijn inderdaad wel voor diverse merken setjes te koop om de naven geschikt te maken. Ondanks dat die setjes redelijk makkelijk te monteren zijn, kan dat wel misgaan. Indien je zelf niet heel technisch bent en niet veel tijd hebt om uit te voeren, is het wellicht het verstandigste om dit uit te besteden. Ga naar de plaatselijke fietsenmaker en laat hem je huidige wielen opknappen of nieuwe wielen monteren. Je betaalt iets meer, maar hebt wel zonder probleem het juiste materiaal.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 okt 2021 08:57

Live fast; die young. mijn blog

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 okt 2021 11:05

Je zou de cubestore in Vlaardingen of Leersum kunnen proberen. Die kunnen soms in hun eigen magazijnen nog spullen vinden die bij de grote webshops al uit de roulatie zijn. Of dezelfde vraag bij de dealer van Cube stellen.

Of wellicht zou dit kunnen passen:


[url]ttps://www.bike-components.de/de/Fulcrum/Racin ... tz-p59167/[/url]

Afbeelding

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 11 okt 2021 12:33

Fulcrum Racing 7 DB wordt incl alle adapters voor QR geleverd https://www.bike-components.de/en/Fulcr ... et-p59167/
Tijdje mee gereden (90kg rijder) niks mis mee.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 11 okt 2021 21:35

Dank jullie wel voor het helpen zoeken en de opties!
Naar de fietsenmaker brengen is zeker ook een mogelijkheid, dat ga ik eerst maar doen. Mocht dat niet werken, dan kan ik altijd nog iets bestellen, en dat zouden dan die fulcrums goed kunnen zijn.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 okt 2021 10:47

Mocht je nog zoeken dan heb ik eventueel een weinig gebruikt setje voor je. DT velgen handgespaakt met degelijke shimano XT naven en Sapim spaken.. Stuur maar PB bij interesse.

Plaats reactie