Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenband geraakt bijna niet op velg

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 03 okt 2021 22:17

We sturen raketten naar Mars, maar banden maken die ook door kantoorhandjes nog redelijk op een velg gelegd kunnen worden zonder groot risico op aflopers is blijkbaar nog erg lastig. Hier valt nog wel wat te winnen.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 04 okt 2021 10:36

Challenges strada bianca's (30mm) nu om Fulcrums (db wind series) liggen. Het eerste wiel ging rampzalig, blaren stonden op m'n duimen. Ook met bandenlichter, waardoor ik 2x binnenbandje had gesloopt en dus opnieuw kon beginnen:D

Het 2e wiel ging beter, ff youtube checken en band goed in het midden houden van de velg. Dat werkte prima. Zijn wel stugge bandjes inderdaad... Gelukkig pas 1x lek gereden (en omleggen is daarna zo gepiept want dan zit de rek er wel in)

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 03 nov 2021 13:38

Ik had ook veel last met mijn Schwalbe One's en mijn DT RR511 velgen.
Uiteindelijk heb ik ze er wel opgekregen, maar dat was dikke miserie...
Door het lange gevecht heb ik 1 band verkeerd opgelegd (verkeerde rijrichting), dus ik was helemaal om te ontploffen :D

Als ik mijn banden aflaat (of lek rijdt) dan 'floept' mijn band naar het midden van de velg toe; waardoor ik deze onmogelijk met een pompje kan opblazen (tubeless setup).
Dat geeft veel te weinig druk en laat de band niet op de velg ploppen...
Nog nooit voorgehad met mijn andere tubeless setups...
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

hayes

hayes 13 nov 2021 15:54

Idem hier, ik heb even gepolst bij Schwalbe of dit normaal is en of er iets aan te doen is.
Ze vroegen meer uitleg over velg en zo. Nog geen antwoordje terug gekregen.
Dat houdt in dat je onderweg bij lek sowieso een binnenbandje moet leggen. Alleen wil de band amper om de velg. Dus dat wordt leuk...

Ze poppen eens je dat voorhebt enkel nog met compressor.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 13 nov 2021 16:14

Kan me voorstellen dat je dat niet gedaan krijgt met een handpompje. Misschien biedt een co2 pompje soelaas voor als je onderweg lek rijdt?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 nov 2021 16:40

jsparie schreef: 03 okt 2021 22:17 We sturen raketten naar Mars, maar banden maken die ook door kantoorhandjes nog redelijk op een velg gelegd kunnen worden zonder groot risico op aflopers is blijkbaar nog erg lastig. Hier valt nog wel wat te winnen.
Probeer het eens met artrose in de vingergewrichten daar word je blij van :evil:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 nov 2021 17:05

Tot enige weken geleden was ik nog geen enkele band tegengekomen die ik niet met de hand om gelijk welke velg kreeg.
Nu al 2 keer voorgehad dat ik zelfs de bandenlichters kapot maak alvorens de band om de velg raakt.
Het betreft een Bontrager Kovee MTB tubeless wielset.
- Schwalbe Thunder Burt
- Schwalbe Racing Ray

Uiteindelijk is het gelukt maar als ik onderweg toch zou lek rijden vrees ik dat ik een hulplijn zal moeten inschakelen om thuis te geraken. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 nov 2021 17:19

Als ze gemonteerd geweest zijn, worden ze wel wat 'flexiber' achteraf. Maar ik weet wat je bedoelt. :mrgreen:

hayes

hayes 13 nov 2021 20:06

Janjan schreef: 13 nov 2021 16:14 Kan me voorstellen dat je dat niet gedaan krijgt met een handpompje. Misschien biedt een co2 pompje soelaas voor als je onderweg lek rijdt?
Nog niet geprobeerd maar zelfs de compressor moet z'n best doen. Het duurt een seconde of twee voor hij de band naar de buitenkant van de velg krijgt. En dan pas houdt de band lucht vast.
Ik heb een compressor met zes liter en die tot 8 bar gaat. En dat lukt net. Dus ik vrees dat een CO2 patroontje niet zou lukken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 nov 2021 07:38

Ik had hetzelfde met een set Racing Ralph/Racing Ray om een handgespaakt setje.
Nog nooit een bandenlichter gebroken, maar toen 4 stuks, zo moeilijk ging de band om de velg.
Toppunt was nadat ik de banden erop had liggen, dat ik ze niet tubeless kreeg.
Na alles geprobeerd te hebben als laatste redmiddel een spanband om de band heen, toen plopten ze eindelijk.
Daarna maar gevuld met latex via ventiel, want weer een keer de band loshalen om te vullen zag ik niet zitten! :(
Heb dezelfde set banden op mijn 9thwave velgen zitten maar daar niet zoveel moeite met montage mee gehad.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 nov 2021 08:50

Mijn Schwable G-One op WTB velgen gingen juist ontzettend fijn erop. Zelfs met handpompje nog kunnen ploppen.
Latex vul ik altijd via het ventiel, in de open band gieten vind ik beetje knoeiboel, daarbij ook niet goed inschatten hoeveel latex erin zit.
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 nov 2021 16:14

Maatbekertje gebruiken....

Plaats reactie